اتحاد جهان اسلام؛ راه مقابله با جاهلیت مدرن
کد خبر: 3705276
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۷

اتحاد جهان اسلام؛ راه مقابله با جاهلیت مدرن

گروه سیاست و اقتصاد- تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ما در جهان امروز با جاهلیت از نوع مدرن روبه‌رو هستیم، ابراز کرد: این نوع جاهلیت مجهز به علم، فناوری و توانایی بالای رسانه‌ای است، بنابراین بیش از هر زمانی نیازمند اتحاد و بصیرت هستیم.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در همایش بزرگ سفیر هدایت که صبح امروز، ۲۳ فروردین‌ماه در تالار ابن‌هیثم دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام کاظم(ع) عنوان کرد: بعثت نبی مکرم اسلام(ص) از مهم ترین جلوه‌های حضرت حق است.
وی با بیان اینکه این تعبیر در رابطه با هیچ حادثه‌ای وجود ندارد، ابراز کرد: انسان‌ها، پیشوایان و امامان جلوه عظیم پروردگار هستند و آنچه که درباره بعثت آمده تجلی اعظم در وجود پیامبر(ص) است.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه همه به توحید خالقی معتقدند اما در عصر حاضر سخن از توحید ربوبی مطرح است، تشریح کرد: در توحید ربوبی سخن از رب، مربی و تربیت انسان است که تربیت انسان موضوع و محور مهم بعثت است.
تولیت آستان قدس رضوی تربیت را احیای تمایلات عالی نفسانی انسان دانست و افزود: این احیای تمایلات عالی در زندگی انسان چگونه صورت می‌گیرد؟ بحث مهمی که در اتباط با شریعت وجود دارد، این است که ما در آن اهداف و غایاتی داریم و احیای تمایلات عالی در زندگی با بنا شدن جامعه‌ای بر پایه شریعت تحقق می‌یابد.
وی با بیان اینکه احکام شریعت، زکات، نماز، اطاعت از خدا و ... است، ابراز کرد: نظامی که غایت شریعت را تحقق بخشد، جامعه‌ای است که به کمال می‌رسد.
حجت‌الاسلام رئیسی با اشاره به اینکه در عصر حاضر سکولاریسم از نوع الحادی نگاه دانشمندان، حوزه علمیه، اهل علم و علما را تهدید می‌کند، تشریح کرد: اساس مراکز دینی ما بر توحید قرار دارد و آنچه که تهدیدی برای حوزه‌های دینی، افکار و اندیشه‌های دینی ما است سکولاریسم از نوع معنوی هم نیست.
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه سکولاریسم نوع سوم تهدیدکننده جامعه دینی است، تصریح کرد: نگاه این نوع سکولاریسم این است که دین یک نگاه شخصی و فردی است و نمی‌تواند در عرصه زندگی معاصر امروز نقش آفرینی کند، این امر تهدیدی برای نگاه به دین و کارآمدی آن است.
بعثت پیامبر(ص)، نیاز انسان معاصر است
وی با اشاره به اینکه حتی برخی از افراد در کسوت روحانی قلم می‌زنند که دین چگونه می‌تواند پاسخگوی نیاز امروز انسان باشد؟، اظهار کرد: سکولاریسم اجتماعی یعنی اینکه آیا دین ظرفیت دارد تا برای تمام لایه‌های اجتماعی انسان معاصر پاسخی داشته باشد؟ پاسخ سؤال این است که بعثت پیامبر(ص) نیاز انسان معاصر است.
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه سخن پیامبر(ص) برای سامان دادن زندگی، فکر، اندیشه و اخلاق انسان است، تصریح کرد: در عصر حاضر همچنان بعثت وجود دارد و این امر در هر عصر برای بشریت ضروری است، همین امروز، بعثت پیامبر(ص) انسان‌ها را به خداپرستی، خداگرایی و دوری از هرگونه آلودگی دعوت می‌کند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه امروز جامعه بشری بیش از هر زمانی نیاز به بعثت دارد، تشریح کرد: همانطور که در مقابل پیامبر(ص) دشمنان صف آرایی کردند امروز نیز مستکبران در مقابل انسان معاصر صف کشیدند، زیرا نمی‌خواهند پیام حیاط‌بخش به جامعه بشری برسد.
وی با اشاره به اینکه ما در جهان امروز با جاهلیت از نوع مدرن روبه‌رو هستیم، ابراز کرد: این نوع جاهلیت مجهز به علم، فناوری و توانایی بالای رسانه‌ای است، پس امروز بیش از هر زمانی نیازمند اتحاد، وحدت، بصیرت افزایی و ... هستیم.
وحدت مسلمانان، خاری در چشم دشمنان
حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه وحدت مسلمانان باید خاری در چشم دشمنان باشد، عنوان کرد: امروز آمریکایی‌‎ها به این فکر افتادند که در جریان استکباری، نگذارند آب خوش از گلوی عراق و سوریه پایین برود و مسئله شیمیایی را بهانه‌ای برای این حمله وحشیانه قرار داده‌اند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه جبهه متحد مسلمانان، اقلیم نمی‌شناسد، تشریح کرد: امروز تمام ملت‌های مسلمان در مقابل جریان تکفیری دست ساخته نظام آمریکایی و صهیونیسم، ایستاده‌اند و چون می‌دانند در مقابل آنان دژ محکمی از نوع اتحاد قرار دارد، متأثر شده‌اند.
وی با بیان اینکه این نشست‌های مبارک، خوار چشمی برای مستکبران است، ابراز کرد: دین، آموزه‌های دینی و بعثت، نجات‌بخش جهان است و می‌تواند زندگی انسان معاصر را بدون نیاز به نسخه‌های شرقی و غربی تأمین کند.

انتهای پیام

captcha