تحریم؛ مانعی برای دسترسی به دستاوردهای علمی جهان
کد خبر: 3551057
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد:

تحریم؛ مانعی برای دسترسی به دستاوردهای علمی جهان

گروه معارف: استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت انجام پژوهش در رفع مشکلات جامعه بدون نیاز به بیگانگان، ابراز کرد: جریان تبادلات علمی در جهان باید آسان و آزادانه صورت گیرد، اما این در حالی است که استکبار با قرار‌ دادن موانعی همچون تحریم، مانع از این نوع دسترسی به دستاوردهای علمی جوامع می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی، شب گذشته، ۱۴ آذرماه در مراسم افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری خراسان رضوی که در سالن همایش نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه محل بروز و ظهور ظرفیت‌های پژوهشی استان است.
وی با بیان اینکه مسلماََ هر کشوری برای اینکه بتواند، استقلال و پیشرفت داشته باشد، به پژوهش و پژوهشگر نیاز دارد، ادامه داد: خوشحالیم که در خراسان رضوی اساتید و دانشمندان جوان، فعالیت پررنگی دارند.
رشیدیان تصریح کرد: خوشبختانه امروز در کشور ما شرایطی به وجود آمده که همکاری و تعامل بسیار خوبی بین مراکز علمی، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی به وجود آمده است.
استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اهمیت انجام پژوهش در رفع مشکلات جامعه بدون نیاز به بیگانگان، ابراز کرد: جریان تبادلات علمی در جهان باید آسان و آزادانه صورت گیرد، اما این در حالی است که استکبار با قرار‌ دادن موانعی همچون تحریم، مانع از این نوع دسترسی به دستاوردهای علمی جوامع می‌شود.
استاندار خراسان رضوی گفت: یکی از تحریم‌های ظالمانه استکبار علیه ایران، محروم کردن جوانان این کشور از کسب دانش هسته‌ای بود اما جوانان نشان دادند که با ظرفیت علمی و توانمندی خود می‌توانند راه را برای توسعه بگشایند.
وی با بیان اینکه ارتقای دانش هسته‌ای در کشور توسط جوانان این سرزمین، نشان‌دهنده استفاده نیروی انسانی از ظرفیت‌های موجود علمی در جامعه است، اظهار کرد: در این راستا، ارتباط میان دانشگاه‌ها با بخش‌خصوصی همراه با پیوند میان جوانان فرهیخته با مراکز فناوری از جمله عوامل پیشرفت کشور به شمار می‌رود.
رشیدیان با بیان اینکه در سال جاری یک‌ میلیارد و 300 میلیون تومان اعتبار دولتی برای انجام پژوهش اختصاص داده‌ شده است، ادامه داد: به‌دلیل نبود دستورالعمل مشخص، هنوز ارائه پژوهش‌ها به سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان‌پذیر نیست.
استاندار خراسان رضوی به اعتبارات پژوهش در سال گذشته نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، 120 طرح پژوهشی انجام‌ و توسط دستگاه‌های دولتی در سامانه مربوطه وزارت علوم ثبت شده است که از این تعداد 70 مقاله موفق به دریافت کد شده و یک ‌میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار آن نیز برای پژوهش‌های مذکور عملیاتی شد.
captcha