معرفی آثار نفیس موزه آستان قدس رضوی به مناسبت نیمه شعبان
کد خبر: 3598454
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۲

معرفی آثار نفیس موزه آستان قدس رضوی به مناسبت نیمه شعبان

گروه فرهنگی: مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، سه اثر نفیس گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب را به مناسبت فرا رسیدن نیمه شعبان، معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، محمدرضا ساقی، مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی، بیان کرد: تابلوی خوش‌نویسی «آیه اطاعت» به خط ثلث و نستعلیق بر روی پوست، یکی از آثار نفیس این گنجینه به ابعاد 85×64 سانتی‌متر است که توسط لقمان احمدی مریوانی کتابت و توسط امام جمعه مریوان در سال 1388 به موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی اهدا شده است.
وی ادامه داد: عبارت «اطیعوا‌الله و اطیعوا‌الرسول و اولی‌الامر منکم» در قسمت مرکزی تابلو به خط ثلث درشت نوشته شده. در قسمت بالایی تابلو، آیه «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» و در قسمت پایینی اثر با قلم ریزتر عبارت «یا ایها‌الذین امنوا اطیعوا‌الله و اطیعوا‌الرسول و اولی‌الامر منکم» به چشم می‌خورد.
ساقی از تابلوی «خطاطی آیات قرآن روی چرم» به ابعاد 108×138 سانتی‌متر نیز نام برد و گفت: این اثر ارزشمند، توسط مؤسسه شهید‌المحراب للتبلیغ‌الاسلامی عراق در سال 1389 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی با بیان اینکه این قطعه چرم با نخ‌هایی با طرح زیگزاگی به قاب تابلو متصل شده است، افزود: آیه 55 سوره مبارکه نور؛ «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم وعد الله الذین امنوا منکم و عملوا الصالحات لیستخلفنهم فی‌الارض کما استخلف الذین من قبلهم و لیمکنن لهم دینهم‌الذی ارتضی لهم و لیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیئا صدق‌الله العلی‌العظیم» بر روی زمینه چرم تابلو کتابت شده است.
مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی به تابلوی خوش‌نویسی دیگری مزین به آیه اطاعت نیز اشاره و ابراز کرد: این تابلو در ابعاد 75×60 سانتی‌متر توسط علی طه؛ خوش‌نویس سوری در سال 1376، خلق و به موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی اهدا شد.
وی گفت: در متن تابلو به خط نسخ عبارت‌های «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم اطیعوا‌الله و اطیعوا‌الرسول و اولی الامر منکم صدق الله العلی العظیم»، «کتبه الخطاط علی طه، عام 1418 هجری» و «اهداء: الی سماحة ایة الله العظمی الامام السید علی الخامنئی حفظه الله» قابل مشاهده است.
ساقی تصریح کرد: مجموعه‌‌‌ای از آثار هنری مانند تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، انواع ظرف و... که توسط سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادت‌مندان به رهبر معظم انقلاب اهدا شد، در گنجینه هدایای رهبر معظم انقلاب آستان قدس رضوی به نمایش در آمد.
وی اضافه کرد: گنجینه هدایای رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد و علاقه‌مندان می‌‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از این آثار نفیس هنری و معرفتی دیدن کنند.
captcha