نمایشگاه تابلوهای نقاشی «دهه ولایت» در موزه مرکزی آستان قدس رضوی گشایش یافت
کد خبر: 3636712
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
در آستانه عید سعید قربان؛

نمایشگاه تابلوهای نقاشی «دهه ولایت» در موزه مرکزی آستان قدس رضوی گشایش یافت

گروه فرهنگی: نمایشگاهی از تابلوهای نقاشی با محوریت موضوعی «دهه ولایت» در گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، در آستانه عید سعید قربان، گشایش یافت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، جمشید امیریان، مسئول گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی، گفت: هفت اثر نفیس نقاشی با محوریت واقعه غدیر خم، حضرت علی(ع) و آزمون الهی حضرت ابراهیم(ع)، به مناسبت ایام خجسته عید قربان، روز ذبح نفس با تیغ تقوا تا عید غدیر، روز اکمال دین و عید ولایت، در این گنجینه در معرض دید زائران و مجاوران حرم نورانی امام هشتم(ع) قرار دارد.
امیریان از تابلوی «ذبح عظیم» به عنوان یکی از آثار این نمایشگاه با موضوع عید قربان نام برد و افزود: این اثر توسط رضا افشاری با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد 110×110 سانتی‌متر در سال‌ 1390 خلق شده است.
وی ادامه داد: دو تابلوی «حضرت ابراهیم(ع)» و «واقعه غدیر خم»، اثر سیدفضل‌الله هاشمی، با تکنیک رنگ روغن بر روی تخته است که به ترتیب در ابعاد 100×150 سانتی‌متر و 50×70 سانتی‌متر در سال‌های 1387 و 1386 کشیده شد.
امیریان بیان کرد: تابلوی «ولایت حضرت علی(ع)»، اثر اهدایی حسین رزاقی، هنرمند مشهدی که به سبک نگارگری و با تکنیک اکریلیک روی مقوای بدون اسید در ابعاد 70×100 سانتی‌متر در سال 1375 خلق شده است، واقعه غدیر خم را با استفاده از نمادهای انسانی، حیوانی و گیاهی نشان می‌دهد.
وی تابلوی «برکه غدیر خم» را یکی دیگر از آثار ارزشمند وقف شده رسول شفقتی، هنرمند تهرانی در موزه آستان قدس رضوی دانست و گفت: این اثر با تکنیک آبرنگ روی مقوای بدون اسید در ابعاد 33×50 سانتی‌متر در سال 1389 خلق و به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) اهدا شده است.
مسئول گنجینه هنرهای تجسمی موزه مرکزی آستان قدس رضوی ادامه داد: تابلوی «علی(ع)» توسط آقای قره‌خانی از شاهرود به سبک خط‌ نقاشی و با تکنیک آبرنگ روی مقوای بدون اسید در ابعاد 70×100 سانتی‌متر در سال 1388 کشیده شد.
وی به تابلوی «یتیم‌نوازی حضرت علی(ع)» به عنوان اثر مهناز روزبهانی، بانوی هنرمند و واقف اهل اهواز اشاره کرد و افزود: این اثر نقاشی در ابعاد 60×80 سانتی‌متر در خرداد ماه 1386، ترسیم شده است و حال و هوای خاصی را به بازدیدکنندگان می‌بخشد.
امیریان گفت: منتخبی از آثار فاخر هنری خزانه موزه آستان قدس رضوی به مناسبت‌های مختلف به‌ویژه اعیاد مذهبی انتخاب شده و پس از انجام مراحل اداری در قالب تک اثر یا نمایشگاه‌های مناسبتی در ویترین‌های این گنجینه در کنار آثاری مانند تابلوهای نقاشی استاد کمال‌الملک به نمایش عموم در می‌آید.
وی متذکر شد: علاقه‌مندان می‌توانند در ایام تابستان 1396، همه روزه از ساعت 8 تا 20:45، از گنجینه هنرهای تجسمی آستان قدس رضوی واقع در طبقه اول موزه مرکزی آستان قدس رضوی در صحن کوثر حرم مطهر رضوی دیدن کنند.
captcha