هدایت افکار عمومی به دست رسانه است
کد خبر: 3736887
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱

هدایت افکار عمومی به دست رسانه است

گروه اجتماعی - هادی زارعی، استاد علوم ارتباطات گفت: تربیون اصلی، هدایت افکار عمومی به دست رسانه است؛ بنابراین اخلاق افکار عمومی نیز در دست رسانه قرار دارد. همچنین به نوعی نیز می‌توان رسانه را در تحکیم باورهای عمومی موثر دانست که برخی از باورها را درون ما تقویت می‌کند.

هدایت افکار عمومی به دست رسانه است

هادی زارعی، استاد ارتباطات در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، ابراز کرد: در واقع نمی‌توان اخلاق را از رسانه‌ها حذف کرد، اگر در رسانه‌ها اخلاق نقش نداشته باشد جامعه را تحت تأثیر خود قرار می‌دهند. همواره می‌توان اینگونه گفت که تربیون اصلی، هدایت افکار عمومی به دست رسانه است؛ بنابراین اخلاق افکار عمومی نیز در دست رسانه قرار دارد. همچنین به نوعی نیز می‌توان رسانه را در تحکیم باورهای عمومی موثر دانست که برخی از باورها را درون ما تقویت می‌کند.
زارعی عنوان کرد: اگر اخلاق از رسانه حذف شود مصیبت فزاینده‌ای جامعه را در بر خواهد گرفت، پس اخلاق حرفه‌ای باید باشد چرا که این مقوله مهم به رسانه پیوست خورده است. در واقع هیچ حرفه‌ای در جامعه بدون اخلاق حرفه‌ای مختص به خود نمی‎‌تواند دوام آورد و موفق شود چرا که با افکار عمومی سر و کار دارد و به نوعی پل ارتباطی به شمار می‎رود.
این استاد ارتباطات گفت: مردم گاهاً به رسانه پناه می‌برند، وای به روزی که رسانه بخواهد؛ بی اخلاقی کند، تهمت و افترا را در جامعه رواج دهد، به رسالت و اخلاق حرفه‌ای که بر عهده او قرار گرفته است عمل نکند، پس محال است که رسانه را بدون اخلاق در نظر بگیریم و این دو مقوله را جدای از یکدیگر بدانیم.
زارعی تصریح کرد: هنگامی که تعهد در کنار حرفه‌ای گرایی قرار می‌گیرد قاعدتا کمک می‌کند که ما، هم به تخصص نیاز داریم و هم به تعهد و در واقع نمی‌توان روزنامه نگاری و خبرنگاری بود که تخصص کار را دارا است اما متعهد نباشد، چرا که در کشور ما بدون تعهد مفید نخواهد بود به این دلیل که ما به هر دو این مباحث نیاز داریم.

خبرنگاران در شرایط کنونی امید را به جامعه تزریق کنند
وی، شرایط حاکم بر جامعه کنونی را حساس دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی لازم است که خبرنگاران در این وضعیت برای ارتقای این جریان و تزریق امید به جامعه؛ اخلاق حرفه‌ای را سر لوحه کار خود قرار دهند و از این طریق به این موضوعات به وجود آمده کمک کنند.
وی گفت: در کشورهایی مانند ایران که کشوری اسلامی است برخی دستورالعمل‌هایی برای ارتباطات، کنوانسیون‌ها و موارد رسانه‌ای داریم که در دنیا مطرح است که این موارد برخی از اخلاق حرفه‌ای را به طور بین‌المللی در فصول مختلف روزنامه نگاری در کل دنیا بیان می‌کند. این در حالی است که در دین اسلام جدای از این موضوعات این اخلاق توصیه شده است، بنابراین قطعا رسانه‌ها به این امر مهم نیاز مبرمی دارند.

این استاد ارتباطات عنوان کرد: همچنین شرایط انقلاب به ما نشان داد که ما به این اخلاق حرفه‌ای نیاز داریم این اخلاق حرفه‌ای اگر از بین برود و کم رنگ شود لازم است که در کنار تخصصی که افراد دارند تعهد داشته باشند چرا که تعهد نیز لازمه آن ایمان و اعتقادی قوی است، بنابراین لازم است که روزنامه نگار ضمن اینکه به تخصص می‌پردازد و در دروس مرتبط با روزنامه نگاری تخصص کسب می‌کند.

