همایش «عفاف، عزت، عشق» در مشهد آغاز به کار کرد
کد خبر: 3516581
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰

همایش «عفاف، عزت، عشق» در مشهد آغاز به کار کرد

گروه اجتماعی: دومین اجلاس ملی «عفاف، عزت، عشق» صبح امروز با حضور نمایندگان تشکل‌های فرهنگی مردم‌نهاد در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، افتتاحیه دومین اجلاس سراسری «عفاف، عزت، عشق» امروز، 30 تیرماه در محل پردیس شهید بهشتی دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد.
در این همایش که با حضور چهره‌های برجسته کشوری و لشکری از جمله فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، دبیر شورای فرهنگی بیت رهبری و تولیت آستان قدس رضوی برگزار شد، نمایندگان 262 تشکل فرهنگی مردم‌نهاد با موضوع عفاف و حجاب حضور داشتند.
حجت‌الاسلام سیدمحسن دعایی، دبیرکل جبهه فرهنگی حجاب کشور در ابتدای برنامه با اشاره به آیه 59 سوره احزاب ابراز کرد: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنَى أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا، ای پيامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو جلباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار برای اينكه (از كنيزان و آلودگان) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و(اگر تاكنون خطا و كوتاهی از آنها سر زده) خداوند همواره غفور و رحيم است»، خداوند متعال به صراحت در این آیه شریفه جامعه اسلامی و ایمانی را به یک زندگی و پوشش عفیفانه دستور می‌دهد.
وی پس از قرائت پیام رهبر معظم انقلاب درخصوص عفاف و حجاب، با بیان بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با جبهه فرهنگی حجاب و برخی از دیگر فعالان فرهنگی در این عرصه که در تاریخ 20 ادیبهشت‌ماه سال جاری بیان شده است، عنوان کرد: «امروز دیگر موسسات فرهنگی قادر به اثربخشی لازم در زمینه حجاب نیستند، باید در این عرصه با جبهه فعالیت کرد، همانطور که دشمنان ما در این رابطه جبهه‌سازی کردند.
حجت‌الاسلام دعایی با بیان اینکه شناسایی محصولات فرهنگی در فرایند تهیه «رصدنمای‌ع» مورد بررسی قرار گرفت، ادامه داد: شناسایی فعالان فرهنگی در این عرصه از جمله اهم فعالیت‌های آتی جبهه است.
وی اشاره به بازشناسی فعالان فرهنگی در طرحی با عنوان «ترنم حیات»، ابراز کرد: طی این طرح، کارشناس‌مربیانی را در زمینه عفاف و حجاب تربیت می‌کنیم و اولین دوره آموزشی را در شهریورماه امسال برگزار خواهیم کرد.
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در بخش دیگری از این همایش ملی با بیان اینکه این اجلاس یک حرکت جبهه‌ای در برابر جبهه دشمن است، عنوان کرد: با هم‌فکری و همراهی، آگاهی و دانش، تلاش زنان و مردان متعهد و نیز نگاه فرهیختگان جامعه یک حرکت فکری ـ فرهنگی متفاوت روی می‌دهد.
وی تصریح کرد: باید در این عرصه با مدد الهی و استمداد از ائمه اطهار(ع) به ویژه عنایت علی بن موسی الرضا(ع) دستی بالاتر از سایر دست‌ها نه در حوزه تدافع بلکه در حوزه تهاجم داشته باشیم.
حجت‌الاسلام رئیسی ابراز کرد: دشمنان در پی آن هستند تا سبک زندگی غربی را از طریق هفت هزار کانال ماهواره‌ای و بیش از 60 هزار شبکه تلوزیونی فارسی زبان به ما تحمیل کنند، این تنها حرکتی است که با چشم قابل رؤیت است.
وی همچنین اظهار کرد: آن‌ها تلاش دارند تا اندیشه‌های شیطانی خود را بر ملت‌های دیگر تحمیل کنند، لذا ما باید با اتکا به قدرت الهی و بهره‌گیری از تجربیات نبرد هشت ساله دفاع مقدس در جبهه حق علیه باطل، امروز در جبهه عفاف و حجاب با بازگشت به نگاه قرآنی در این زمینه همت گماریم.
سیدصولت مرتضوی، شهردار مشهد نیز در بخش دیگری از این اجلاس عنوان کرد: بنا به تعبیر امام راحل، جنگ بین اسلام و کفر پایان‌ناپذیر است، لذا از بدو خلقت بشر همواره این نبرد شروع شده و پایانی ندارد.
مرتضوی افزود: در دوران دفاع مقدس، فرماندهان، سربازان و مردم غیور ایران از جغرافیای طبیعی و جبهه سیاسی‌شان دفاع کردند و اجازه ندادند دستخوش تجاوزات قرار بگیرد و در دوران تحریم‌ها، نداشته‌هایمان را به داشته مبدل کردیم و در عرصه‌های مختلف یا به رتبه‌های برتر و یا نخست در مقایسه با دیگر کشورها دست پیدا کردیم.
وی تأکید کرد: دشمنان در حربه‌ا‌ی دیگر اعتقادات ما را مورد هجمه قرار داده‌اند که رهبری از آن به تعبیر «شبیخون فرهنگی» یاد کرده‌اند، اما ملت ما همچون گذشته به برکت حوزه‌های علمیه، انفاس قدسیه رهبری، حضور مراجع در صحنه و بانوان محجبه، پشت استکبار را به لرزه درآورد.
امیرحسین بانکی، مسئول سامانه «رصدنما ع» با تشریح این نکته که عنوان این سامانه برگرفته از سه مفهوم «عفاف، عزت و عشق» است، اظهار کرد: برای تهیه این برنامه در ابتدا به رصد منابع گوناگون در زمینه عفاف و حجاب در سطح کتابخانه‌ها پرداختیم و 15 هزار اثر را مورد بررسی قرار دادیم و پس از ارزیابی برنامه‌ها و منابع، آن‌ها را در سامانه وارد کردیم.
وی با اشاره به چهار گروه هدف در این پروژه ملی اضافه کرد: فرهیختگان، فعالان فرهنگی، مسئولان و در نهایت عموم مردم گروه‌های مورد بررسی و توجه ما بودند؛ همچنین از طریق این محصول فرهنگی می‌توان مسائل و دغدغه‌های فرهنگی را با شناخت و برای فعالیت در عرصه‌های تخصصی عفاف و حجاب از جمله تحقیق و پژوهش و انجام پایان‌نامه‌های علمی به منابع صحیح دسترسی داشت.
یادآور می‌شود، افتتاحیه دومین اجلاس سراسری «عفاف، عزت، عشق» دو روزه عصر فردا، 31 تیرماه به کار خود پایان خواهد داد.
captcha