کم‌نشدن اهمیت مشهد 2017 با حذف اجلاس وزرا در مشهد/ اجلاس نخبگان مسلمان پربازده‌تر است
کد خبر: 3471795
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷
سرابی عنوان کرد:

کم‌نشدن اهمیت مشهد 2017 با حذف اجلاس وزرا در مشهد/ اجلاس نخبگان مسلمان پربازده‌تر است

گروه اجتماعی: مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در رابطه با تغییر مکان اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی گفت: مطلب اضافه‌ای در این مورد وجود ندارد و وزیر قبلا در مورد اجلاس مسقط توضیح داده‌اند اما باید توجه کنیم با از دست رفتن یک اجلاس از اهمیت اصل مشهد 2017 کاسته نشده و نباید به اصل پروژه صدمه‌ای وارد شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدسعید سرابی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، 11 بهمن‌ماه در نشست خبری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی که با رویکرد گزارشی از عملکرد دبیرخانه مشهد 2017 برگزار شد، با توضیح مختصری در رابطه با روند تشکیل شوراها و ستادها مسئول برنامه‌ریزی و اجرای پروژه پایتخت فرهنگی اسلامی گفت: هر یک از چهار ستاد تشکیل شده به نوبه خود مذاکراتی در سطح ملی و با وزارتخانه‌های مرتبط با فعالیت‌های هر بخش انجام داده و به توافق‌های بسیار مناسبی برای همکاری‌های این وزرات‌خانه‌ها در امر مشهد 2017 رسیده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، از سازمان‌های فرابخشی مانند، حوزه انتظامی، دانشگاه فردوسی، اداره کل میراث فرهنگی، آستان قدس رضوی، اداره کل ورزش و جوانان و ... برای تشکیل کمیته‌های مختلف و حضور پررنگ‌تر این بخش‌ها دعوت به عمل آورده و به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم.

طراحی و تدوین سه سناریو برای مشهد 2017
سرابی از طراحی و تدوین سه سناریو برای مشهد 2017 خبر داد و گفت: این سه سناریو با توجه به میزان اعتبارات اختصاص یافته در هر کدام، حداقلی، میانه و حداکثری تعریف شده و این امکان را به دستگاه‌های اجرایی استان می‌دهد که با وجود هر میزان بودجه در دسترس، برنامه‌ای برای اجرا در دست داشته و پروژه پایتخت فرهنگی اسلامی را به خوبی اجرا کنند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی از چهار منبع اصلی برای تامین اعتبارات پروژه مشهد 2017 نام برد و گفت: منبع اول، بودجه‌های خود استان و دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی است که سهمی از بودجه هر سازمان برای مشهد 2017 تعیین شده و به آن‌ها ابلاغ شده است، مثلا 5 درصد از بودجه‌های عمرانی استان در سال جاری و 10 درصد در سال آتی صرفا برای پروژه‌های مشهد 2017 اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: منبع دوم از وزاتخانه‌ها و بودجه‌های ملی تأمین می‌شود که ممکن است در بودجه کل کشور وجود نداشته باشد اما با رایزنی‌های انجام شده به دو شکل: تزریق اعتبارات به برنامه‌های جاری وزراتخانه‌ها که در راستای پروژه‌های مشهد 2017 هست و یا انتقال پروژه‌های قابل انتقال هر وزراتخانه مانند جشنواره فیلم‌های معناگرا، از سطح کشور به شهر مشهد در سال 2017 قابل دسترسی است.

مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشهد 2017
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های مشهد 2017 را منبع سوم اعتبارات خواند و افزود: منبع چهارم همان ردیف بودجه جداگانه مشهد 2017 در بودجه کل کشور در سال آتی است که ما بر حسب وظیفه خود پیگیر این منابع مالی هستیم اما برنامه‌ریزی‌های ما به صورتی است که اگر این ردیف بودجه اختصاص نیافت از محل اعتبارات وزارتخانه‌ها که عدد بزرگی هم خواهد بود، منابع مالی خود را تأمین کرده و پروژه مشهد 2017 را به خوبی برگزار کنیم.

سرابی در رابطه با تغییر مکان اجلاس وزرای فرهنگ کشورهای اسلامی گفت: مطلب اضافه‌ای در این مورد وجود ندارد و وزیر قبلا در مورد اجلاس مسقط توضیح داده‌اند اما باید توجه کنیم که با از دست رفتن یک اجلاس از اهمیت اصل مشهد 2017 کاسته نشده و نباید به اصل پروژه صدمه‌ای وارد شود.

اجلاس نخبگان کشورهای اسلامی بسیار پربازده‌تر از اجلاس سران خواهد بود
وی ادامه داد: از نظر ما اجلاس نخبگان کشورهای اسلامی بسیار پربازده‌تر از اجلاس سران خواهد بود زیرا اولا ما نخبگان تاثیرگذاری در جامعه اسلامی داریم که ساکن کشورهای غیر مسلمان هستند، از طرفی در اجلاس‌های تشریفاتی مانند اجلاس وزرای فرهنگ و ارتباطات علاوه بر اینکه معمولا همه وزرا حضور ندارند، خروجی قابل اجرایی هم نخواهد داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: ما با برگزاری نشست‌هایی مانند اجلاسیه فردوسی با حضور نخبگان مسلمان فارسی‌زبان، نشستی با حضور وزرای فرهنگ، نخبگان و اندیشمندان مسلمان و یا برگزاری افتتاحیه با حضور صاحبنظران مسلمان، حضور موثر این افراد را در سال 2017 خواهیم داشت.
captcha