استان خراسان رضوی در برابر سیل آسیب‌پذیر است
کد خبر: 3630157
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۷
استاندار خراسان رضوی:

استان خراسان رضوی در برابر سیل آسیب‌پذیر است

گروه اجتماعی: استاندار خراسان رضوی گفت: 35 درصد گستره این استان سابقه سیل‌خیزی و سیل‌گیری دارد، این موضوع نشان می‌دهد خراسان در برابر سیل تا حدی آسیب‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خراسان رضوی؛ علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی 22 مردادماه در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خراسان رضوی با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در مشهد افزود: در اثر سیلی که 20 مردادماه در شهرستان‌های فریمان، درگز، نیشابور، کلات، مشهد و سرخس رخ داد، 58 روستا خسارت دیده و 9 نفر جان باختند.
وی ادامه داد: پیش از وقوع سیل هواشناسی، فرمانداری و تمام دستگاه‌های اجرایی هشدارهای لازم را در مناطق پایین سطح و حوالی رودخانه‌ها به ساکنان آنها داده بودند اما بازهم با رخ دادن این حادثه شاهد خسارات زیادی بودیم که البته می‌توانست بسیار فاجعه‌بارتر باشد.
استاندار خراسان رضوی گفت: همه دستگاه‌های اجرایی بسیج، سپاه پاسداران و فرمانداری‌ها و بقیه سازمان‌ها همکاری خوبی داشتند تا مردم را از منطقه تحت هجوم سیل دور کنند، زیرا حفظ جان مردم در اولویت ما قرار دارد.
وی افزود: دستگاه‌های اجرایی برای اسکان مردم آسیب دیده تلاش مطلوبی انجام دادند و تمام خسارت اولیه ناشی از سیل شناسایی شد. بیشترین خسارت مربوط به مراتع کشاورزی، دامداری‌ها و وسایل نقلیه کشاورزان بوده است.
رشیدیان ادامه داد: همچنین 65 درصد گستره خراسان رضوی بر روی گسل‌های زلزله‌خیز قرار گرفته و این استان 16 فروردین گذشته زلزله 6.1 ریشتری را پشت سر گذشت که یک نفر کشته داشت و خساراتی به منازل روستائیان در سرخس و مشهد زد.
وی همچنین بر لزوم مدیریت سیلاب‌ها در خراسان رضوی تأکید و بیان کرد: با یک مدیریت صحیح می‌توان تهدید جریان سیلاب را به فرصت تبدیل و این آب‌ها را برای مصارف مختلف جمع‌آوری کرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: باید برای مبادی شکل‌گیری سیل در بالادست و مسیرهای رودخانه چه در بستر و چه در حریم آنها تدبیری اندیشه شود تا سیلاب‌ها در مسیر مناسب هدایت شوند.
وی افزود: خراسان رضوی با معضل دیگری به نام بروز سرمای شدید و بی‌موقع نیز مواجه است، بطوری که پاییز پارسال سرمای شدید و بی‌موقع در استان خسارات قابل توجهی به کشاورزان وارد کرد.
رشیدیان ادامه داد: با توجه به حوادث طبیعی که در استان رخ می‌دهد باید موضوع بیمه برای مدیریت بحران در سطح ملی فراگیر شود و بیمه‌ها در حوزه خسارت‌های ناشی از بروز حوادث طبیعی با دستگاه‌های اجرایی مشارکت داشته باشند.
وی گفت: سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند با مشارکت دستگاه‌های مسئول در مناطق مختلف استان صندوق بیمه تشکیل داده و تهدیدهای ناشی از بروز سیل و زلزله را با بیمه کردن کالا و دام‌ها تبدیل به فرصت کنند.
استاندار خراسان رضوی برآورد اولیه خسارت سیل اخیر را در راه، خانه‌های روستایی، مزارع کشاورزی و باغها، هزار و 490 میلیون ریال ذکر و بیان کرد: تا پایان هفته فرم نهایی خسارت‌های ناشی از سیل به هیأت دولت ارسال خواهد شد.
captcha