روحیه انتقام‌گیری، تهدیدکننده بنیان خانواده
کد خبر: 3674989
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸

روحیه انتقام‌گیری، تهدیدکننده بنیان خانواده

گروه اجتماعی: حجت‌الاسلام هاشم زئی گفت: طلاق‌های عاطفی، روحیه انتقام‌گیری و عدم مدارا در زندگی و تضعیف روحیه گذشت از عوامل تهدیدکننده خانواده است.

حجت‌الاسلام هاشم زئی، مشاور مرکز حوزه علمیه خراسان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به عوامل تحکیم بنیان خانواده از دیدگاه آموزه‌های دینی اظهار کرد: یکی از عوامل مهم در تحکیم بنیان خانواده گذشت است، مشکلات زندگی را دلخوری و عصبانیت نمی‌تواند حل کند، بلکه حلال مشکلات زندگی، صبر، تحمل و گذشت است.

وی عامل شناخت را از دیگر موارد در تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد و افزود: شناخت زن و شوهر از یکدیگر اولین و مهم‌ترین پایه زندگی مشترک است که زن و شوهر باید با حقوق متقابل یکدیگر، نیازها، عقاید و دیدگاه‌ها و .. آشنا باشند. .

مشاور مرکز حوزه علمیه خراسان ادامه داد: نکته بعد تأثیر محبت است که قرآن کریم از آن تعبیر به مودت کرده و آن به معنای محبت خاص است که پشتوانه معرفتی داشته و مسئولیت آور است.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به آیه 21 سوره روم «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ، و از نشانه‏‌هاى او اينكه از [نوع] خودتان همسرانى براى شما آفريد تا بدانها آرام گيريد و ميانتان دوستى و رحمت نهاد آرى در اين [نعمت] براى مردمى كه مى‏ انديشند قطعا نشانه‏ هايى است (۲۱)» گفت: محبت فطری نامش مودت است و مقطعی نبوده، مودت محبتی است که استمرار دارد، مسئولیت آور است و باید ابراز شود.

حجت‌الاسلام هاشمی زئی در ادامه به عواملی که بنیان خانواده را تهدید می‌کند اشاره و ابراز کرد: تغییر باورهای دینی به باورهای که پشتوانه ندارند از عوامل مهم در تهدید بنیان خانواده است که این تهدید در واقع به شکل جمگ نرم دشمن در خانواده نفوذ پیدا می‌کند.

وی طلاق‌های عاطفی، روحیه انتقام‌گیری و عدم مدارا در زندگی و تضعیف روحیه گذشت را از دیگر عوامل تهدید کننده خانواده دانست و تصریح کرد: همه این عوامل به دلیل فاصله گرفتن از سبک زندگی اسلامی است، چرا که اسلام به همه ابعاد و زندگی ما توجه کرده پس زمانی که ما دچار مشکل می‌شویم یقیناً از زندگی اسلامی فاصله گرفته‌ایم.

مشاور حوزه علمیه خراسان، تقویت باورهای دینی مردم را بهترین راه مقابله با چالش‌های خانواده خواند و افزود: بیان زیبائیهای دین در عرصه زندگی، شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای زندگی و سبک زندگی دینی بیانگر این است که زندگی ما پر از فرصت‌ها و تهدیدات است که انسان مومن فرصتها و تهدیدها را می‌شناسد  وبه فرصت‌ها جامعه عمل می‌پوشاند و به تهدیدها نه می‌گوید که این همان معنای دستور خداوند است که فرموده: ای کسانی که ایمان آورده‌اید، تقوای الهی پیشه کنید.

هاشمی زئی تاکید کرد: برای تقویت باورهای دینی نیاز داریم که دین را بشناسیم و به مردم معرفی کنیم و بیان کنیم که دین اسلام جامع و کامل بوده و به تمام ابعاد زندگی ما توجه دارد، همانطور که امام رضا(ع) فرموده‌اند: « اگر مردم زیبایی‌های کلام را بشنوند دنبال ما گام بر می دارند».

وی اجباری کردن مشاوره دینی قبل از ازدواج را برای جوانان امری مهم خواند و یادآور شد: مشاوره عقل منفعل انسان است و بهترین پشتوانه برای زندگی محسوب می‌شود لذا اگر مشاوره دینی قبل از ازدواج صورت بگیرد و در امر ازدواج این کار اجباری شود ازدواج با انتخاب بهتری صورت می‌گیرد و زوجین کمتر دچار تعارض و اختلاف می‌شوند.

captcha