تحلیل قرآنیان خراسان رضوی از مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3940667
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۵

تحلیل قرآنیان خراسان رضوی از مسابقات سراسری قرآن

چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن با شرایط ویژه‌ای که به دنبال شیوع کرونا در کشور پیدا کرده بود، سرانجام در آذرماه ۹۹ به کار خود پایان داد، با بسته شدن پرونده این دوره از مسابقات، نمایندگان خراسان رضوی از انتقادات به‌جا مانده و رضایت نسبی خود می‌گویند.

از انتقاد تا رضایت؛ تحلیل قرآنیان خراسان رضوی از مسابقات سراسری قرآنبا اعلام نتایج چهل‌وسومین دوره سراسری قرآن کریم، شرایط برای برخی از شرکت‌کنندگان استان خراسان رضوی، متفاوت از سال‌های گذشته رقم خورد، بخش قرائت تحقیق که بیشترین سهم از بین نمایندگان خراسان رضوی را به خود اختصاص داده بود، تنها یک رتبه به دست آمد و البته جایگاه برترین حافظ کل و برترین مرتل کشور برای استان خراسان رضوی تثبیت شد.

امید حسینی‌نژاد، تنها نماینده برگزیده خراسان رضوی، در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان رضوی، ضمن تحلیل روند برگزاری این مسابقات، بیان کرد: تلاوت در استودیو معمولاً تلاوت خوبی نمی‌شود و حتی قاریان مصری هم تلاوت‌های استودیویی متفاوتی به نسبت تلاوت‌های اجرا شده در محافل قرآنی دارند.

وی ادامه داد: امسال در بخش قرائت تحقیق مسابقات سراسری قرآن همه تلاوت‌ها آنگونه که انتظار می‌رفت، نبود، نوبت اجرای تلاوت و پخش آن می‌توانست براساس قرعه افراد شرکت کننده باشد نه اینکه براساس تقسیم‌بندی و قرعه استانی همه قاریان یک استان در یک روز تلاوت کنند.

اثر مثبت نقد و بررسی شرکت‌کنندگان

حسینی‌نژاد با اشاره به کاهش رتبه‌های قاریان خراسانی در این دوره از مسابقات، گفت: ارزیابی و نظر داوران با یکدیگر تفاوت دارد و طبیعی است که در دوره‌های مختلف مسابقات نتایج مختلفی رقم بخورد. در اجرای مسابقات لازم است تا تأملی در وضعیت برگزاری صورت گیرد و نقد و بررسی مسابقات از سوی شرکت‌کنندگان انجام شود، نه اینکه مسئولان به تنهایی اعمال نظر کرده و به اجرای تصمیم بپردازند، البته این دوره اولین تجربه در نحوه جدید برگزاری مسابقات سراسری قرآن بود.

هادی اسفیدانی، دیگر قاری و نماینده خراسان رضوی، در بخش قرائت تحقیق مسابقات سراسری قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن بیان انتقاداتی از نتایج مسابقات، تصریح کرد: امتیازی که به خود من اختصاص یافت تعجب خیلی‌ها را برانگیخت، از طریق فضای مجازی اعتراضم را اعلام کردم، اما به خوبی به اعتراضات هم رسیدگی نشد.

وی ادامه داد: در چینش ترکیب داوران این دوره از مسابقات تلاش شده بود تا برخی از داوران جوان در کنار پیشکسوتان قرار بگیرند، اما انتخاب این ترکیب بدون نظر کارشناسی درست صورت گرفته بود، به‌طوری که نظر داوران در هر بخش از ارزیابی‌ها بسیار با هم متفاوت بود.

اثر کرونا و تعطیلی محافل بر مسابقات قرآن

این قاری خراسانی در ادامه اظهار کرد: به نظر من امسال قاریان خراسانی تلاوت‌های خوبی داشته‌اند، اما کمی به آن‌ها کم لطفی شد. به‌طور کلی سطح مسابقات پایین آمده بود و اصلی‌ترین دلایل پایین آمدن سطح مسابقات هم برگزاری استودیویی مسابقات و به وجود آمدن شرایط کرونایی و به دنبال آن تعطیلی محافل و جلسات قرآن بود که تمرین‌ها را کمرنگ کرد و به این دلیل صوت قاریان آمادگی مناسبی نداشت.

مسابقات تک‌ مرحله‌ای با قرعه‌های نامتوازن

در ادامه سعید قره‌داشی، شرکت‌کننده حفظ ۲۰ جزء قرآن در مسابقات سراسری قرآن‌کریم، افزود: مسابقات قرآن باعث ایجاد انگیزه بیشتر در فعالیت‌های قرآنی به‌ویژه در بین حفاظ می‌شود و این انگیز تلاش حفاظ و سطح اجرای آنها در مسابقات قرآن را افزایش داد و باید گفت نمایندگان خراسانی در بخش قرائت تحقیق و حفظ قرآن خوب درخشیدند.

وی با ارائه تحلیلی از نحوه برگزاری مسابقات قرآن سال جاری، گفت: این نوع از برگزاری مسابقات قرآن جالب به نظر نمی‌رسد و بیشتر افراد معتقد هستند که این روش از عدالت به‌دور است، اما متأسفانه این مسئله مورد قبول مسئولان نبود و مسابقات به‌صورت تک‌مرحله‌ای برگزار شد.

