جلسه ستاد کارگروه زائران پیاده دهه پایانی صفر برگزار شد
کد خبر: 3660290
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

جلسه ستاد کارگروه زائران پیاده دهه پایانی صفر برگزار شد

گروه اجتماعی: در آستانه فرارسیدن دهه پایانی صفر جلسه ستاد کارگروه زائران پیاده امام رضا(ع) با حضور استاندار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، جلسه ستاد کارگروه زائران پیاده امام رضا(ع) در دهه پایانی صفر با حضور استاندار خراسان رضوی 14 آبان‌ماه در محل استانداری برگزار شد.
در ابتدای این نشست مسئولان کمیته‌ها به ارائه گزارشی از روند فعالیت‌های خود از ابتدای کار تاکنون پرداختند.
در ادامه علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: توفیق خدمت برای زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) نعمتی از سوی خداوند متعال است که قدردانی از این نعمت با خدمت شایسته و صادقانه محقق خواهد شد.
وی افزود: پیاده‌روی اربعین محور فعالیتها است و بعد از آن خدمت رسانی به زائران در دهه پایانی ماه صفر مورد توجه خواهد بود.
رشیدیان با اشاره به تحمل مشکلات و سختی‌های زائران پیاده در مسیر رسیدن به حرم رضوی، اظهار کرد: این عزیزان نیازمند خدمات گسترده هستند.
استاندار خراسان رضوی با تأکید به مردمی شدن خدمت‌رسانی به زائران پیاده، گفت: در این خصوص باید ظرفیت برای حضور مردمی فراهم شود.
وی ادامه داد: پیش‌بینی لازم برای ورود و خروج خودروها و وسایل نقلیه بین شهری و همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی در راستای پیشگیری از مشکلات ترافیکی ایام پیک صورت گرفته است.
رشیدیان با بیان اینکه شرایط اسکان زائران فراهم است، اظهار کرد: کلیه اماکن اقامتی اعم از هتل‌ها، زائرسراها، مدارس، کمپ‌ها، خانه‌های مردمی، حسینیه‌ها  و ... برای خدمت رسانی شایسته به زائران از آمادگی لازم برخوردار هستند.
وی افزود: ساماندهی ایستگاه‌های بین راهی بر اساس تجربیات سال‌های گذشته انجام شده و اشکالات در خصوص تهیه سوخت و همچنین آبرسانی در مسیر کاروان‌های پیاده صورت گرفته است.
رشیدیان گفت: با هماهنگی قبلی از ظرفیت شهرداری برای ارائه خدمات مناسب‌تر به زائران باید استفاده شود.
استاندار خراسان رضوی بیان کرد: پیش‌بینی لازم برای توسعه سرویس‌های بهداشتی در راستای تسهیل خدمت رسانی به زائران در مسیر کاروان های پیاده انجام شده است.
رشیدیان ادامه داد: مکاتبات با استانداری‌های استان‌های گلستان، خراسان شمالی، جنوبی و سمنان که در مسیر کاروان‌های پیاده هستند؛ برای خدمت به زائران انجام شده است.
وی تصریح کرد: همچنین کمیته‌ها از اعزام تا برگشت آخرین زائران باید کارهای خود را با قوت اول ادامه دهند.
استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: تاکنون 490 کاروان به تعداد بیش از 80 هزار زائر در سامانه هشت ثبت‌نام کرده‌اند که برای این تعداد خدمات فرهنگی، رفاهی و بهداشت و درمان پیش‌بینی شده است.
وی با اشاره به نقش آفرینی رادیو زیارت و صدا و سیما در خصوص ارائه خدمات فرهنگ زیارت، افزود: با توجه به رویداد مشهد 2017 و حضور زائران خارجی سازمان ارتباطات و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این زمینه خدمات لازم را داشته باشند.
بنابراین گزارش، 382 مدرسه برای اسکان زائران پیاده و سواره دهه پایانی ماه صفر تدارک دیده شده است.
در راستای خدمت به زائران، 90 ایستگاه صلواتی در جاده‌های منتهی به مشهد در ایام پایانی صفر برپا خواهد شد.
20 ایستگاه استقبال از زائر در محورهای کلات، سرخس، قوچان، طرقبه شاندیز، نیشابور و بزرگراه آزادی پیش‌بینی شده است.
همچنین کمیته خدمات مسافرتی برای نظارت بر فروش بلیط، شناسایی دفاتر غیر مجاز، افزایش خدمات دفاتر مسافرتی اقدام لازم را انجام خواهد داد.
در راستای بهداشت و درمان نیز 65 بیمارستان و درمانگاه در سطح استان برای ارائه خدمات به زائران آمادگی لازم را دارند.
گفتنی است، 15 پایگاه سلامت، 141 داروخانه در استان و 150 تیم درمانی برای ارائه خدمات به زائران دهه پایانی صفر پیش‌بینی شده است.
یادآور می‌شود، 170 میلیون تومان کمک مردمی جذب شده که با برنامه‌ریزی سالانه این میزان در سال‌های آینده افزایش خواهد یافت.
captcha