حمایت همه جانبه از ورزشکاران؛ عاملی مهم در فراگیرشدن فرهنگ پهلوانی
کد خبر: 3466046
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶

حمایت همه جانبه از ورزشکاران؛ عاملی مهم در فراگیرشدن فرهنگ پهلوانی

گروه اجتماعی: یک پیشکسوت ورزش پهلوانی حمایت‌های همه جانبه از ورزشکاران را عامل مهمی در فراگیر شدن فرهنگ پهلوانی دانست و گفت: رفتار ورزشکار عامل اصلی برای فراگیری فرهنگ پهلوانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، فرهنگ پهلوانی، فرهنگی است که از صدر اسلام تاکنون بین مسلمانان رواج داشته است زیرا این فرهنگ را به مولا علی(ع) نسبت داده‌اند؛ روزی که عمروبن عبدود توسط امام علی(ع) با منش پهلوانی آن حضرت شکست داده شد.

فرهنگ پهلوان و ورزش زورخانه‌ای از قدیم‌الایام در ایران نیز با استقبال خوبی مواجه بوده است اما طی سال‌های اخیر این فرهنگ جای خود را به ورزش قهرمانی داده است، تا ورزشکاران بیشتر از پهلوان بودن به قهرمان بودن خود افتخار کنند.

درخواست از آموزش و پرورش برای ساخت زورخانه در مدارس

در همین خصوص عباس جلیلیان کهن، دبیر هیئت پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با تأکید بر لزوم توجه به اخلاق از طرف ورزشکاران گفت: یک ورزشکار باید احترام به بزرگ‌تر، ادب، منش جوانمردی و  گذشت را در خود به وجود آورده باشد تا بتواند پله‌های ترقی را طی کند.

جلیلیان در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان فرهنگ و منش پهلوانی را همگانی و عمومی کرد، از آموزش و پرورش خواست اهتمام بیشتری به ورزش داشته باشد و ادامه داد: ما از آموزش و پرورش می‌خواهیم در مدارس مکانی به عنوان زورخانه بسازد، در این صورت ما نیز با مربیانی که داریم در جهت ترویج فرهنگ اسلامی و منش پهلوانی آن‌ها را پشتیبانی خواهیم کرد.

وی همچنین افزود: طی دوره‌های اخیر اقدامات مهمی در جهت ترویج فرهنگ اسلامی و منش پهلوانی صورت گرفته است که ما نیز این قوانین را به هیئت‌های ورزشی استان ابلاغ می‌کنیم؛ در این راستا ورزشکاران در زورخانه باید با وضو، احترام به بزرگ‌ترها و سادات وارد گود شوند، ضمن اینکه مرشد جایگاه فرمانده جنگ را دارد و میاندار توسط مرشد کهن کسوت تعیین می‌شود.

حمایت همه جانبه از ورزشکاران؛ عاملی مهم در فراگیرشدن فرهنگ پهلوانی

مجمد سلطانی، پیشکسوت ورزش زورخانه‌ای نیز با بیان اینکه ورزش باستانی ورزش ابا و اجدادی ماست، ابراز کرد: جوانمردی و گذشت در این ورزش دیده می‌شود زیرا از اول تا آخرش با نام الله و ائمه اطهار(ع) همراه است.

این پیشکسوت ورزش پهلوانی با اشاره به لزوم ترویج ورزش در بین کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: هرچه بیشتر به ورزش توجه کرده و ترویج یابد، باعث می‌شود تا کودکان با اشتغال به ورزش از کارهای ناپسند دوری کنند.

سلطانی در خصوص ویژگی‌های لازم برای یک ورزشکار مسلمان توضیح داد: در زورخانه، ورزش با وضو و پس از نماز جماعت شروع می‌شود اما به طور کلی ورزشکاران در عرصه‌های دیگر هم باید از اخلاق و مرام نیکو برخوردار داشته باشند و اسلام را پذیرا باشند، زیرا هر ورزشکاری که این خصوصیات را دارا باشد، قطعا موفق است.

این پیشکسوت ورزش پهلوانی حمایت‌های همه جانبه از ورزشکاران را عامل مهمی در فراگیر شدن فرهنگ پهلوانی دانست و با اشاره به اینکه رفتار ورزشکار عامل اصلی برای فراگیری فرهنگ پهلوانی است، یادآور شد: ورزشکار باید خوش اخلاق، خوش مرام و با گذشت باشد و اگر انسانیت را به تمام معنا در خود به وجود آورده باشند، دیگران با دیدن این صفات زیبا شیفتۀ او خواهند شد.

ورزشکار حداقل باید با یک موی باریک به خدا وصل باشد

سیدجواد حسینی که 63 ساله دارد و 46 سال است ورزش باستانی انجام می‌دهد، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با توضیح معنای پهلوان سخن خود را آغاز و ابراز کرد: پهلوان کسی است که از خصوصیات این عنوان برخوردار باشد و در جوانمردی، حساب و کتاب و ایمان از دیگران متمایز باشد.

وی در رابطه با ویژگی‌های لازم یک ورزشکار مسلمان بیان کرد: ورزشکار در هرجایی که ورزش می‌کند، باید باید حداقل با یک موی باریک به خداوند متصل باشد و از او مدد و استعانت بجوید.

این پیشکسوت ورزش پهلوانی اصلاح خود در گام اول را عامل اصلی در فراگیر شدن فرهنگ پهلوانی و همگانی شدن آن دانست و با اشاره به الگوگیری جوانان از ورزشکاران اضافه کرد: اگر جوانان به بعضی از نکاتی که از بزرگان ورزش می‌شنوند، عمل کنند برای رشدشان کافیست.

حسینی ادامه داد: بعضی از این نکات که رعایت آن‌ها لازم است، توجه به آداب، شخصیت، نوع لباس پوشیدن، آمد و رفت در میادین و محافل است به طوری که متوجه باشند رفتار آن‌ها به عنوان یک ورزشکار مورد اعتراض واقع نشود.

این پیشکسوت ورزش پهلوانی در پاسخ به این سؤال که ورزشکاران چگونه می‌توانند پیام اسلام و انقلاب اسلامی را به مردم در سرتاسر جهان برسانند، بیان کرد: اگر ورزشکار به معنای واقعی فرامین اسلامی که اولین و مهم‌ترین آن‌ها نماز و روزه است را رعایت کند، قطعا جوانان و مردم جذب او خواهند شد.

captcha