رد شدن پیشنهاد برگزاری رویداد مشهد 2017 به سبک المپیک/ ارتقاء جشنواره رویش به رتبه جهانی
کد خبر: 3548124
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲

رد شدن پیشنهاد برگزاری رویداد مشهد 2017 به سبک المپیک/ ارتقاء جشنواره رویش به رتبه جهانی

گروه فرهنگی: معاون فرهنگی حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به بی‌توجهی مسئولان نسبت به رویداد مشهد 2017، گفت: دوسال پیش پیشنهادی را مطرح کردیم که آمادگی برگزاری افتتاحیه مشهد ۲۰۱۷ را براساس شبیه‌سازی پیشینه مشهد، خراسان و همچنین شاهنامه داریم؛ براساس این پیشنهاد، ما قصد داشتیم افتتاحیه رویداد مشهد را مانند افتتاحیه المپیک در استادیوم سرپوشیده امام رضا(ع) برگزار کنیم که رد شد.

ابراهیم زره‌ساز، معاون فرهنگی ـ هنری حوزه هنری خراسان رضوی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به تأثیر قابل توجه رویداد مشهد ۲۰۱۷ در معرفی مشهد به جهان اسلام، از عملکرد مسئولان مربوطه به شدت انتقاد کرد و ادامه داد: متأسفانه به دلیل عملکرد مسئولان مربوطه، فرصت‌هایی که برای معرفی شهر مشهد، معرفی امام رضا(ع)، علما و اندیشمندان مشهد و توانمندی‌های هنری، تاریخی، اسلامی و ... وجود داشت مورد توجه قرار نگرفته است.
زره‌ساز با بیان اینکه رویداد مشهد ۲۰۱۷ می‌توانست جریان هنری و فرهنگی مشهد را ماندگار کند، ابراز کرد: اکنون، در فاصله یک ماه تا سال ۲۰۱۷ زمان برای هر اقدامی گذشته است، فکر می‌کنم متولیان مربوطه نتوانستند قدر این فرصت را بدانند. 
وی با اشاره به بهره‌گیری مناسب مسئولان از فرصت انتخاب اصفهان به پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۰۶ و تلاش مسئولان شهر تبریز در راستای رویداد انتخاب گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018، اضافه کرد: مسئولان تبریز از چندماه پیش در حال تدارک برای سال ۲۰۱۸ بودند و به مردم در این رابطه آگاهی می‌دانند اما، در مشهد، بسیاری از رویداد مشهد 2017 اطلاعی ندارند. 
رویداد مشهد 2017 بین عموم اطلاع‌رسانی شود
معاون فرهنگی_هنری حوزه هنری خراسان رضوی عدم بهره‌گیری مناسب از فضای مجازی را یکی‌دیگر از نقاط ضعف عملکرد مسئولان مرتبط با رویداد مشهد ۲۰۱۷ برشمرد و اظهار کرد: این جریان باید مردمی می‌شد؛ متأسفانه اگر صفحه مجازی با موضوع مشهد ۲۰۱۷ وجود دارد فراگیر نیست، تنها هنرمندان و خبرنگاران به آن مراجعه می‌کنند؛ در حالی که اگر بخواهیم یک اتفاق به یک جریان تبدیل شود، باید از همه امکانات استفاده بهینه داشته باشیم.
وی در همین راستا با تاکید بر اینکه مردم مشهد به منظور آماده‌ساختن خود برای میزبانی و سهیم‌دانستن خود در اجرای برنامه‌های رویداد مشهد ۲۰۱۷ باید اطلاع‌رسانی می‌شدند، ابراز کرد: متأسفانه پیگیری برنامه‌های رویداد مشهد ۲۰۱۷ به برگزاری جلسات خلاصه شد که شاید چند نتیجه اجرایی داشته باشد؛ مسئولان مربوطه باید در قبال تاریخ مشهد نسبت به این فرصت از دست‌رفته پاسخگو باشند.
برگزاری افتتاحیه مشهد 2017 به سبک المپیک؛ پیشنهادی که رد شد
معاون فرهنگی_ هنری حوزه هنری خراسان رضوی در ادامه، به پیشنهاد برگزاری افتتاحیه رویداد مشهد ۲۰۱۷ به سبک مراسم المپیک اشاره کرد و افزود:  دوسال پیش ما این پیشنهاد را مطرح کردیم که آمادگی برگزاری افتتاحیه مشهد ۲۰۱۷ را براساس شبیه‌سازی پیشینه مشهد، خراسان و همچنین شاهنامه داریم؛ براساس این پیشنهاد، ما قصد داشتیم افتتاحیه رویداد مشهد را مانند افتتاحیه المپیک در استادیوم سرپوشیده امام رضا(ع) برگزار کنیم.
وی ادامه داد: این مصوبه به دست استاندار و دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و تصویب شد اما گفتند بار مالی زیادی دارد و قابل اجرا نیست؛ برنامه‌های دیگری از سوی دستگاه‌های دیگر نیز مطرح بود که به دلیل عدم تأمین منابع مالی رد شد، در حالی که برگزاری چنین برنامه‌‌های خاصی که می‌توانند در جریان‌سازی بسیار مؤثر باشند، هزینه‌بر است.
زره‌ساز در ادامه این موضوع، به رایزنی‌‌های انجام‌گرفته برای برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش سال 2017 در مشهد اشاره کرد و افزود: این جشنواره هرساله در آبان و آذرماه برگزار می‌شد اما، با هماهنگی‌هایی که انجام دادیم، این جشنواره که از اتفاقات مهم حوزه سینما و فیلم به شمار می‌رود، به مناسبت رویداد مشهد ۲۰۱۷ در دی‌ماه و اوایل سال ۲۰۱۷ برگزار می‌شود.
جشنواره رویش به رتبه بین‌المللی ارتقا پیدا می‌کند
وی با اعلام این مطلب که ارتقای جشنواره رویش به گرید جهانی از برنامه‌های میان‌مدت ما به شمار می‌رود، توضیح داد: در همین راستا با بسیاری از فیلم‌سازان و دبیران جشنواره‌های جهان اسلام ارتباط گرفتیم تا بتوانیم جشنواره رویش را به گرید جهانی ارتقا دهیم، این جشنواره بتواند در عرصه فیلم‌های کوتاه و سینمایی در دنیا، حرفی برای گفتن داشته باشد. 
تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره رویش
براساس توضیحات زره‌ساز، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش تا دهم آذرماه افزایش پیدا کرده و پس از آن قابل تمدید نخواهد بود؛ همچنین طبق اعلام قبلی، این جشنواره در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۵، همزمان با 16 تا 19 ژانویه سال ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد.
captcha