اولویت در مواسات با خویشاوندان و همسایگان است
کد خبر: 3894043
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵

اولویت در مواسات با خویشاوندان و همسایگان است

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: مواسات براساس مفاهیم دینی، مبتنی بر سه محور اساسی انفاق، قرض و خدمت است و بر طبق همین مبانی دینی، اولویت در مواسات با خویشاوندان و همسایگان و آشنایان است.

اولویت در مواسات با خویشاوندان و همسایگان استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل صداوسیمای استان، محسن نصر‌پور، مدیرکل صداوسیمای استان با بیان اینکه از آداب مواسات این است که بدون منت و توقع، به‌طور مستقیم و با رعایت عزت نفس مخاطب و بدون هیاهو صورت گیرد، ادامه داد: با توجه به وضعیت کنونی جامعه و بحران کرونا و همچنین آسیب‌های مختلف آن به‌ویژه در حوزه اقتصاد، معیشت و در راستای منویات مقام معظم رهبری ضرورت دارد تا جهت کمک به بخش محروم و تحت فشار جامعه تلاش مضاعف صورت گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم انقلابی به‌ویژه بخش محروم و طبقه مستضعف جامعه در پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در حفظ و استمرار انقلاب اسلامی نقش بسیار مهم و حیاتی دارا هستند، از این رو سزاوار است در گام دوم انقلاب مجموعه‌های حاکمیتی و دولتی با، هم‌افزایی و همکاری حداکثری در خدمت به این قشر و رفع مشکلات معیشتی آنان، اقدام انقلابی و جهادی نمایند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی افزود: از این رو تبیین، تلطیف و تشویق نمودن این موضوع توسط رسانه مهم بوده و در اجرایی شدن هرچه بیشتر مواسات و کمک به مستمندان مؤثر است.

نصرپور مصادیقی را که باید در رسانه به آن‌ها پرداخت را برشمرد و گفت: با عنایت به اینکه در نظام جمهوری اسلامی، عدالت اجتماعی یک اصل مهم است، از این رو باید مواسات و همیاری مردمی به عنوان یکی از مصادیق اصلی اجرای عدالت معرفی شود.

وی بیان کرد: از طرفی جامعه مهدوی و منتظر ظهور منجی، محور برپایی عدل و رعایت حق و حقوق مردم به ویژه قشر مستضعف، شاخصه آن است؛ لذا باید تبیین شود که جامعه اسلامی مهدوی، این موضوع را همیشه مدنظر داشته و به اجرای مواسات و کمک به همنوع پایبند باشد و انواع کمک به هم‌نوع نیز باید مانند وقف مال و اموال معرفی و نسبت به آن تشویق شود.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به برجسته شدن آثار کمک به هم‌نوع و نتایج مواسات و همیاری در جامعه به‌ویژه در حفظ و قوام خانواده نیز اظهار کرد: در واقع باید مصادیق مختلف مواسات و کمک به هم‌نوع در کلام و رفتار پیامبر عظیم‌الشأن اسلام و ائمه اطهار(ع) به عنوان الگوی عینی جهت افراد جامعه بیان شود.

نصرپور تصریح کرد: موضوع بعدی که باید به آن توجه داشت، کمک به هم‌نوع و یاری به افراد جامعه به ویژه در شرایط سختی مانند بحران بیماری کرونا به عنوان یکی از مصادیق ارزشمند سبک زندگی اسلامی و ایرانی باید برجسته شود. همچنین ورود و حضور نخبگان و افراد دارای جایگاه اجتماعی در نهادینه‌سازی و اجرای این صفت حسنه نیز بسیار مهم و تأثیرگذار است. از این رو با توجه به تأکید و اهتمام حکومت اسلامی و ولی‌فقیه به موضوع مواسات و کمک مومنانه، انجام این موضوع باید به عنوان حرکتی ارزشی و ولایتمدارانه برجسته باشد.

وی گفت: همواره در جهت تشویق مردم به تلاش مضاعف در کمک به هم‌نوع و مواسات، آثار منفی و تبعات مشکلات معیشتی، اقتصادی و آسیب‌های اجتماعی که گریبانگیر خانواده و جامعه می‌شود، برای آگاهی هرچه بیشتر مردم بیان شود. البته معرفی و قدردانی از افراد خیر و مجموعه‎های خیریه در این موضوع نیز امر بسیار مهمی به‌شمار می‌رود. همچنین علاوه بر این نیز باید در این شرایط خاص جامعه، تبیین و تبلیغ رعایت صرفه جویی، قناعت و پرهیز از اسراف و تبذیر مورد تأکید قرار گیرد.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی گفت: همواره انعکاس دستاوردها از یک سو و بیان آرامش‌خاطر و کسب فیض معنوی و باقیات صالحات جهت افرادی که مقید به کمک به هم‌نوع و مواسات هستند نیز از سوی دیگر بسیار مهم بوده و برای فرهنگ‌سازی و تشویق جامعه به این کار و همچنین به عنوان ارج نهادن به این نیت خیر و اقدام ایثارگرانه، باید قابل توجه رسانه‌ها باشد.

وی با اشاره به شرایط اقتصادی و فشار مضاعف معیشتی بر قشر محروم و آسیب‌پذیر جامعه نیز تأکید کرد: بنابراین در چنین شرایطی ضرورت دارد که جهت آرامش‌بخشی و ایجاد امید و شور و نشاط در جامعه از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و رسانه‌ای بهره‌برداری شود.

نصرپور ادامه داد: از این رو مجموعه‌های محوری و فعال در این بخش از جمله مرکز رسیدگی به امور مساجد، بسیج، سپاه، کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان بهزیستی، آستان قدس رضوی و به‌ویژه معاونت امداد مستضعفین آستان قدس رضوی و سایر مجموعه‌های فعال، می‌بایست در چارچوب قرارگاه مواسات و همکاری رسانه‌ها از جمله صداوسیما، با هم‌افزایی و بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و تجربیات یکدیگر به تحقق اهداف تعیین شده در اجرای این اقدام مهم و ارزشی و کمک به رفع مشکلات معیشتی مردم مستضعف اقدام کنند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی با اشاره به فرارسیدن ایام ماه رمضان نیز تأکید کرد: ماه مبارک رمضان، فضای معنوی و فرصت بسیار ارزشمندی برای رسانه‌ها در راستای اجرای این صفت حسنه اسلامی به‌ویژه در حوزه فرهنگ‌سازی، جهت‌دهی افکار و باورها و ایجاد انگیزه با هدف اجرای گسترده و موثر مواسات و کمک مومنانه به افراد مستمند و ضعیف جامعه است و راه‌اندازی پویش‌های مجازی در خصوص مواسات و کمک به هم‌نوع نیز می‌تواند در این راستا مؤثر واقع شود.

وی گفت: صداوسیمای خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان توجه خاص به تبیین، تشویق، آگاهی‌بخشی، بیان جلوه‌های زیبای نوع دوستی، کمک مومنانه به مستمندان، نیازمندان و مواسات و با تاکید بر آرامش بخشی معنوی و امیدافزایی، با ایجاد شور و شوق در افراد جامعه به اهمیت، ضرورت، جایگاه و برکات ارزشمند این اقدام مهم خواهد پرداخت.

انتهای پیام
captcha