بیان قدرت خدا در سوره «فیل» و اثبات ذات اقدس پروردگار
کد خبر: 3880549
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴

بیان قدرت خدا در سوره «فیل» و اثبات ذات اقدس پروردگار

آیت‌الله سیدان گفت: مطلب مهم در رابطه با سوره «فیل» و بیان قدرت الهی در این سوره وجود دلیلی اثبات‌کننده برای ذات پروردگار است.

بیان قدرت خدا در سوره فیل و اثبات ذات اقدس پروردگاربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، استاد عالی حوزه علمیه خراسان شامگاه گذشته، دوم اسفندماه در جلسه تفسیر «سوره فیل»، بیان کرد: در حدیث آمده که این سوره و سوره «قریش» مانند سوره واحد هستند، از فواید قرائت سوره «فیل» در نماز این است که افراد به آسانی وارد بهشت می‌شوند و مشمول عنایت خاص پروردگار قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به جریان تاریخی بسیار مهم در طول سوره «فیل» اظهار کرد: در این سوره جریانی است که نشان‌دهنده قدرت پروردگار است و دلایل اثبات‌کننده ذات پروردگار را در خود دارد.

«ابرهه» در گمراهی توطئه

مدرس حوزه علمیه خراسان رضوی با بیان ترجمه سوره «فیل» ادامه داد: در این سوره به پیامبر(ص) گفته می‌شود آیا نمی‌دانی که خداوند چگونه اصحاب فیل را به هلاکت رساند، اینان توطئه‌ای در رابطه با نابود کردن خانه خدا داشتند، اما خداوند توطئه آنان را در ضلالت و گمراهی قرار داد و گروهی از پرندگانی که گِل‌هایی به همراه داشتند و به سمت اصحاب فیل می‌زدند را مأمور نابودی آنان قرار داد.

سیدان با اشاره به اینکه اصحاب فیل مانند برگ‌های خرد شده به هلاکت رسیدند، گفت: در تفاسیر مختلف نقل شده که سپاه ابرهه وقتی قدرت پیدا کرد و متوجه شد که کعبه برای مردم معظم است، مردم به زیارت آن می‌روند و این حرکت جلب منافعی برای اهل حجاز در ایام حج می‌شود، در منطقه خودش کاخی فوق‌العاده جذاب ساخت و اعلام کرد هر کس به زیارت آن کاخ برود، به او درهم و دینار زیادی داده می‌شود.

مدرس حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه هدف ابرهه از این کار جذب افراد از سمت مکه به سوی خودش بود، افزود: پس از آن، تصمیم به خراب کردن کعبه گرفت و جمعی را با خود همراه کرد که آنان یک فیل بسیار بزرگ همراه خود داشتند. آنان هرچه تلاش کردند که فیل به سمت مسجدالحرام حرکت کند، جلو نمی‌رفت و به سمت خودشان بازمی‌گشت، اما این حرکت آنان را از تصمیمشان برنگرداند و سپاه ابرهه به حمله خود تأکید داشت.

سیدان ادامه داد: در این جریان خداوند گروه گروه پرندگانی را فرستاد که به‌وسیله گِل‌های در منقار و پاهایشان باعث نابودی و هلاکت سپاه ابرهه شدند. آنچه موردنظر سپاه ابرهه بود، انجام نشد و برخلاف آن، خودشان هلاک شدند.

وابستگی موجودات به قدرت الهی

وی اضافه کرد: مطلب مهم در رابطه با سوره «فیل» و بیان قدرت الهی در این سوره وجود دلیلی اثبات‌کننده برای ذات پروردگار است، وابستگی همه موجودات به یک قدرت مافوق در خود آنان قابل درک است، عذاب‌ها و نعمت‌های ناگهانی و جریانات مربوط به آن‌ها نشان‌دهنده وجود قدرتی در پس پرده است که باعث این رخدادها می‌شود.

سیدان تصریح کرد: هر حادثه فوق‌العاده‌ای که نشان از قدرت ذات پروردگار داشته باشد، دلیلی برای اثبات وجود مقدس خداوند است، در سوره «فیل» نیز قدرت الهی به‌صورت غیرعادی توسط برندگان ضعیف دیده می‌شود و این خود دلیلی بر ذات پروردگار است.

مدرس حوزه‌علمیه خراسان گفت: البته قبل از اثبات خدا به طریق استدلال، دل انسان‌ها گواه بر ذات پروردگار است و عموم مردم چنین وضعی دارند که به‌طور معمول در انسان‌ها پنهان است، اما در موقع دعا و گرفتاری بروز می‌کند، بسیار خوب است که انسان ارتباط قلبی خود با پروردگار را حفظ کند.

انتهای پیام
captcha