کد خبر: 3877006
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰

توسعه متوازن؛ سیاست جدی وزارت آموزش و پرورش

گروه شهرستان‌ها ــ رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: سیاست توسعه متوازن یک سیاست جدی آموزش و پرورش است و باید در پایان برنامه ششم تعداد دانش‌آموزان هنرستانی از ۳۵درصدکل دانش‌آموزان به ۵۰‌درصد برسد.

توسعه متوازن؛ یک سیاست جدی وزارت آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در آیین افتتاح پروژه‌های عمرانی آموزش و پرورش گناباد که شامگاه گذشته 17 بهمن‌ماه در سالن شهیدکفایی برگزار شد، از گناباد به عنوان بهشت تعلیم و تربیت یاد و اظهار کرد: برای ساخت پروژه‌هایی که به همت نوسازی مدارس و با مشارکت خیرین انجام شده و قرار است در گناباد به بهره‌برداری برسد، 180 میلیارد ریال هزینه شده است.

وی آموزش و پرورش استثنایی را مولد انقلاب اسلامی در سال ۷۰‌ دانست و افزود: تعداد دانش‌آموزان تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی از بدو تأسیس تاکنون ۱۷ برابر شده است.

تحصیل ۱۵۰‌ هزار دانش‌آموز در حوزه آموزش و پرورش استثنایی

وی تصریح کرد: در حوزه آموزش و پرورش استثنایی ۷ طیف با ۱۵۰‌ هزار دانش‌آموز داریم که ۱۲ هزار نفر آن‌ها در بیش از ۱۹۶ رشته فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند.

معاون وزیر یکی از نقص‌های آموزش و پرورش را عدم توجه به مهارت‌آموزی دانست و اظهار کرد: نظام آموزش‌زده، حافظه‌محور و تئوری‌پرداز یک نقص است که باید در جهت رفع این نقص گام برداریم.

حسینی با بیان اینکه نظام آموزشی از حجم بالای کتب درسی، کنکورگرایی، درس زدگی و نمره گرایی در رنج است، خاطرنشان کرد: یکی از چرخش‌های تحول آفرین سند تحول بنیادین این است که نظام آموزشی را از نمره محوری و کنکور محوری نجات دهد.

تفاوت میانگین میزان ساعت آموزشی در ایران با دنیا

وی بیان کرد: میزان ساعت آموزشی دانش‌آموزان در ایران ۱۲ هزار و ۵۰۰ ساعت و میانگین آن در دنیا ۸ هزار ساعت است و باید حجم کتب درسی و ساعت آموزشی کاهش یافته و بر میزان مهارت‌آموزی اضافه شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور سیاست توسعه متوازن را یک سیاست جدی آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد: باید در پایان برنامه ششم تعداد دانش‌آموزان هنرستانی از ۳۵درصد کل دانش‌آموزان به ۵۰‌درصد برسد.

حسینی با تاکید بر به‌روزرسانی رشته‌های فنی و حرفه‌ای متناسب با نیاز بازار کار، اظهار کرد: طرح آموزش همراه با تولید و آموزش همراه با بازی از سیاست‌های آموزش و پرورش است، چراکه باید بازی به بطن کلاس و برنامه درس ملی برود و آموزش‌های عملی منجر به کار و تولید شود.

وی با بیان اینکه هر هنرستان قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز رشد کارآفرینی را دارد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های درون و برون‌سازمانی از جمله برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش است و برای این کار چهار سند جامع توسعه فنی و حرفه‌ای، فضا و تجهیزات، نیروی انسانی و کارآفرینی در حوزه فنی و حرفه‌ای در حال تدوین است.

شناسایی سالانه بیش از 70 هزار دانش‌آموز دیرآموز

معاون وزیر آموزش و پرورش سیاست مداخلات طلایی بهنگام را از سیاست‌های آموزش و پرورش استثنایی دانست و اظهار کرد: سالانه بیش از 70 هزار دانش‌آموز دیرآموز در طرح سنجش شناسایی می‌شوند که اگر برای آنان مداخلات بهنگام صورت گیرد، این دانش‌آموزان می‌توانند تبدیل به دانش‌آموز عادی شوند و عدم مداخله ممکن است منجر به معلولیت مادام‌العمر آنها شود.

حسینی گفت: اگر امروز بخواهیم در مسیر انقلاب حرکت کنیم، باید بر خلاف چهار مسیر ایجاد نارضایتی، بی اعتمادی، نوامیدی و احساس ناکارآمدی حرکت کنیم، و امید آفرینی، اعتمادآفرینی، رضایت‌بخشی و افزایش کارآیی را سرلوحه کار خود قرار دهیم.

یادآور می‌شود؛ معاون وزیر در سفر به گناباد ضمن بازدید از دو مدرسه با نیازهای ویژه، از احداث دو سالن 200 متری ورزشی درون مدرسه‌ای در این مدارس خبر داد. همچنین عملیات اجرایی طرح‌های پژوهش‌سرای پیامبر اعظم (ص) و یک دبستان ۶ کلاسه در گناباد آغاز شد.

توسعه متوازن؛ یک سیاست جدی وزارت آموزش و پرورش

انتهای پیام
captcha