ضرورت هم‌گرایی و هم‌فکری بین مسئولان اعتاب مقدسه
کد خبر: 3522818
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
حجت‌الاسلام رئیسی عنوان کرد:

ضرورت هم‌گرایی و هم‌فکری بین مسئولان اعتاب مقدسه

گروه اجتماعی: تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت هم‌گرایی، هم‌فکری و هم‌اندیشی بین مسئولان اعتاب مقدسه، ارتباط با نهادهای مردمی علاوه بر نهادهای دولتی، برخورداری از ریشه و استحکام و عدم تأثیرپذیری از تغییرات سیاسی را سه تفاوت دیپلماسی زیارت با دیپلماسی سیاسی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، عصر روز گذشته، 24 مردادماه در اجلاسیه اعتاب مقدسه جهان اسلام که در تالار تشریفات حرم رضوی برگزار شد، با بیان اینکه امامان و امامزادگان حجت‌های الهی در میان خلق و هدایت‌گر انسان در مسیر زندگی هستند اظهار کرد: جامعه اسلامی و بشریت، امروز بیش از هر زمانی به کرامت انسانی که ار آموزه‌های اهل بیت(ع) است، نیاز دارد و امروز تمام اختلافات و جدایی‌ها می‌تواند در پرتو پیروی از امامان تبدیل به اتحاد شود.
وی در همین راستا با اشاره به این جمله رهبر معظم انقلاب که «امام رضا(ع) ولی‌نعمت فکری، مادی و معنوی ماست»، اضافه کرد: ما حضرت رضا(ع) را رمز اتحاد جامعه اسلامی و بشریت می‌دانیم؛ سیره، سلوک و سخنان ایشان، گمشده جامعه امروز ماست و بشریت می‌تواند در پرتو این نعمت الهی(امام رضا(ع)) گره‌های خود را بگشاید.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه طبق حدیثی از امام رضا(ع)، اگر مردم محاسن کلام اهل بیت(ع) را بدانند از ایشان تبعیت می‌کنند، ادامه داد: کتاب ارزشمند رهبر معظم انقلاب، «انسان 250 ساله»، برداشتی از زندگی امامان(ع) از سال دوم هجری تا غیبت کبری است که نشان می‌دهد، گفتمان امامان تا چه اندازه به هم نزدیک است و نه چند انسان، بلکه یک انسان، 250 سال زندگی کرده است.
حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر نقش تعیین‌کننده مسئولان اعتاب مقدسه اهل بیت(ع) در هدایت بشریت بر اساس انوار اهل بیت(ع)، به بیان مشترکات اعتاب مقدسه پرداخت و ادامه داد: معنویت‌محوربودن، برخورداری از تنوع در جاذبه‌های معنوی، هدایت‌گری، مردمی‌بودن و عشق مردم به این جایگاه، دارابودن امتداد تاریخی، فرامرزی‌ بودن، برخوداری از تنوع اقلیمی، فرهنگی و محیطی و دارا بودن روابط میان‌فرهنگی بین اعتاب مقدسه از مشترکات این جایگاه‌های مقدس به شمار می‌رود.
وی در ادامه اظهار کرد: اعتاب مقدسه با همکاری، هم‌فکری، هم‌گرایی و تبادل تجربیات می‌توانند با مددگرفتن از انوار امامان(ع) سعادت ملت‌های مسلمان را رقم بزنند.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر ضرورت هم‌گرایی، هم‌فکری و هم‌اندیشی بین مسئولان اعتاب مقدسه افزود: ارتباط با نهادهای مردمی علاوه بر نهادهای دولتی، برخورداری از ریشه و استحکام و عدم تاثیرپذیری از تغییرات سیاسی را سه تفاوت دیپلماسی زیارت با دیپلماسی سیاسی برشمرد.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه دیپلماسی سیاسی زودگذر و مقطعی است اما دیپلماسی زیارت ریشه و عمق دارد، ابراز کرد: در دیپلماسی سیاسی، نگاه به ارزش‌های ملی و میهنی است اما در دیپلماسی زیارت ارزش‌های گسترده و فراگیری درباره انسان و جایگاه او وجود دارد؛ همچنین سطح جهان‌شمولی در دیپلماسی زیارت می‌تواند گفتمان بین اعتاب را عمق بخشیده، مستحکم و ریشه‌دار کرده و پابرجا نگه دارد.
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه به بیان راهبردهای پیش‌ روی اعتاب مقدسه پرداخت و تشریح کرد: ترویج معارف دین و اهل بیت(ع)، زمینه‌سازی برای حضور حداکثری مسلمانان، دلداگان و عاشقان اهل بیت(ع) در عتبات مقدسه و هم‌گرایی و هم‌افزایی راهبردهایی است که اعتاب مقدسه می‌توانند با آن‌ها بسیاری از مشکلات امت اسلامی را حل کنند.
وی در همین راستا با اشاره به تهاجم فرهنگی و تحمیل فرهنگ غرب، سبک زندگی دینی را از مفاهیم مشترک بین اعتاب مقدسه برشمرد و اضافه کرد: تسهیل زیارت، ترغیب به زیارت، ترویج معارف دین و اهل بیت(ع)، توسعه عزت، قدرت و شعائر اسلامی و تشکیل جبهه مشترک با اهداف مشترک در مقابل چالش‌های پیش رو، از مفاهیم مشترک بین اعتاب مقدسه محسوب می‌شوند.
حجت‌الاسلام رئیسی، حملات شدید به مقوله زیارت را نشان از اهمیت آن دانست و با اشاره به تهاجم فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی تأکید کرد: فرهنگ زیارت به ویژه برای جوانان، بهترین زمینه مصون‌ساز است تا آن‌ها در مقابل هجمه‌های فرهنگی، میدان را خالی نکنند و در مقابل این هجمه‌ها بایستند.
وی همچنین از 37 سال تلاش آیت‌الله واعظ طبسی، تولیت فقید آستان قدس رضوی در جهت خدمت به زائران تقدیر کرد.

captcha