قره‌داشی افزود: هادیان حفظ برای مرحله کشوری در استان‌های مختلف، افراد مختلفی بودند و نحوه سؤالات و کیفیت آنها در استان‌های مختلف و متفاوت بود، وقتی قرار است مسابقات به صورت تک مرحله‌ای برگزار شود، پرسش‌ها باید در حد مرحله نهایی کشور باشد.

وی با بیان اینکه از نظر سختی و آسانی توازنی بین قرعه‌های حفاظ در سراسر کشور دیده نمی‌شد، البته اعتراض به نحوه برگزاری هم به خوبی مورد توجه قرار نمی‌گرفت، تصریح کرد: ما برای اجرای مسابقات حفظ قرآن در سطح کشور نیازمند آئین‌نامه قوی‌تری هستیم تا به ویژه در بخش حسن حفظ با تحلیل بیشتری بتوان قضاوت‌های عادلانه‌ای ارائه کرد.

قره‌داشی ضعف نمایندگان عنوان‌دار خراسان رضوی را به شرایط کرونایی و قوت گرفتن دیگران را شرایط تمرینی بهتر مربوط دانست و ادامه داد: تک مرحله‌ای یا دو مرحله‌ای بودن مسابقات نتایج متفاوتی دارد و رتبه‌ها را تغییر می‌دهد.

رقابت سنگین در بخش ترتیل

سید حجت ترحمی، برترین مرتل چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن نیز در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: با توجه به شرایط کرونایی و تغییر در نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن کار کمی سخت تر شده بود، از این سو باید به مسئولان و داوران خسته نباشید گفت.

وی تصریح کرد: سطح مسابقات در بخش ترتیل بسیار بالا بود و البته داوری به نحوی منطقی به سرانجام رسید، نفرات اول چند سال گذشته در بخش ترتیل امسال همه در یک دوره شرکت کرده بودند، از این سو سطح اجرای مرتلین بالا رفته بود.

ترحمی به رقابت همراه با رفاقت مرتلان در مسابقات قرآن اشاره کرد و گفت: بنده، احسان محمدی، حامد حسینی و سایر افرادی که در سال‌های آینده نام آنان را بیشتر خواهید شنید، با یکدیگر رفاقت داریم و البته رقابت را هم ادامه می‌دهیم، با توجه به اضافه شدن رشته ترتیل در مرحله بین‌المللی مسابقات در آینده شاهد پیشرفت بیشتری از مرتلان حاضر در این رشته قرآنی خواهیم بود.

وی افزود: متأسفانه در سطح کشور بیشتر توجهات به سمت قرائت تحقیق است، در صورتی که این یک برداشت اشتباه است، قرائت ترتیل، مخاطب بیشتری دارد و برای مردم جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند، در سال‌های گذشته در حق قرائت ترتیل اجحاف شد، اما با اضافه شدن مرحله بین‌المللی امیدوار هستیم این شرایط تغییر کند.

نقدی بر قرعه‌کشی اجرای‌ متسابقان

مختار دهقان، دیگر قاری قرآن و متسابق رشته قرائت تحقیق در مسابقات سراسری قرآن نیز اظهار کرد: برگزاری مجازی مسابقات قرآن بهتر از برگزار نشدن آن است، اما بخشی از نقاط ضعف موجود در نحوه برگزاری مجازی با تدابیری قابل حل شدن بود، مشخص بودن محتوای قرعه‌ها از مدتی قبل از آغاز مسابقات، نقطه‌ای منفی و تک مرحله‌ای بودن برای سنجش بهترین قاری، نکته دیگر بود، اما این دلیل بر نبود توانمندی برگزیدگان این دوره از مسابقات نیست.

وی افزود: نمایندگان خراسان رضوی همگی در روز دوم اجرای مسابقات تلاوت داشتند، بهتر این بود که همچون سال‌های گذشته، قرعه‌کشی بین همه نمایندگان استان‌های سراسر کشور انجام می‌گرفت و اجرای مسابقات براساس این قرعه دنبال می‌شد، این عامل در نتایج بسیار اثرگذار است.

دهقان با ابراز رضایت از پخش تلویزیونی مسابقات قرآن، افزود: بخش مسابقات و ارائه کارنامه هر یک از شرکت‌کنندگان در این رویداد و قرآنی کار بسیار مناسبی بود تا با روند گام‌به‌گام مسابقات مطلع شوند و با اینکه شخصاً به برگزاری مسابقات به این‌صورت انتقاد دارم، اما شرایط امسال به نحوی بود که راهی جز برگزاری به این شیوه وجود نداشت.

این قاری ممتاز خراسانی با اشاره به برجسته شدن چهره مرتلان خراسان رضوی در مسابقات سراسری قرآن، اضافه کرد: شاخص بودن فعالیت‌های قرآنی و وجود مقدس امام رضا(ع) در استان خراسان‌رضوی باعث شده تا سطح ترتیل‌خوانی این استان نیز نسبت به سایر استان‌ها متمایز باشد، اما این ادعای درستی نیست که بگوییم به‌طور ویژه روی پیشبرد ترتیل‌خوانی در استان خراسان رضوی کار خاصی صورت گرفته است.

انتهای پیام
captcha