برگزاری همایش نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری
کد خبر: 3695349
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰

برگزاری همایش نکوداشت حاج ملاهادی سبزواری

گروه شهرستان‌ها- همزمان با روز ملی حاج ملاهادی سبزواری، نکوداشت آن عالم بزرگ و فیلسوف شرق در سبزوار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایکنا از خراسان رضوی، همزمان با روز ملی حکیم سبزواری دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری با همکاری انجمن فلسفه و حکمت اسلامی و شورای اسلامی شهرستان سبزوار همایش نکوداشت آن فیلسوف بزررگ را در این دانشگاه برگزار کردند.
این مراسم نکوداشت که در دو نوبت صبح و عصر هشتم اسفند برگزار شد، در نوبت صبح در نشستی تخصصی محمد کاظم فرقانی، معاون گروه فلسفه دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه تطبیق آیات قرآن و روایات با فلسفه و عرفان از ابتکارات حاج ملاهادی سبزواری است، گفت: وی در کتاب‌های فلسفی‌اش مانند شرح منظومه و اسرارالحکم گاهی اوقات به آیات و روایات استناد می‌کند که اوج این کار تطبیق بین فلسفه و عرفان با ادعیه است که در کتاب شرح بر دعای جوشن کبیر و شرح بر دعای امیرالمومنین(ع) قابل مشاهده است.

برگزاری همایش نکوداشت فیلسوف شرق در سبزوار
وی با تأکید بر اینکه شرح منظومه فارسی یکی از آثاری است که امام خمینی(ره) و شهید مطهری آن را تدریس کرده‌اند، گفت: ارائه نظریات جدید که برآمده از مبانی عرفانی و فلسفی است از ابتکارات حکیم سبزواری به شمار می‌رود که صراحتا توسط افراد قبل از او بیان نشده است.
همچنین در این مراسم سیدمحمد کاظم علوی، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه حکیم حاج ملاهادی سبزواری به عنوان خاتم الفلاسفه در عالم فلسفه ایرانی ـ اسلامی شناخته می شود، گفت: مهمترین فعالیت و کاری که حاج ملاهادی انجام داده، شرح و بسط فلسفه اسلامی است که توسط ملاصدرا در مکتب «حکمت متعالیه» بیان شده است.

برگزاری همایش نکوداشت فیلسوف شرق در سبزوار
وی با اشاره به بازتاب بین‌المللی و جهانی حکیم سبزواری اظهار کرد: در «دایرةالمعارف بریتانیکا» که یکی از دائرةالمعارف‌های مهم دنیاست، درباره حاج ملاهادی مدخلی وجود دارد که دلیل بر اهمیت و جایگاه والای اوست و نصف این مدخل از جمله به کرامات حاج ملاهادی در سفر ناصرالدین شاه به سبزوار و خدمت رسیدن شاه قاجار به حضور حکیم سبزواری اشاره شده است.

برگزاری همایش نکوداشت فیلسوف شرق در سبزوار
وی با تاکید بر اینکه از لحاظ شخصیتی، اخلاقی و عرفانی حکیم سبزواری بسیار وارسته و صاحب کرامات مختلفی بودند، افزود: بعد از حکیم سبزواری فیلسوف بزرگ اسلامی که مانند او دوباره مطرح شده باشد نداریم گرچه افرادی مانند علامه طباطبایی را به عنوان فیلسوف می‌شناسیم.
در ادامه مراسم نکوداشت حکیم سبزواری، جمعی از مسئولان شهرستان و میهمانان مراسم با حضور بر سر مزار آن فیلسوف وو قرائت فاتحه به وی ادای احترام کردند.

انتهای پیام

captcha