موزه تخصصی حضرت زهرا(س) در قزوین راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 3879091
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵
برای اولین بار در کشور؛

موزه تخصصی حضرت زهرا(س) در قزوین راه‌اندازی می‌شود

دبیر جشنواره «یاس یاسین» گفت: اولین موزه تخصصی حضرت صدیقه طاهره(س) در جهان اسلام در قزوین افتتاح خواهد شد و امیدواریم این اتفاق تا ولادت حضرت ولی عصر(عج) محقق شود.

موزه تخصصی حضرت زهرا(س) در قزوین راه‌اندازی می‌شودبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، مقداد صالحی، دبیر جشنواره «یاس یاسین»، در مراسم اختتامیه جایزه بین‌المللی خوشنویسی یاس یاسین که شامگاه گذشته، 26 بهمن‌ماه، در هتل همای برگزار شد، اظهار کرد: به پیشنهاد حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، منزل پدری ایشان در قزوین به موزه تخصصی حضرت صدیقه اطهر(س) تبدیل می‌شود و بخشی از این آثار در آن مکان برای نمایش انتقال داده می‌شود و امیدواریم این اتفاق تا ولادت حضرت ولی‌عصر(عج) محقق شود.

وی ابراز کرد: آن منزل بسیار فاخر است و 400 سال قدمت دارد و ثبت جهانی شده و در اولین خیابان رسمی ایران واقع شده است. همچنین قزوین هم پایتخت خوشنویسی ایران است و اقدامات آماده‌سازی برای انتقال آثار انجام شود و اولین موزه تخصصی حضرت صدیقه طاهره(س) در جهان اسلام در قزوین افتتاح خواهد شد و منافاتی ندارد که این قبیل موزه‌ها در کشور تکثر یابد.

دبیر جشنواره «یاس یاسین» تصریح کرد: به فضل حضرت احدیت و عنایت حضرت صدیقه اطهر(س) قصد ما این بود که در شهر بضعه‌النبی که امام رضا(ع) هستند، برای بضعه دیگر نبی، حضرت فاطمه زهرا(س) کاری را انجام دهیم که از سال گذشته توفیق حاصل شد و به پیشنهاد دوستان بحث کتابت خطبه شریف را انجام دادیم و در شام ولادت حضرت صدیقه طاهره(س) اولین فراخوان این جایزه را اعلام کردیم. اکنون این توفیق را داریم که بعد از گذشت یک سال جوایز را به هنرمندانی که در این مسابقه بزرگ شرکت کردند، اهدا کنیم.

صالحی ادامه داد: مد نظر ما این بوده که به‌واسطه شخصیت مادرانه حضرت صدیقه اطهر(س) که فراتر از مذهب، ملیت و کشور است، از جنبه مادرانه آن حضرت بتوانیم یک مسابقه با لطافت ویژه‌تری برگزار کنیم و در انتها هم موزه‌ای تخصصی به نام حضرت صدیقه اطهر(س) تأسیس شود که آن آثار در همین موزه نمایش داده شود.

وی بیان کرد: سعی ما این بود که از اساتید بین‌المللی استفاده و جشنواره را در سطح بین‌المللی ببینیم، داورانی که انتخاب شدند، از داوران بین‌المللی بودند و اساتید داخلی و خارجی ما نیز در سطح بالایی بودند که خود می‌تواند وجاهتی را برای افراد شرکت‌کننده داشته باشد.

صالحی افزود: دو جایزه ویژه داشتیم که متأسفانه در این دوره محقق نشد، به‌واسطه این که هیئت داوران مدنظرشان این بود که جایزه‌ ویژه، باید نوآوری مضاعفی را نسبت به کاری که قدما انجام دادند، داشته باشد. کارها در سطح بالایی بودند که مقداری هم رقابت را سخت کرد. به فرموده و توصیه هیئت داوران در بحث نستعلیق، به رتبه‌های دوم، سه نفر جایزه و رتبه سوم، چهار نفر جایزه اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره «یاس یاسین» با اشاره به اینکه بر فخامت خط بسیار تأکید شده است، گفت: در بحث نستعلیق رقابت خیلی تنگاتنگی وجود داشت و اساتید، ساعت‌های متمادی روی کار بحث می‌کردند و در نهایت به نتیجه می‌رسیدند. کتابت خطبه هم کار ساده‌ای نیست و افراد با علاقه بسیار در این بخش شرکت کرده و تعداد خطبه بسیاری به دبیرخانه جشنواره رسید و امیدواریم که در سال‌های آینده تکرار شود.

صالحی همچنین با بیان اینکه از این به بعد این مسابقه دو سالانه برگزار می‌شود، افزود: بنا بود که در مشهد فقط در خدمت افرادی باشیم که رتبه کسب می‌کنند،، اما به پاس شام میلاد حضرت زهرا(س) و در اولین دوره‌ مؤسسه به این نتیجه رسید که از تمام افرادی که رتبه آورند دعوت کند تا هم با اساتید در اینجا هم‌فکری کنند و هم توفیق زیارت حاصل شود. سعی شده که حقی از کسی ضایع نشود و تمام شرکت‌کنندگان مورد اکرام قرار گیرند. همچنین در دوره‌های آینده تجارب بیشتری کسب می‌شود و می‌توانیم شاهد موفقیت‌های بیشتری باشیم.

انتهای پیام
captcha