در بازی‌های رسانه‌ای غربی وارد نشویم
این استاد ارتباطات گفت: ما نمی‌توانیم در بازی‌های رسانه‌ای که غربی‌ها وارد آن شده و از استفاده می‌کنند ورود پیدا کنیم چرا که کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که یا باید از شرایط به وجود آمده درست استفاده کنیم، از سانسور استفاده نکنیم، آن خبر را منتشر نکنیم و یا اخبار به صحت کامل به گوش مردم برسد، رسانه‌ها باید تلاش کنند اخبار درست را منتشر کنند، اخباری که در شرایط هیجانی امروز برای مردم مفید است.
وی عنوان کرد: در رسانه‌های مربوط به حوزه مسئولیت‌های اجتماعی که رسانه‌های آزاد نامیده می‌شوند با رسانه‌های کشورهای دموکراتیک متفاوت است و بستگی به این موضوع دارد که در کدام نظام قلم زده می‌شود و سانسورهایی که در خبرها دیده می‌شود در چه مواردی روی می‌دهد.
زارعی ابراز کرد: در حال حاضر با پیشرفت استفاده از شبکه‌های اجتماعی، موضوعاتی را که در رسانه‌های کشورها حذف می‌شود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، این بحث سانسور رسانه‌ای از گذشته‌ها بوده، وجود دارد و وجود خواهد داشت.
این استاد ارتباطات اظهار کرد: بنابراین امروزه بهتر از هر زمان دیگری مردم جامعه به این امر نیاز دارند که تمام رسانه‌ها در محوریت همدلی و وفاق ملی قرار گیرند. در واقع در این شرایط، رسانه‌ها و خبرنگاران هستند که می‌توانند فضا را تلطیف کنند و از هیجاناتی که روی می‌دهد، جلوگیری کنند و در این راه قدم بردارند.
زارعی تصریح کرد: ما سانسور را در برخی شرایط نمی‌توانیم بپسندیم چرا که به محض اینکه رسانه‌ای خبری را سانسور می‌کند، مخاطب فورا خبر درست و کامل را از طریق سانه دیگری به دست می‌آورد و در این‌ها است که این موثق بودن رسانه گاها از بین می‌رود و منجر بی‌اعتمادی مخاطب می‌شود و در نتیجه کم شدن مخاطب را نیز به همراه خواهد داشت.
زارعی عنوان کرد: در واقع تدافعی و تهاجمی بودن اخبار به خط مشی هر رسانه‌ای بستگی دارد و رسانه‌ای که به لحاظ حاکمیتی مشکلاتی را دارا است قطعا خبرنگاران آن کشور قلم خود را تیز می‌کند. این در حالی است که علیه دولت کنونی عده‌ای هستند که از سیاست‌های دولت دفاع می‌کنند و اگر هم چنانچه نقدی به میان می‌آید قطعا نقد درستی است که به دنبال آن راهکارهایی را ارائه می‌دهند.

کشور ما به روزنامه نگاری توسعه نیاز دارد
وی تأکید کرد: با وجود این شرایط و وجود روزنامه نگاران متخصص فراوان، این نیاز در کشور احساس می‌شود که به روزنامه نگاری توسعه پرداخته و به آن اهمیت داده شود چرا که این نیاز در وااقع نیاز جهان سوم است.
این استاد ارتباطات با بیان اینکه روزنامه نگاری توسعه باید در ایران توسعه یابد و گسترش پیدا کند، اظهار کرد: با گسترش این مقوله خبرنگاران می‌توانند با آن آشنا شوند و فراگیرند که رویداد مدار نباشند بلکه باید سعی کنند فرآیند مدار باشند و آن را مورد توجه خود قرار دهند و صرف اتفاقاتی که در مکانی روی می‌دهد نباشند و تنها به اینگونه اخبار متکی نباشند.
زارعی تأکید کرد: به عقیده من باید کار تحلیل محتوا و پژوهش بر روی اخبار صورت گیرد، باید پژوهشگران و فعالان حوزه ارتباطات مقایسه کنند که طی گذشت چهار دهه‌ از انقلاب، رسانه ما به کدام سمت پیش رفته است.

انتهای پیام

captcha