تحولات عراق؛ از هشدار نسبت به تعدی واشنگتن به مرجعیت تا احتمال استیضاح برهم صالح
کد خبر: 3888695
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۷

تحولات عراق؛ از هشدار نسبت به تعدی واشنگتن به مرجعیت تا احتمال استیضاح برهم صالح

هشدار نسبت به تعدی آمریکا به مرجعیت دینی عراق، مخالفت دو ائتلاف الفتح و سائرون با نخست‌وزیر الزرفی، احتمال استیضاح برهم صالح به اتهام خیانت و نقض قانون اساسی، پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد و مقابله حشدالشعبی با هجوم داعش در دیاله از آخرین تحولات این کشور است.

تحولات عراق؛ از هشدار نسبت به تعدی واشنگتن به مرجعیت تا احتمال استیضاح برهم صالح
به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری «المعلومه»، «محمد کریم»، عضو فراکسیون صادقون در پارلمان عراق گفت: مرجعیت دینی عراق با رهنمودهای خود نقشه‌های آمریکا را ناکام گذاشته و ملت عراق را بر تروریسم پیروز کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به این آمریکا درصدد هدف قراردادن مرجعیت، حشدالشعبی و چهره‌های ملی عراق است، گفتت: آمریکا از طریق سلاح بیولوژیک و به خصوص ویروس‌هایی که در آزمایشگاه‌های خود ساخته به جنگ با دنیا رفته است.

محمد کریم در ادامه مرجعیت دینی در عراق را سوپاپ اطمینان در این کشور خواند و اظهار داشت: ما باید برای ناکام گذاشتن نقشه‌های دشمن آمریکایی آماده باشیم به خصوص که آمریکا درصدد است از طریق تحریک مزدوران خود در عراق در فرآیند سیاسی این کشور در راستای منافع خود دخالت کند.
 
احتمال استیضاح برهم صالح 

از سوی دیگر، «عدن شعلان» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت: رئیس جمهور عراق به دو اتهام نقض قانون اساسی و خیانت استیضاح خواهد شد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» با اشاره به این که برهم صالح حق جریان‌های بزرگ شیعی را که نماینده طیف وسیعی از ملت عراق هستند، زیر پا گذاشته است، تأکید کرد: سازوکارهایی که رئیس‌جمهور با مأمورکردن شخصیتی جنجالی پی گرفته، خیانت به شراکت و توافقی است که فرایند سیاسی عراق در سال ۲۰۰۳ بر اساس آن شکل گرفته است.
 
خنثی‌شدن حمله داعش در دیاله
 
از سوی دیگر، حشدالشعبی عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: نیروهای تیپ چهارم بسیج مردمی عراق امروز  با اسلحه‌های سنگین و پشتیبان خود در برابر حمله عناصر تروریستی داعش در استانه «دیاله» عراق مقابله کردند.
 
همچنین، علی الوائلی، از کارشناسان امنیتی عراق، اقدام آمریکا برای ارتکاب جنایات و جنگ جدید در عراق و منطقه را بعید دانست و گفت: کرونا و درخواست آمریکایی‌ها برای فرزندان خود عامل فشاری برای دولت آمریکا است.
 
پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد
 
همزمان با تحرکات مشکوک آمریکا در عراق، برخی منابع خبری از پرواز بالگردهای آمریکایی بر فراز بغداد خبر دادند.

شبکه المیادین در خبری گزارش کرد که بالگردهای آمریکایی نوع شینوک هم اکنون در حال پرواز بر فراز بغداد هستند.
 
عدم حمایت سائرون و الفتح از نخست‌وزیری الزرفی
 
ریاض المسعودی، عضو ائتلاف سائرون نیز در این رابطه اعلام کرد که این ائتلاف از عدنان الزرفی برای تصدی پست نخست‌وزیری حمایت نخواهد کرد، چرا که وی از سوی رئیس‌جمهور عراق کاندید شده است.
 
«فاضل الفتلاوی»، نماینده ائتلاف «الفتح» در پارلمان عراق نیز بار دیگر بر مخالفت قاطع این ائتلاف با نخست‌وزیری عدنان الزرفی تأکید کرد و گفت: اقدام رئیس‌جمهور عراق نقض قانون اساسی است.
 
گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند از همین رو «برهم صالح» رئیس جمهور عراق  ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مأمور تشکیل کابینه کرد

او از زمان مکلف شدن  طبق قانون ۳۰ روز مهلت دارد کابینه پیشنهادی خود را به پارلمان معرفی کند که با وجود مخالفت گروه‌های اصلی شیعی که اکثریت را در پارلمان تشکیل می‌دهند، موفقیت الزرفی بعید به نظر می‌رسد.
انتهای پیام
captcha