به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز 26 دیماه در مراسم بهرهبرداری همزمان ۱۴ مدرسه خیرساز که در نیشابور برگزار شد، اظهار کرد: این از برکات الهی است که زندگی برخی این چنین غنی و پربار میشود، انسانهایی که رنج دیگران، آنها را رنج میدهد و تلاش میکنند از رنج دیگران بکاهند، همه رسالت انبیاء برای این است که انسانها شرافتمند، عزیزتر و استوارتر زندگی کنند.
وی با بیان اینکه زندگی عرصه هنرمندی و هنرنمایی انسانهاست، بیان کرد: برخی آمدنشان به این دنیا با برکات عظیمی همراه است و آثار وجودیشان نه تنها در دوره حیات خودشان بلکه در دورههای طولانی و قرنها برجای خواهد ماند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همه کسانی که در رفع مشکلات آموزش و پرورش و ساختن زندگی مناسب برای انسانها تلاش میکنند، در پیشگاه خداوند موقعیت ویژهای دارند، باتوجه به اینکه جامعه زنده جامعه مطالبهگری محسوب میشود، مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه است.
وی تاکید کرد: مسئولیتپذیری اجتماعی یکی از نیازهای اصلی امروز جامعه است، جامعه زنده جامعه مطالبهگر است، اما اگر مطالبهگری بدون مسئولیتپذیری و مطالعه باشد، راه به جایی نمیبرد زیرا سببساز روند تکرار مشکلات حل نشده میشود.
حاجی میرزایی افزود: در فرهنگ دینی مسئولیت تابع اختیار نیست، در فرهنگ دینی هر کسی آگاهتر باشد، مسئول است، مسئولیت در فرهنگ دینی ما تابع اختیار نیست و هرچه فرد آگاهتر باشد مسئولیت بیشتری را در قبال جامعه خود احساس میکند.
وی عنوان کرد: وقتی ندانیم سهم ما از این همه مصائب، مشکلات و نقشی که باید از کاستن رنج مردم برعهده بگیرم چیست، منحصرأ در مطالبه کردن خلاصه میشود و موجب میگردد مصائب و مشکلات در یک حرکت پاندولی رفت و برگشت داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کسانی که به دنبال حل مشکلات اجتماعی هستند افرادی راهگشا برای جامعه هستند، افزود: همه کسانی که آگاهند به میزانی که آگاه هستند مسئولند و به میزانی که مسئولند تحرک و فعالند و تلاش میکنند بار مشکلات جامعه را کم کنند.
وی عنوان کرد: تاکنون خیرین گامهای بزرگی را برای کمک به آموزش و پرورش برداشتهاند، به طوریکه حدود 30 درصد مدارسی که داریم محصول مشارکت موثر خیرین است، اگرچه یک دستاورد مهم محسوب میشود، اما دست آورد بزرگتر اینکه ما به عنوان نهاد تعلیم و تربیت با انسانهایی مشارکت میکنیم که درک عمیقی دارند و این فرهنگ در حال نهادینه شدن در جامعه است و خیل عظیمی از انسانها برای کمک به آموزش و پرورش و احداث مدارس فعال شدهاند.
عدالت آموزشی؛ مقدمه عدالت اجتماعی
در این مراسم قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: عدالت آموزشی، مقدمه عدالت اجتماعی است و با حضور خیرینی از قبیل آقای وکیلی و... امیدواریم به زودی مشکل کمبود فضای آموزشی در قطب شهید شوشتری حل شود.
وی بیان کرد: بهرهبرداری از 14 پروژه آموزشی و آغاز به ساخت حدود 10 پروژه دیگر توسط خیر محترم وکیلی با حضور وزیر آموزش و پرورش از جمله توفیقاتی است که در این شهرستان شاهد آن هستیم.
مدیرکل آموزش و پروش خراسان رضوی ادامه داد: شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی جزء شهرستانهای ویژه، ریشهدار، اصیل، تاریخی و دارای فرهنگ، ادب، علم و هنر است، وجود شاعران و ادیبانی همچون عطار و خیام نیشابوری و بزرگانی از این دست در این شهرستان نشان میدهد همواره نیشابوریها طرفدار علم، ادب، فرهنگ و هنر بودهاند.
خدابنده گفت: همانگونه که شهرستان نیشابور در حوزههای صنعتی، کشاورزی، سیاسی و اجتماعی در استان و کشور بسیار تاثیرگذار است، در حوزه آموزش و پرورش هم تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی داشته است.
وی تصریح کرد: عدالت آموزشی مقدمه عدالت اجتماعی خواهد بود، با حضور خیرینی از قبیل مهندس وکیلی امیدواریم به زودی مشکل کمبود فضای آموزشی در قطب شهید شوشتری برای همیشه حل شود.
در ادامه عبدالرضا وکیلی خیر، مدرسه ساز نیشابوری افزود: در سال ۱۳۹۴ با حضور وزیر آموزش و پرورش در مراسم گشایش مدرسه وکیلی شماره ۳۰، تفاهمنامهای امضا شد تا تعداد مدارس وکیلی تا سال ۱۴۰۰ به یکصد مدرسه برسد.
وی تصریح کرد: پس از آن، احداث مدارس وکیلی با سرعت دنبال شد و در سال 95، طی پنج ماه ۲۶ مدرسه ساخته و به بهرهبرداری رسید. همپنین از سال ۱۳۹۷ تاکنون نیز ۱۴ مدرسه ساخته شد و قرار بود امروز مدرسه وکیلی شماره ۹۰ به بهرهبرداری برسد اما با مشکلاتی که بوجود آمد این روند به تاخیر افتاد.
وکیلی اظهار کرد: امیدوارم مشکلات پیش آمده به سرعت حل شود و بتوانیم روند ساخت مدارس وکیلی را از سر بگیریم.
این خیر مدرسه ساز از سال ۱۳۷۴ تاکنون ۸۰ مدرسه با مجموع مساحت ۶۰ هزار مترمربع را تحویل آموزش و پرورش شهرستان نیشابور داده است.