نقش سفره ایرانی در معرفی فرهنگ ایرانی در مشهد 2017
کد خبر: 3538767
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲

نقش سفره ایرانی در معرفی فرهنگ ایرانی در مشهد 2017

گروه هنر: مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ترویج غذاهای بومی و محلی را یکی از ویژگی‌های جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» دانست و افزود: با توجه به اینکه تبادل فرهنگی، یکی از جهت‌گیری‌های رویداد مشهد2017 است، سفره ایرانی می‌تواند هر چه بیشتر به معرفی فرهنگ ایرانی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حسین زارع‌صفت مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در نشست خبری «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری»، ظهر امروز 27 مهرماه در هتل میثاق مشهد برگزار شد، ضمن اشاره به تنوع غذاهای محلی در ایران، افزود: در موضوعات مربوط به غذا در ایران توجه به نام سفره، حرمت سفره، لقمه حلال که جزء مباحث فرهنگی، اجتماعی و رفتاری است، حائز اهمیت شمرده می‌شود.
زارع‌صفت در خصوص آموزه‌های دینی مرتبط با غذا، ادامه داد: در آموزه‌های دینی هم جدا از حلال و حرام بودن غذا، بر روی سلامت آن توجه ویژه‌ای شده است. 
وی در توضیح آئین‌های مذهبی و ارتباط‌شان با سفره ایرانی، گفت: غذا در سطوح سفره‌های نذری و آئینی، خیرات و مبرات، سفره‌های داخل خانه‌ها که به سفره‌های عمومی تعبیر می‌شوند و مراکز تولید، فروش و عرضه مورد نظر است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در رابطه با  غذاهایی که در مراکز تولید، فروش و عرضه در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بیان کرد: متاسفانه فست‌فودها امروزه یکی از مشکلات اصلی سلامت روح و روان انسان‌ها شده است، لذا باید به همان غذاهای بومی و محلی باز گردیم.
زارع‌صفت ضمن بیان اینکه آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مراکز اصلی تجمع زائران است که هر ساله ماه رمضان، میزبانی آنها را در سفره افطار دارد، یادآور شد: شاید بتوان گفت بزرگترین سفره افطار جهان اسلام متعلق به آستان قدس رضوی است که این می‌تواند یکی از ویژگی‌های خاص استان خراسان رضوی در جذب گردشگر باشد.
وی ادامه داد: به جهت اهمیت سفره در موضوع فرهنگ گردشگری، جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» در منطقه چهار کشور که شامل استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان می‌شود، برگزار خواهد شد، که آنها ظرفیت‌های غذایی خود را ارائه خواهند داد، در این صورت ما خواهیم توانست از این طریق غذاهای برجسته را تقویت و غذاهای بومی و محلی این استان‌ها را حفظ و احیاء کنیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در همین راستا، افزود: جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» در واقع یکی از رویدادهای سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور است که در هشت منطقه کشور برگزار و در آن غذاها، ظرفیت‌های غذایی، دم‌نوش‌ها و شربت‌های محلی ارائه خواهند شد.
زارع‌صفت، ضمن بیان اینکه این جشنواره که 70 غرفه خواهد داشت از پنج تا هفت آبان‌ماه از ساعت 13 الی 20 در هتل میثاق برگزار خواهد شد، افزود: از مراکز اقامتی، رستوران‌ها، کترینگ‌ها، آشپزخانه‌ها و همچنین رستوران‌های سنتی دعوت به عمل آمده است تا در جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» شرکت کنند. 
وی در همین راستا اضافه کرد: از استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان هر کدام سه نوع غذای اصلی، دسر، پیش‌غذا، دم‌نوش و شربت به رقابت می‌پردازند که در انتها غذای برتر توسط هیأت داوران انتخاب خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی یادآور شد: با توجه به اینکه مشهد قطب گردشگری مذهبی تلقی می‌شود که محرم و صفر یکی از جلوه‌های بروز آن است، این جشنواره را در قالب تاکید بر سفره‌های نذری و آیینی برگزار می‌کنیم.
زارع‌صفت با اشاره به رویداد مشهد 2017، افزود: با توجه به اینکه در سال 2017 تبادل فرهنگی یکی از جهت‌گیری‌های مهم شهر مشهد است و یکی از جلوه‌های اصلی ما در این زمینه موضوع سفره و بار فرهنگی مندرج در سفره ایرانی است، جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» می‌تواند به معرفی بیشتر فرهنگ ایرانی کمک کند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را ترویج غذاهای بومی و محلی دانست و تصریح کرد: این یکی از جذابیت‌هایی است که می‌تواند در رویداد مشهد 2017 به این مساله توجه شود، تا در نتیجه به توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی کمک کند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در پایان افزود: در کنار جشنواره «سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری» برنامه‌ریزی شده است تا پیرغلامان سفره‌های نذری شهرستان‌های استان خراسان رضوی به ویژه پیرغلامان حوزه آشپزی را همزمان با برگزاری این جشنواره، در قالب یک تور زیارتی به مشهد بیاوریم.
captcha