چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن خراسان رضوی چگونه گذشت
کد خبر: 3934851
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۲

چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن خراسان رضوی چگونه گذشت

متسابقان و مجریان چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در خراسان رضوی تحلیل خود را از روند برگزاری ویژه و منحصر به فرد این دوره از مسابقات بیان کردند.

چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن چگونه گذشتچهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن به صورت غیرحضوری و استدیویی در ادارات اوقاف و امورخیریه و مراکز صداوسیمای هریک از استان‌های کشور برگزار شد. این نوع از برگزاری به دلیل شیوع کرونا و کاهش رفت و آمد فعالان قرآنی حاضر در مسابقات قرآن در دستور کار سازمان اوقاف قرار گرفت، پس از پایان این مسابقات به گفت‌وگو با مجریان و مشارکت‌کنندگان پرداختیم.

جواد سلیمانی، متسابق رشته قرائت تحقیق در مسابقات سراسری قرآن در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، عنوان کرد: طولانی‌تر شدن زمان‌بندی اجرای مسابقات از نکاتی بود که می‌توان به آن اشاره کرد، مشکل اصلی این دوره از مسابقات نداشتن مرحله نهایی برای برگزیده شدن قاریان ممتاز است.

وی ادامه داد: مرحله کشوری مسابقات قرآن به علت بالا بودن سطح مسابقات بهتر است که تشخیص‌ها در معرفی افراد ممتاز و برتر به صورت تک مرحله‌ای انجام نشود. هماهنگی پذیرایی و اجرای مناسب نکات مثبت برگزاری این دوره از مسابقات قرآن بود.

قرعه‌های تلاوت

سلیمانی در تشریح روند برگزاری مرحله کشوری مسابقات قرآن گفت: قرعه‌ها با فرصت‌های تقریبا ۱۰ دقیقه‌ای بین قاریان توزیع می‌شد و قاریان بدون گذراندن شرایط قرنطینه یک صفحه از قرآن را که در قرعه‌هایشان مشخص شده بود را تلاوت می‌کردند.

این نماینده قرآنی خراسان رضوی با اشاره به کمتر شدن جذابیت مسابقات قرآن در روش غیرحضوری، تصریح کرد: با توجه به شرایط شیوع کرونا، در برگزاری مسابقات قرآن چاره‌ای جز این نوع برگزاری نبود و با حذف نکات منفی می‌توان این مسابقات را با کیفیت بیشتر و بهتری اجرا کرد.

مسعود لعل اول، حافظ کل قرآن و متسابق این دوره از مسابقات سراسری قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این مسابقات اولین تجربه حضور من در مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن بود، اولین بار بود که با این نحو از برگزاری مسابقات روبرو می‌شدم، به نظر من الگوی بسیار مناسبی است که مسابقات به صورت غیرمتمرکز و استودیویی در مراکز استانها اجرا می‌شود، این کار به کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این دوره از مسابقات برای آنان که تجربه حضور در مسابقات کشوری را داشتند بهتر به‌نظر می‌رسید، افزود: حافظان قرآن خراسان رضوی از حسن حفظ مناسب و صوت و لحن خوبی برخوردار هستند و در حوزه قرائت قرآن ظرفیت مناسبی دارد.

وی بیان کرد: انتقادی که از سوی برخی از حافظان مشارکت‌کننده در این دوره از مسابقات نسبت به اجرای این مرحله وجود داشت، بحث‌های مربوط به صوت فضای برگزاری در هنگام اجراست، معمولاً قاریان و حافظان به‌وسیله میکروفون‌ها تلاوت خود را تنظیم و اجرا می‌کنند.

محمد مقومی، ناظر مسابقات سراسری قرآن در خراسان رضوی نیز در گفت‌و گو با ایکنا عنوان کرد: این نوع از برگزاری مسابقات قرآن به علت شدت گرفتن شیوع ویروس کرونا شکل گرفت و نقطه قوت برگزاری استودیوی مسابقات قرآن وارد شدن صداوسیمای مراکز استان‌ها در اجرای مسابقات است.

