جلوگیری از دولتی شدن مساجد
کد خبر: 3527074
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰

جلوگیری از دولتی شدن مساجد

گروه هنر: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسجد باید مردمی باشد و از دولتی شدن مسجد باید جلوگیری شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در جامعه امروز، مساجد بسیاری به همت امام جماعت خود کارهای فرهنگی زیادی انجام می‌دهند، باید الگوهائی برای مسجد معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در اختتامیه سومین جشنواره ملی محراب که ظهر امروز، یازدهم شهریورماه در تالار نور اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، با بیان اینکه امیدواریم این جشنواره ارتباط با مسجد را روز به روز گسترش دهد، افزود: امروز مسجد مهم‌ترین پایگاه فرهنگ در جهان اسلام است که از این ظرفیت کمتر استفاده شده است.
حجت‌الاسلام پژمانفر، ضمن اشاره به اینکه خیلی از فعالیت‌ها می‌تواند با محوریت مساجد انجام شود، گفت: هر جا در انجام فعالیت‌های‌مان مسجد را مورد توجه قرار داده‌ایم، کارها با قدرت بیشتر و سلامت بهتری پیشرفت کرده است، بنابراین باید سعی کنیم فاصله مردم با مسجد را کم کنیم.
وی، برای فراگیر شدن مسجد در همه فعالیت‌ها، اصل مسئله را حرکت فرهنگی در مسجد دانست و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی در حال اصلاح برنامه‌های ششم توسعه است و ما در کمیسیون فرهنگی مجلس سعی کرده‌ایم به نیازمندی‌های عرصه مسجد توجه کنیم.
پژمانفر، با ابراز تاسف از اینکه از مساجد تنها برای نماز استفاده می‌شود، گفت: ما با مسجد طراز اسلامی فاصله زیادی داریم، پیامبر(ص) خیلی از مباحث از جمله مذاکرات، حل اختلافات و تصمیمات بزرگ را در مسجد انجام می‌دادند، لذا باید تلاش کنیم تا مساجد را محور فعالیتهای‌مان قرار دهیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به سخن مقام مظعم رهبری که «مسجد قرارگاه فرهنگی ما است»، ادامه داد: رئیس این قرارگاه، امام جماعت مساجد هستند که به عنوان یکی از بازوان فرهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد به شمار می‌روند که باید سعی کنند نیروهای کارآمد برای مسجد تربیت کنند.
حجت‌الاسلام پژمانفر، با اذعان به اینکه مسجد سرمایه معنوی ما است و نمی‌توان به دلیل رفتارهای سلیقه‌ای فعالیت‌های مسجد را با رکود مواجه کرد، گفت: باید نسبت به برخوردهای سلیقه‌ای و محدودکننده در خصوص مساجد اقداماتی انجام شود.
وی، با اشاره به اینکه در جامعه امروز خیلی از ظرفیت‌ها مهیا است و باید به سمتی برویم که مسجد در بالاترین طراز اسلامی قرار بگیرد، عنوان کرد: مساجد در خراسان رضوی باید رنگ و بوی امام رضا(ع) داشته باشند. 
جلوگیری از دولتی شدن مساجد
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، ضمن بیان اینکه مسجد باید مردمی باشد و از دولتی شدن مسجد باید جلوگیری شود، اظهار کرد: با توجه به اینکه در جامعه امروز، مساجد بسیاری به همت امام جماعت خود کارهای فرهنگی زیادی انجام می‌دهند، باید الگوهائی برای مسجد معرفی کنیم.
حجت‌الاسلام پژمانفر در پایان، با اشاره به اینکه طرحی با عنوان مسجد و بحث‌های مربوط به آن را در مجلس شورای اسلامی ارائه کردیم، اما به دلیل کمبود اعتبارات برگردانده شد و در حال تکمیل آن هستیم، گفت: در این لایحه به توسعه کمی مساجد پرداخته شده است و برای بعضی از دستگاه‌ها تکالیفی را مقرر کردیم.
captcha