از وعده‌های توخالی تا رونمایی نمادین از موزه آثار پدر شعر انقلاب
کد خبر: 3515391
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

از وعده‌های توخالی تا رونمایی نمادین از موزه آثار پدر شعر انقلاب

گروه هنر: روزهای ابتدایی فراغ حمید سبزواری، بسیاری از مسئولان شهرستانی و کشوری به تکاپو افتادند تا کاری برای استاد انجام بدهند، افرادی وعده دادند، بعضی پیشنهاد کردند و مسئولان نیز جلسه تشکیل دادند تا کاری انجام داده باشند و آرزوی دیرین پدر شعر انقلاب؛ یعنی راه‌‌اندازی موزه آثار وی محقق شود، اما در آستانه چهلمین روز حسین ممتحنی، هنوز اقدام عملی انجام نشده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در حالی که بعد از فوت استاد حمید سبزواری، بسیاری از مسئولان شهرستانی و کشوری به تکاپو افتادند تا کاری برای استاد انجام بدهند، افرادی وعده دادند، بعضی‌ها پیشنهاد کردند و مسئولان نیز جلسه تشکیل دادند تا کاری انجام داده باشند.
وعده‌ای که محقق نشد
با تدفین استاد حمید سبزواری، کم کم قول‌ها و وعده‌هایی که داده شده بود، به فراموشی سپرده شد؛ وعده راه اندازی موزه استاد حمید سبزواری که یکی از آرزوهای این شاعر انقلابی قبل از مرگش بود، در زمان نکوداشت آن شاعر انقلابی در سال 1391 پیشنهاد شد ولی تشکیلش به عمر گرانمایه پدر شعر انقلاب نرسید و آرزویش را استاد به یادگار گذاشت.
این آرزوی محقق نشده که بعضی از مسئولان فقط شعار می‌دهند و عمل نمی‌کنند، این روزها مجددا در کوچه‌ وعده‌های مسئولان دولتی و غیر پدولتی ظاهر شده و افرادی برای برگزاری مراسم اربعین این شاعر بزرگ انقلاب، دوباره آن را مطرح و زنده کردند.
برای دریافت وسایل استاد کسی مراجعه نکرده/افتتاح نمادین موزه
محسن ممتحنی، فرزند ارشد حمید سبزواری در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از خراسان رضوی، با بیان اینکه 31 تیر در روز اربعین رحلت استاد حمید سبزواری در کنار آرامگاهش موزه آثارش به صورت نمادین افتتاح خواهد شد، تصریح کرد: قرار است موزه اصلی در محل منزل شخصی آن شاعر انقلاب با انتقال آثارش به سبزوار توسط مسئولان سبزواری راه‌اندازی شود.
وی با اظهار اینکه مسئولان قول دادند از سبزوار برای تحویل وسایل استاد و انتقال آن به محل موزه موقت که در کنار محل تدفین راه‌اندازی می‌شود، به خانواده در تهران مراجعه کنند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده است، عنوان کرد: قصد داریم، تمام وسایل شخصی، لوح‌های تقدیر و کتابخانه شخصی پدر شعر انقلاب را برای راه‌اندازی موزه در محل منزل شخصی آن شاعر انقلابی به مسئولان مربوطه تحویل دهیم.
فرزند ارشد استاد حمید سبزواری با ابراز اینکه این منزل موقوفه است و زمانی که تحویل اوقاف بوده به درستی مراقبت و نگهداری نشده و با مشکلات فراوان و با مداخله رهبر معظم انقلاب مجددا از اوقاف تحویل گرفتیم، تأکید کرد: بنا داریم برای جلوگیری از مشکلات قبلی با توجه به اینکه در حال حاضر تولیت موقوفات پدر بر عهده ما قرار گرفته، قراردادی با میراث فرهنگی برای ثبت و راه‌اندازی موزه در محل منزل شخصی پدر شعر انقلاب منعقد کنیم تا به مشکلاتی که با اوقاف به وجود آمد، برخورد نکنیم.
اسناد و کتاب‌ها به سبزوار منتقل خواهد شد
محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار در اولین روز از فوت استاد سبزواری گفته بود: برای ثبت منزل میراثی و تاریخی مرحوم حمید سبزواری که تاریخ احداث بخشی از آن به دوره قاجاریه و بخش دیگر به دوره پهلوی مربوط است، رایزنی با خانواده مرحوم را آغاز کرده اند؛ همچنین اسناد و کتاب‌های بسیار ارزشمند مرحوم سبزواری که روایتگر بخش‌های بسیار مهم و ارزشمند از تاریخ انقلاب اسلامی هستند، برای نگهداری و نمایش به سبزوار منتقل خواهد شد.
محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تقاضای ثبت منزل استاد حمید سبزواری در آثار میراث فرهنگی و ملی را ارائه کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه این منزل قدیمی به دلیل اینکه از یک طبقه متوسط جامعه است، از تزئینات ظاهری و معماری خاصی برخوردار نیست، تصریح کرد: برای ثبت منازل به عنوان میراث فرهنگی، باید شرایط خاصی داشته باشد که منزل استاد سبزواری را فقط می‌توان از جنبه قدیمی بودن، محل ملاقات سران کشوری و شخصیت‌های بزرگی که با پدر شعر انقلاب دیدار داشته‌اند، برای ثبت پیگیری کرد.
رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به اینکه از دیگر دلایل پیگیری این منزل برای ثبت در آثار میراث فرهنگی را می‌توان محل تولد پدر شعر انقلاب دانست، اظهار کرد: در حال حاضر منزل استاد سبزواری را به عنوان یک «خانه‌موزه» می‌شناسیم.
وی با اظهار امیدواری برای ثبت این اثر در فهرست آثار میراث فرهنگی عنوان کرد: از موارد دیگری که این اثر تاریخی به آن نیاز دارد، بحث مرمتی آن است که باید پیگیری شود.
تحقق آرزویی دیرینه
روح بلند استاد حمید سبزواری به دیار باقی رفت، اما بعد از حدود 90 سال زندگی در این دنیای خاکی نتوانست به آرزوی دیرینه خودش که انتقال آثار و ... برای تشکیل موزه در سبزوار بود، برسد و همچنان در کوچه‌های غربت وعده‌های مسئولان، این آرزو به سرانجام نرسیده است.
نکته مهم اینکه آیا ما به آثار افرادی همانند پدر شعر انقلاب نیاز داریم و ما محتاجیم که اینگونه افراد را به فرزندانمان یا نسل‌های بعدی معرفی کنیم یا کسانی مانند حمید سبزواری به این وعده‌های مسئولان نیاز دارند؟
هر چه هست، باید افرادی به دنبال این موضوع و تحقق آرزوی دیرین این استاد برای معرفی به نسل‌های بعدی باشند تا پدر شعر انقلاب را آنگونه که شایسته است، معرفی‌ کنند و این رویایی چندین ساله که از سال 1391 از زمان برگزاری نکودداشت استاد حمید سبزواری خاک خورده است، تحقق یابد.
علی‌اکبر ملکی
captcha