ظرفیت نمایش تمام آثار هنری در موزه فعلی رضوی وجود ندارد
کد خبر: 3583076
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۰
تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد:

ظرفیت نمایش تمام آثار هنری در موزه فعلی رضوی وجود ندارد

گروه فرهنگی: تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به فضای محدود موزه حرم مطهر رضوی، عنوان کرد: فضای فعلی موجود ظرفیت نمایش تمام نفایس، آثار هنری و گنجینه‌های ارزشمند را ندارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی، در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث موزه جامع رضوی که عصر گذشته، ۲۱ اسفندماه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، ضمن اشاره به محدودیت فضای موجود موزه برای نمایش آثار هنری، اضافه کرد: احداث فضای جدید برای نمایش مناسب گنجینه‌ها و آثار امری ضروری است و پروژه ساخت موزه جامع رضوی باید به سرعت عملیاتی شود.
تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: امروز یک ضرورت در بحث نگه‌داری و نمایش آثار هنری، نفایس و گنجینه‌ها وجود دارد و ساختمان موجود جهت بهره‌برداری از نفایس آستان قدس، ظرفیت نمایش همه آثار فاخر را فراهم نمی‌کند به طوری که فقط در بخش هدایای تقدیمی از سوی رهبر معظم انقلاب تنها یک چهارم آثار در معرض نمایش قرار گرفته است.
بخش عظیمی از نفایس در صندوق‌ها نگه‌داری می‌شود
وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از نفایس در صندوق‌ها نگه‌داری می‌شود، اضافه کرد: وضعیت موجود، هدف هنرمندان از اهدای آثار فاخر هنری خود به آستان قدس رضوی را محقق نمی‌کند و ضرورت دارد تا مکانی مناسب نمایش این آثار و نفایس آماده شود و احداث این مکان ضروری باید به سرعت در مسیر اقدام و عمل قرار گیرد.
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: احداث ساختمان جدید جهت بهره‌برداری از آثار فاخر هنری اقدامی تشریفاتی نبوده و اقدامی در جهت معرفت‌افزایی زائران در اوقات پس از زیارت خواهد بود که باید با محوریت بصیرت‌افزایی، آشنایی با دین، تمدن بشری و تمدن اسلامی همراه باشد و اگر به این مسئله توجه نکنیم حواشی سفر زائران به مشهد، متن و اساس اوقات زائران را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
چیدمان آثار در دالان معرفتی و روایت‌گری مجسم هنر اسلامی
وی گفت: موزه تنها محل نگه‌داری نفایس نیست اگرچه این یک وظیفه بوده و هست اما چیدمان آثار هنری باید در یک دالان معرفتی صورت گیرد تا زائر به معرفت متجلی شده از روایت‌گری مجسم آثار هنری رسیده و به دوران امام رضا(ع) برسند و زائر تمدن اسلام را از آثار فاخر موجود در موزه درک کند و باید توجه کرد که موزه آستان قدس رضوی از پر بازدیدترین موزه‌های کشور است.
ظرفیت نمایش تمام آثار هنری در موزه فعلی رضوی وجود ندارد
حجت‌الاسلام رئیسی ادامه‌ داد: ارتباط با موزه از خارج و داخل حرم مطهر رضوی لازم است و باید بیان نقش انبیاء و اولیای الهی در پیشبرد تمدن بشری مشخص شود و در این مسیر افزایش بهره‌وری از وضعیت موجود نیز باید مورد نظر باشد.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه موزه موجود گنجایش نمایش مناسب و استاندارد آثار هنری را ندارد، بیان کرد: هنرمندان بسیاری در تماس با ما اعلام کرده‌اند که قصد انتقال آثار فاخر خود به موزه آستان قدس را دارند و البته این آثار از سوی تیم‌های کارشناسی مورد تأیید بوده است اما مکان موجود جهت انتقال و دریافت آثار هنری گنجایش بیشتر را ندارد.
آماده دریافت نظرات برای غنای‌ هرچه بیشتر موزه هستیم  
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه فضای جدید مورد نظر جهت احداث موزه جامع رضوی در بخش‌های مختلفی تعریف شده است، ادامه داد: ما هنوز هم آماده دریافت نظرات کارشناسان و نخبگان جوان برای تکمیل طرح احداث موزه هستیم و هر اقدامی که به ماندگاری شأن آثار و حفظ ارزش نفایس کمک کند را مورد نظر خواهیم داشت زیرا  هرچه اثر غنی‌تر باشد ماندگارتر خواهد بود.
وی برنامه‌ریزی‌های تعیین شده برای پیشرفت پروژه احداث موزه را قابل قبول ارزیابی کرد و گفت: امیدواریم مکان مناسب برای معرفت‌افزایی زائران و حفظ و نگه‌داری ذخایر ارزشمند موزه رضوی هرچه سریع‌تر احداث شود زیرا حفظ ذخایر یکی از بندهای منشور وظایف ما است.
تولیت آستان قدس رضوی ساخت اردوگاه تربیتی امام رضا(ع) را امری مناسب دانست و اظهار کرد: تأسیس این اردوگاه فضایی با نشاط برای جوانان و نوجوانان ایجاد می‌کند و تربیت دینی در میان قشر جوان را گسترش می‌دهد و این نیز حاصل ماه‌ها تحقیق و مطالعات کارشناسان فعال در این پروژه بوده است.
احداث مجموعه‌ای فرهنگی مرتبط با حرم رضوی در داخل شهر مشهد
حجت‌الاسلام رئیسی به اقدامی فرهنگی فراتر از احداث موزه جامع رضوی اشاره کرد و گفت: مکانی درون شهر مشهد را مدنظر داریم تا یک مرکز فرهنگی مناسب و مرتبط با حرم رضوی، مطلوب گردشگری و معرفت‌افزایی زائران این آستان مقدس فراهم شود.
captcha