احاطه طب معصومین(ع) بر طب سنتی و پزشکی نوین
کد خبر: 3704328
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲

احاطه طب معصومین(ع) بر طب سنتی و پزشکی نوین

گروه اجتماعی- کارشناس طب سنتی و اسلامی با بیان اینکه طب معصومین(ع) از زمان جلوتر است، گفت: طب اسلامی که از ائمه معصومین(ع) درس گرفته، بر طب سنتی و پزشکی نوین احاطه دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدحسن ضیائی، کارشناس طب سنتی و اسلامی، در همایش طب اسلامی که 20 فروردین‌ماه در محل دانشکده علوم قرآنی مشهد برگزار شد، بیان کرد: انسان داری چهار بعد جسم، روان، روح و نور است که در طب اسلامی این چهار بعد مورد بحث است.
وی افزود: در طب سنتی انسان دارای دو بعد جسمانی و روحانی و در پزشکی جدید انسان دارای جسم و روان است که بر این اساس تعریف ابعاد وجودی انسان در طب اسلامی کامل است.
ضیائی اظهار کرد: جزء نورانی انسان که در طب اسلامی مورد بحث است، شامل هاله نور انسانی و ایمانی می‌شود که هاله نور انسانی به رعایت حقوق انسانی بستگی دارد و هاله نور ایمانی، بازتاب و ظهور و بروز اعمال انسان است که در قرآن برای مومنان 120 صفت شمرده شده که همت عالی از آن صفات است.
وی تصریح کرد: همت عالی بستگی به این دارد که انسان جنات عدن، جنات رضوان یا بهشت اختصاصی خدا را بخواهد که این امر در گرو حفظ خود از نفوس بد و گرایش به نفوس عالی دارد.
ضیائی با بیان اینکه علم خدا ذاتی و علم ائمه اطهار(ع) لدنی است، ادامه داد: تاکنون بشر از سه سوم علم، تنها یک سوم علوم عقلی و تجربی را کسب کرده و این در حالی است که در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم، ائمه معصومین(ص) خزائن علوم هستند.
وی با اشاره به اینکه با گمانه زنی، کپی کردن و مواردی از این قبیل امکان تولید علم وجود ندارد، گفت: با وجود ائمه اطهار(ع)، گدای غرب و شرق برای تحصیل علوم نباشیم، از طرفی به دنبال علوم نافعه باشیم چرا که بر تحصیل این علوم و زکات یعنی تدریس آن تأکید شده است.
ضیائی ابراز کرد: طب معصومین(ع) از زمان جلوتر است لذا باید از این علوم بهره ببریم تا به گذشته بازنگردیم، چرا که با استفاده از علوم ائمه اطهار(ع) از کاروان علم عقب نخواهیم ماند.
عجز پزشکی نوین از درمان بیست هزار بیماری ژنتیکی
وی ادامه داد: طبق فرمایش رسول اکرم(ص) هر انسانی از 99 پشت قبل خود ارث می‌برد که در علم جدید پزشکی تنها به 25 پشت اشاره کرده است.
ضیائی تصریح کرد: علم جدید تنها 20 هزار بیماری ژنتیکی را شناسایی کرده که از درمان بسیاری از آنان عاجز است برای نمونه بیماری برص یا همان پیسی در علم جدید درمان ندارد اما باید گفت سیاهدانه به عنوان یک عامل کنترل بیماری‌های ژنتیکی به همراه ناهار و شام، درمان این بیماری است.
وی با بیان اینکه رساله ذهبیه امام رضا(ع) شامل هفت نسخه خطی و چهار میلیون نسخه شفابخش است، افزود: میوه قرقات که در شمال کشور بسیار یافت می‌شود، برای بسیاری از بیماری‌های چشمی از جمله زخم قرنیه، خشکی چشم، قوز قرنیه، روز کوری و شب کوری درمان است.
انتهای پیام

captcha