فشارهای زیادی برای بازگشایی حرم رضوی وجود دارد
کد خبر: 3896478
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

فشارهای زیادی برای بازگشایی حرم رضوی وجود دارد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر فشارهای زیادی برای اتوبوس‌ها، مترو و بازگشایی حرم رضوی وجود دارد. در خصوص اتوبوس‌ها در جلسه قبل ستاد کرونا قرار شد با رعایت پروتکل‌ها سایر خطوط فعال شود، اما در رابطه با مترو تردید جدی و‌ نگرانی وجود داشت که رعایت می‌شود یا نه.

فشارهای زیادی برای بازگشایی حرم رضوی وجود داردبه گزارش ایکنا از خراسان، سید محمدحسین بحرینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی، مشهد امروز 15 اردیبهشت‌ماه، در نود و یکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، اظهار کرد: تنها مجموعه‌ای که در کرونا به ما کمک کردند و ما را مواخذه نکردند، مجموعه شهرداری و استانداری و شخص استاندار و شورای شهر بود.

وی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، عنوان کرد: یکی از بحران‌های تاریخ بشریت به وقوع پیوست و ما با شورایی روبه‌رو بودیم که در کنار خادمین سلامت ایستاد و از سلامت مردم دفاع کرد. دانشگاه سه ماه و نیم است که درگیر کرونا بوده و شما دو ماه و نیم درگیر کرونا هستید.

بحرینی با بیان اینکه گزارش دادن یک تیغ دولبه است، عنوان کرد: به خاطر شرایط خاصی که مشهد دارد، بیشترین نگرانی دولتمردان ما در تهران و وزارت بهداشت، مشهد و خراسان رضوی است. ویژگی‌های مشهد برای گسترش و شیوع بیماری واگیردار ایده‌آل بوده و جامعه مشهد تمام فاکتورهای خطرناک را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مشهد تا الان بسیار خوب از این رودخانه خروشان عبور کرده است، تصریح کرد: اگر هرلحظه این فاکتورها سست شود، ورق برمی‌گردد و صحنه عوض می‌شود. اولین دلیلی که باعث شد ما به خوبی از این بحران رد شدیم، عنایات امام رضا(ع) بود. دلیل دوم بسیج همه کسانی بوده که ورود پیدا کرده و کمک کردند، همچنین همدلی، یاری و حمایت همه سازمان‌ها بود. همدلی و همراهی که در این قضیه در استان مشاهده شد، در هیچ استانی نبود. در سطح کشور، هیچ شورای شهر، شهرداری و در موارد بسیار استاندار تا این اندازه با دانشگاه راه نیامده است.

وی افزود: دلیل سوم وضع نسبتا رضایت‌بخش ما و رفتار مردم بوده است. شاید خود مردم مهم‌ترین عامل در پیشگیری از شیوع یک بیماری باشند. دلیل چهارم برنامه‌ریزی و زحمات طاقت‌فرسای همکاران من در بخش‌های مختلف دانشگاه بود. ما در بخش بهداشت، درمان و حتی آموزش، عوامل موثری برای مبارزه با این ویروس داشته و داریم، همچنین مدیران مجموعه نیز زحمت کشیدند.

بحرینی بیان کرد: ما بر خلاف اکثر قریب به اتفاق دانشگاه‌ها و شاید برخلاف بخشی از وزارتخانه خودمان، منتظر نماندیم که ویروس بیاید و مبتلا داشته باشیم، بعد بگوییم چه کنیم. از زمانی که ویروس در ووهان حبس بود، دوستان ما شروع به برنامه‌ریزی کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مهم‌ترین عواملی که باعث شد مشهد به لحاظ تعداد مبتلایان و فوتی‌ها براساس آنچه پیش‌بینی شده، نباشد، این بود که برای همه امور قبل از پیدا شدن ویروس برنامه‌ریزی و پروتکل داشتیم. بیمارستان‌ها در تمام شهرها غیر از مشهد با ازدحام روبه‌رو شدند و در هیچ لحظه‌ای بیمارستان‌های مشهد را شلوغ ندیدید. اولین شهر در کشور بودیم که راهنمایی تلفنی راه انداختیم و ۲۰ پزشک ۲۴ ساعته به تلفن‌ها پاسخ می‌دادند.

وی اضافه کرد: مساله دوم در موفقیت این است که برخلاف بسیاری از شهرها که بخش‌هایی از بیمارستان‌ها را برای کرونا اختصاص دادند، مجموعه بیمارستان شریعتی این جسارت را به خرج داده و ظرف دو، سه روز بیمارستان را آماده کردند، در شرایطی که هنوز یکی، دو مریض و یک فوتی در سرخس داشتیم.

بحرینی گفت: در حال حاضر فشارهای زیادی برای اتوبوس‌ها، مترو و بازگشایی حرم وجود دارد. در خصوص اتوبوس‌ها در جلسه قبل ستاد کرونا قرار شد با رعایت پروتکل‌ها سایر خطوط فعال شود، اما در رابطه با مترو تردید جدی و‌ نگرانی وجود داشت که رعایت می‌شود یا خیر. الزام به استفاده از ماسک نیز مطرح شد و در جلسه فردا این قضیه مطرح می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: آنچه وسیله رفاه مردم بوده، رضایت مردم را به دنبال دارد و زندگی مردم را عادی می‌کند، از نظر ما مورد تایید است، اما مهمتر برای ما حفظ سلامت است. اگر عادی‌سازی زندگی از جمله باز شدن مترو با شلوغی، تجمع و عدم رعایت بهداشت همراه باشد، یک سال دیگر هم تعطیل باشد، بهتر است. اگر توان اجرای پروتکل‌های بهداشتی وجود دارد، استقبال می‌کنیم. ما می‌توانیم طرح دهیم، اما اجرا بر عهده ما نیست.

وی بیان کرد: ما در زمینه کرونا سیر نزولی داریم و اگر رعایت کنیم این روند ادامه دارد، اما اگر رعایت نکنیم، شاهد پیک‌هایی خواهیم بود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر از موج دوم در مهر و آبان می‌دهد که بسیار نگران‌کننده است. خوشبختانه ما تا این لحظه در بین کادر پزشکی و درمانی فوتی نداشتیم، مبتلا داشتیم که بهبود پیدا کردند، اما فوتی نداشتیم که این استثنایی در بین تمام استان‌ها است.

انتهای پیام
captcha