ارائه برنامه دولت «الزرفی» به پارلمان/ ناکامی در متقاعد کردن احزاب شیعی
کد خبر: 3888995
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹

ارائه برنامه دولت «الزرفی» به پارلمان/ ناکامی در متقاعد کردن احزاب شیعی

«عدنان الزرفی»، نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق، در نامه‌ای برنامه‌های خود را در صورت تشکیل دولت به نمایندگان پارلمان ارائه کرد و در عین حال یک منبع سیاسی در عراق از ناکامی او در متقاعد کردن رهبران شیعه برای تشکیل حکومت خبر داد.

ناکامی الزرفی در قانع ساختن احزاب شیعی برای تشکیل حکومتبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری المعلومة، الزرفی در نامه خود به پارلمان از اولویت‌ها و برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و سیاست خارجی و همچنین مبارزه با شیوع کرونا سخن گفته است.

نخست‌‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه عراق در بیان جزئیات برنامه خود گفت: این برنامه شامل سه محور است؛ نخست، اقتصادی و طی آن تمامی وزارتخانه‌های غیرمولد برچیده خواهند شد یا بودجه آن‌ها کاهش خواهد یافت. دوم، پرونده تظاهرات مردمی و سوم، بحث بهداشت و مبارزه با شیوع کرونا.

وی با اشاره به اختلافات‌ موجود در تشکیل دولت‌ها، ابراز کرد: ارتباطات مستمری با گروه‌های سیاسی دارد و با گروه‌های کرد نیز بر سر تشکیل کابینه به توافق نسبی رسیده است.

یک منبع سیاسی آگاه امروز، 16 فروردین، در این باره تصریح کرد: عدنان الزرفی، نخست‌وزیر مکلف عراق، در دیدار با رهبران شیعه نتوانسته است هیچ یک از آنها را قانع سازد.

وی با بیان اینکه الزرفی اکنون در تنگنای سیاسی قرار گرفته است، تأکید کرد: دور دوم مذاکرات الزرفی با سیاستمداران شیعه در ارتباط با تشکیل حکومت با شکست روبه‌رو شد. تمام رهبران سیاسی گروه‌های مختلف عراقی با الزرفی دیدار نداشتند، زیرا آنها یقین داشتند که گروها‌ی شیعی درباره تأیید الزرفی در جلسه رأی اعتماد هیچ اجماعی نخواهند داشت. الزرفی از این تنگنای سیاسی رنج می‌برد و در نهایت ناچار است برای رایزنی با مسعود بارزانی و گرفتن رأی اعتماد از او و گفت‌وگو با گروه‌های شیعه برای قبول وی به اربیل برود.

گروه‌های شیعی عراق تاکنون بر سر نام نامزد نخست‌وزیری عراق به تفاهم نرسیدند. از همین رو «برهم صالح»، رئیس‌جمهور عراق ۲۷ اسفند ماه طی مراسمی عدنان الزرفی را مأمور تشکیل دولت انتقالی کرد. پیش از الزرفی «محمد توفیق علاوی» برای تشکیل دولت انتقالی عراق مأمور شده بود که به دلیل مخالفت برخی جریان‌ها با اسامی نامزد‌های تصدی وزارتخانه‌ها در کابینه پیشنهادی جدید، در این امر ناکام ماند.

انتهای پیام
captcha