دهمین جشنواره کتاب سال رضوی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3626206
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
با معرفی نفرات برتر؛

دهمین جشنواره کتاب سال رضوی به کار خود پایان داد

گروه فرهنگی: دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، صبح امروز با معرفی نفرات برتر در حوزه کتاب رضوی در مشهد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، صبح امروز، 11 مردادماه، با حضور نویسندگان و مترجمان برگزیده جهانی در حوزه کتاب رضوی برگزار شد.
در ابتدای این همایش، سلمان رحیمی، عضو هیئت داوران دهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، با قرائت بیانیه این همایش، با اشاره به توجه به دو رویکرد علمی ـ پژوهشی و علمی ـ ترویجی، به عنوان گزینش نهایی داوران بیان، کرد: نیازمحوری، عنایت به مسائل روز، نوآوری و تازگی نوشته، اثربخشی، رعایت اصول پژوهش و نگارش، بهره‌مندی از منابع معتبر و اصیل، کاربست قالب‌های متنوع و آرایه‌های ادبی، از جمله معیارهای انتخاب  در دست کم پنج مرحله داوری بوده است.
عضو هیئت داوران دهمین دوره جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی افزود: هیئت داوران امیدوار است با شکل‌گیری تشکلی نیرومند، گامی استوار در جهت مسئله‌شناسی و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی همه شیفتگان اندیشه و رفتار پسندیده عالم آل محمد(ص) برداشته باشد.
336 اثر دریافتی در دهمین جشنواره کتاب سال رضوی
در ادامه این نشست، محمدهادی زاهدی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی، اظهار کرد: فراخوان این همایش به تمامی ناشران داخلی اطلاع‌رسانی و از طریق رایزنی‌های فرهنگی و کنسولگری‌ها در جهان به اطلاع شخصیت‌های فرهنگی و مؤسسات رسید که در مجموع، 336 اثر، به دست هیئت داوران رسید؛ از این تعداد، 212 کتاب به زبان فارسی، 44 اثر به زبان‌های دیگر، 43 اثر  در بخش حمایت از آثار رضوی و 12 پایان‌نامه بوده است.
دبیر دهمین جشنواره بین‌المللی کتاب سال رضوی با اشاره به داوری آثار در بخش‌های علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، زیارت و طب‌الرضا(ع)، شعر، داستان، کودک و نوجوان، ترجمه و زبان‌های خارجی، افزود: در این مدت، حدود 1813 کتاب به زبان فارسی، 427 کتاب به زبان‌های دیگر، 113 پایان‌نامه، 84 کتاب الکترونیک و 313 اثر در بخش حمایت از آثار رضوی دریافت شده است.
وی با توصیه به نویسندگان و مؤلفان حاضر در همایش به پرداختن به موضوعاتی از جمله زمان‌شناسی، مردم‌شناسی، دشمن‌شناسی و دین‌شناسی، افزود: همه کسانی که در حوزه معارف رضوی و در وصف آفتاب خراسان کتاب می‌نویسند، برنده‌اند.
وی بیان کرد: در احادیث امام رضا(ع)، علمی که محض و انتزاعی باشد، دیده نمی‌شود بلکه آنچه در احادیث ایشان مشاهده می‌شود، پاسخ به نیازها و ایجاد بسامدی جدی برای شناخت در جامعه اسلامی است.
مشهد به مرکز گفتمان میان ادیان و مذاهب تبدیل شود
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی نیز در این همایش با توجه به سه موضوع اساسی در خصوص ایجاد باشگاه‌های اندیشه‌ورزی، گفتمان بین ادیان و گفت‌وگوی بین مذاهب در جوار بارگاه مطهر رضوی، اظهار کرد: با تأسی از وجود حضرت امام رضا(ع) که بهترین و برترین کرسی‌های گفت‌وگو در زمان ایشان وجود داشته و بنیان‌گذار این کرسی‌ها ایشان بوده‌اند، می‌توان مشهد را به مرکز گفتمان میان ادیان و مذاهب تبدیل کرد.
وی افزود: امروز باید در حوزه متدولوژی و انتقال مفاهیم بازنگری جدی داشته باشیم و از ادبیات فاخری همچون ادبیات شهید مطهری که در درون خود مطلبی را منتقل می‌کند، استفاده کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر استفاده از سرمایه‌های علمی و پژوهشی و  ظرفیت فرهیختگان و نخبگانی که برای زیارت به مشهد مقدس سفر می‌کنند، افزود: کتابخانه رضوی، خزانه ارزشمندی است که می‌تواند به عنوان مکانی برای تولید پژوهش مورد استفاده قرار گیرد و در غیر این صورت فقط محلی برای نگهداری کتاب‌ها خواهد بود.
گفتنی است، در انتهای این مراسم نیز از برگزیدگان در زمینه‌های کتاب برتر در محورهای علوم و معارف رضوی، تاریخ و سیره رضوی، خاندان و یاران امام رضا(ع)، حرم و اماکن متبرکه، زبان‌های خارجی و ترجمه، داستان، شعر، کودک و نوجوان، کتاب دیجیتال، پایان‌نامه، حمایت از آثار رضوی و ناشر برتر تقدیر به عمل آمد.
captcha