وی اضافه کرد: کیفیت مناسب اجرای مسابقات، یکدست بودن دکور و فضاسازی از دیگر نقاط قوت این نوع مسابقات است. اینکه ناظران مسابقات از سایر نهادها و سازمان‌ها انتخاب شدند نیز می‌تواند یک نکته مثبت باشد. این دوره از مسابقات می‌تواند تجربه‌ای برای مراحل بعدی در اجرا باشد و البته هر کار جدیدی نیازمند یک سری اتفاقات جدید و خط شکنی هاست.

مقومی ادامه داد: این دوره از مسابقات سراسری قرآن که برای نمایندگان خراسان رضوی در شهر مشهد اجرا شد و از اطلاع‌رسانی مناسب و حضور به موقع متسابقان برخوردار بود و اجرای به موقع مسابقات و توزیع قرعه‌های مربوط به متسابقان از دیگر نقاط قوت بود.

ناظر مسابقات سراسری قرآن در خراسان رضوی با بیان اینکه این استان از پرجمعیت‌ترین استان‌ها در رقابت قرآن بوده است، خاطرنشان کرد: نمره‌دهی هادیان حفظ نیز می‌تواند در امر داوری کمک‎کننده باشد و ظرفیت‌های داوری مسابقات قرآن را بالا ببرند، البته نداشتن مرحله نهایی در مسابقات سراسری قرآن امسال نیز نکته‌ای است که از طرف متسابقین مورد توجه قرار گرفته، اجرای چنین مرحله‌ای بر قوت چهره‌های قرآنی به خصوص در رشته قرائت می‌افزاید.

رقابت 33 فعال ‌قرآنی خراسان رضوی

جعفر حسینی، رئیس امور قرآنی اداره‎کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ضمن اشاره به آمار و ارقام حضور نمایندگان خراسان رضوی در مسابقات سراسری قرآن کریم گفت: در مجموع امسال در بخش بانوان ۹ نفر و در بخش آقایان ۲۴ نفر از فعالان قرآنی خراسان رضوی، نماینده این استان در مرحله کشوری بودند.

وی اظهار کرد: به دلیل اینکه امسال رشته‌های تعریف شده در مسابقات کاهش پیدا کرده بود و از طرفی سهمیه استان نیز با کاهش روبرو بود، تعداد نمایندگان خراسان رضوی در مرحله کشوری نسبت به سال گذشته کاهش داشت، البته در بعضی رشته‌ها مانند حفظ کل قرآن کریم تعداد متسابقان نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

حسینی تصریح کرد: سازمان اوقاف در جمع‌بندی نهایی برای برگزاری مسابقات قرآن به این نتیجه رسید که مسابقات بخش بانوان قرآنی را همانند مرحله استانی به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار کند و به جهت اینکه در بخش آقایان قرار شد که پخش تلویزیونی داشته باشد، مسابقات آقایان را با همکاری صداوسیما به اجرا رساند.

رئیس امور قرآنی اداره‎کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: داوری مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن در آذر ماه همزمان با پخش تلویزیونی این رویداد قرآنی صورت می‌پذیرد.

حسینی افزود: امسال تنها یک گروه مدیحه‎سرایی خراسان رضوی در مسابقات قرآن شرکت کرد که البته نتوانست نمره لازم برای حضور در مرحله کشوری را به دست آورد، به‎همین دلیل ما نماینده‌ای در این بخش از مسابقات سراسری قرآن کریم نداشتیم.

وی عنوان کرد: شرایط ثبت‎نام مسابقات قرآن امسال به نحوی دقیق برگزار شد و بسیاری از فعالان قرآنی این روند را جدی نگرفتند، به همین دلیل آمار ثبت‌نام و حضور در مسابقات تعداد زیادی از فعالان قرآنی ما ریزش داشت.

رئیس امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط ویژه کشور از نظر شیوع کرونا تنها با همین روش در مراکز استانی، امکان اجرای مسابقات وجود داشت که صرفه‎‎جویی مناسبی در هزینه و وقت افراد شد.

حسینی با اشاره به سهمیه‌های بین‌المللی نخبگان قرآنی کشور که از سال گذشته مسکوت مانده است، تصریح کرد: تاکنون تصمیم قطعی مبنی بر برگزاری بخش انتخابی نمایندگان بین‌المللی کشورمان برای حضور در مسابقات قرآن سایر کشورها گرفته نشده است، مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی بهمن ماه امسال به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام
captcha