کد خبر: 3934268
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵

پرداختن به رشته‌های معارفی قرآن ضرورتی برای جامعه امروز

نفر دوم مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف در رشته تفسیر عمومی گفت: با توجه به تاثیرگذاری رشته‌های معارفی قرآن پرداختن به این رشته‌ها برای جامعه امروز یک ضرورت است.

پرداختن به رشته‌های معارفی قرآن ضرورتی برای جامعه امروززینب آذرخشی ریحانی، نفر دوم مرحله کشوری چهل و سومین دوره مسابقات قرآن اوقاف، در رشته تفسیر عمومی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: بنده 28 سال دارم و از سن 14 سالگی با تشویق و حمایت پدر و مادر و استادم، موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم.

وی ادامه داد: در طول این سال‌ها در مسابقات قرآن متعددی شرکت کرده و حائز رتبه‌های استانی و شهرستانی نیز شدم، اما در سال جاری علاوه بر رشته حفظ، تصمیم گرفتم در رشته تفسیر نیز شرکت کنم.

این حافظ کل ادامه داد: در مسابقات قرآن سال گذشته در رشته حفظ موضوعی شرکت کردم و موفق به کسب رتبه اول شدم. یکی از دلایل اصلی شرکت در رشته حفظ موضوعی و تفسیر عمومی قرآن کریم، آشنایی با  معارف قرآن و سیره اهل بیت(ع) بود که باعث می‌شود، بتوانیم دستورات قرآن را در زندگی خود مورد استفاده قرار داده و با عمل به آیات کلام وحی به سعادت دنیا و آخرت دست یابیم.

وی اظهار کرد: در چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم و در رشته حفظ کل در مرحله استانی حائز رتبه پنجم شدم و از راهیابی به مرحله کشوری این  دوره از مسابقات جا ماندم، اما با توجه به اینکه در رشته تفسیر عمومی نیز شرکت کردم در مرحله استانی رتبه اول را کسب کرده و با راهیابی به مرحله کشوری موفق شدم رتبه دوم در این رشته کسب کنم. 

این حافظ کل در خصوص روند برگزاری این دوره از مسابقات در شرایط کرونایی بیان کرد: نفرات منتخب در هر رشته با حضور در اداره اوقاف استان و از طریق ویدئوکنفرانس در مرحله کشوری به رقابت پرداختند. امکان تقلب در این شیوه از برگزاری وجود نداشت و یک رقابت منصفانه صورت گرفت.

آذرخشی ریحانی اضافه کرد: از محاسن برگزاری این دوره به صورت مجازی این بود که متسابق استرسی در طول روند برگزاری مسابقات ندارد، اما با توجه به اینکه برگزاری مسابقات در رشته معارفی قرآن کریم به صورت تلویزیونی نیز برای همه علاقه‌مندان پخش می‌شد، این نیز در ترویج فرهنگ قرآنی تأثیرگذار بود، در سال جاری این روند اجرایی نشد و با وجود بخش شفاهی، برای متسابق کمی استرس‌آور بود.

وی بیان کرد: برای متسابقانی که در مسابقات حضوری دچار استرس می‌شوند این شیوه از برگزاری مفید است، اما بسیاری از افراد جامعه که علاقه‌ به یادگیری معارف قرآنی را دارند، با حذف تلویزیونی این برنامه جای خالی احساس می‌شود.

این حافظ قرآن کریم افزود: منبع رشته تفسیر عمومی جزء 16 از قرآن کریم(سوره مریم و طه) از تفسیر نمونه بود که در قالب سؤالات تستی و تشریحی و به صورت کتبی برگزار و برگه هر متسابق برای تصحیح به قم ارسال شد تا پس از داوری نفرات برتر اعلام شوند.

وی در خصوص ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه  گفت: برگزاری مسابقات قرآنی به شیوه حضوری  یک تبلیغ محسوب می‌شود و در جامعه‌ای که فضای مجازی جوانان و نوجوانان را مجذوب خود کرده باید به این مهم پرداخته شود.

آذرخشی ریحانی ابراز کرد: رشته نهج‌البلاغه و رشته‌های معارفی قرآن کریم از رشته‌های تاثیرگذار و مهم هستند، چرا که آشنایی با سخنان امیرالمومنین(ع) و از طرفی آگاه‌ شدن از بطن آیات که دارای پیام‌های زیادی است در آگاهی‌بخشی مردم به سبک زندگی قرآنی و  سیره اهل بیت(ع) موثر بوده اما متاسفانه این دو رشته در سال جاری از مسابقات حذف شدند.

این حافظ قرآن کریم خاطر نشان کرد: تنها پرداختن به ظاهر قرآن مانند حفظ و قرائت کافی نیست، بلکه بها دادن به رشته‌های معارفی قرآن یک ضرورت است تا اینکه مردم با آگاهی از پیام آیات آن را در زندگی خود کاربردی کنند.

انتهای پیام
captcha