حوزه کتاب با مشکل اعتبارات مواجه است/ حضور مردم؛ راه حل جبران کمبودها
کد خبر: 3544916
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۹
حجت‌الاسلام پژمان‌فر عنوان کرد:

حوزه کتاب با مشکل اعتبارات مواجه است/ حضور مردم؛ راه حل جبران کمبودها

گروه فرهنگی: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه کتاب، حضور مردم را راه‌ حل جبران کمبودها و مقابله با دشمن در عرصه تهاجم فرهنگی دانست و بیان کرد: واقعا امکاناتی وجود ندارد و ما در حوزه کتاب با مشکل اعتبارات مواجه هستیم؛ من در جریان این مشکلات هستم اما شرایط عمومی نیز بیشتر از این اقتضا نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، صبح امروز، 20 آبان‌ماه در آيين تكريم مقام كتابداران و ترويج فرهنگ كتابخوانی که در تالار فرهنگی نور مشهد برگزار شد، با اشاره به جلسه سران قوا و مسئولان با رهبر معظم انقلاب در حوزه مسائل فرهنگی، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: روزی من بحث تهاجم فرهنگی را مطرح کردم اما بعضی باور نمی‌کردند و احساس می‌کردند توهم است اما واقعیتی بود که روز به روز جلو می‌رفت؛ هنوز هم ممکن است عده‌ای آن را توهمی بیش ندانند.
وی ادامه داد: رهبری در همین خصوص گفتند؛ من عمق تلاش و برنامه‌ریزی دشمن را دیده‌ام و به همین خاطر هم تعبیر ناتو و شبیخون فرهنگی را به کار بردم؛ جامعه نیز متوجه این واقعیت شد که کشور در چه وضعیت سختی قرار گرفته است.
وی با اشاره به آیه 286 سوره بقره،«لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ...، خداوند هيچ كس را جز به قدر توانايى‏‌اش تكليف نمى‌كند» و نکته رهبر معظم انقلاب در رابطه با این آیه، بیان کرد: ایشان فرمودند، خداوند می‌فرماید من کاری که در توان شما نباشد را تکلیف نمی‌کنم؛ برپایی حکومت اسلامی نیز در توان ما بوده است چراکه در غیر این‌صورت، طبق آیه قرآن کریم خداوند آن را تکلیف نمی‌کرد.
علت آسیب‌های اجتماعی در مسائل فرهنگی ریشه دارد
حجت‌الاسلام پژمان‌فر با اظهار این مطلب که دشمن امروز با تمام توان در فضای فیزیکی و مجازی وارد جنگ با ما شده است، تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور سران قوا در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد عرض کردم که آسیب‌های اجتماعی همانند طلاق، حاشیه‌نشینی و ... که دامن ما را گرفته است، معلول عللی هستند که باید در حوزه مسائل فرهنگی مورد بررسی قرار گیرند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ضرورت توجه به مسائل فرهنگی، اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک دیده‌بان و مشرف آگاه، در همان جلسهسران قوا و مسئولان فرمودند، هر چند راجع به اقتصاد مقاومتی تاکید بسیار داشتم و اصرار بر این که برنامه‌ریزی دقیقی در این حوزه صورت بگیرد اما آن‌چه اهمیت بسیار بالاتری دارد، موضوع فرهنگ است که باعث نگرانی شده و  خواب را از چشم ما می‌گیرد.
مراقبت از فرهنگ دیرینه، راه حل مشکلات فرهنگی
وی در بخش دیگری از سخنانش، مراقبت از فرهنگ دیرینه و سنت‌ها را راه حل بسیاری از مشکلات فرهنگی دانست و عنوان کرد: ما توانستیم بعضی مسائل در حوزه کتاب و کتابخوانی را براساس فرهنگ دیرینه و سنت حل کنیم، ترویج کتابخوانی و حضور کتاب در سبد خانوار از اموری است که احتیاج به فرهنگ‌سازی جدید ندارد و  اگر داشته‌های گذشته را مراقبت کنیم می‌توانیم از طریق کتاب، پاسخگوی بسیاری از مسائل باشیم.
کتابداران؛ افسران خط مقدم
حجت‌الاسلام پژمان‌فر تلاش‌گران عرصه کتاب و کتابخوانی را افسران خط مقدم عرصه جنگ فرهنگی خواند و افزود: افرادی که در این عرصه فعالیت دارند می‌توانند مانند طبیبی مهربان، با ارائه کتاب مناسب و مشاوره دلسوزانه، نسخه لازم را ارائه و پاسخگوی بسیاری از شبهات و مشکلات باشند؛ این کار به دلیل فعالیت در حوزه تربیت انسان‌ها، کاری جهادی و بسیار بزرگ است.
وی در ادامه با ابراز این مطلب که سرمایه‌گذاری نظام در حوزه کتاب و کتابخوانی زیاد نیست، خطاب به فعالان عرصه کتابخوانی، تاکید کرد: اگر قصد داشته باشیم تا با استفاده از رفتاری مهربانانه، کودکان و نوجوان را وارد عرصه کتابخوانی کنیم و بتوانیم این کار را  انجام دهیم، می‌توانیم کمبودهای موجود را جبران کرده و آن حداقل‌ها رابه حداکثر برسانیم.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر، چاپ غیررسمی کتب، با تیراژهای بالا را یکی از آسیب‌های موجود در حوزه کتاب برشمرد و اضافه کرد: این مطلب را در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با رئیس جمهور مطرح کردم که ایشان اظهار ناراحتی کردند و دستور پیگیری دادند.
به بهانه کمبود از پا ننشینیم
حجت‌الاسلام پژمانفر در پایان سخنانش، با اشاره به کمبود اعتبارات در حوزه کتاب، حضور مردم را راه‌ حل جبران کمبودها و مقابله با دشمن در عرصه تهاجم فرهنگی دانست و بیان کرد: واقعا امکاناتی وجود ندارد و ما در حوزه کتاب با مشکل اعتبارات مواجه هستیم؛ من در جریان این مشکلات هستم اما شرایط عمومی نیز بیشتر از این اقتضا نمی‌کند.
وی ادامه داد: ما تلاش کردیم در برنامه ششم توسعه و قانون برنامه و بودجه توجه بیشتری به این امر صورت گیرد، ما نباید منتظر اسلحه باشیم و دست از مبارزه بکشیم بلکه اگر اسلحه نرسید باید با سنگ مقابله کنیم همانگونه که در زمان دفاع مقدس، جوانان ما با کوکتل مولوتوف خرمشهر را نگه‌داشتند و با تمام ظرفیت‌ها ایستادند که البته راهی جز این هم وجود ندارد.
وی با بیان این مطلب که در عرصه جنگ فرهنگی باید با توانمندی‌های فرهنگی به جنگ دشمن رفت، اضافه کرد: انقلاب اسلامی تجربه بی‌بدیلی داشته و نشان داده است که مشکلات با حضور مردم حل شده است؛ تهاجم فرهنگی و مشکلات فرهنگی نیز با حضور مردم حل خواهد شد.
captcha