مشارکت 83 کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی
کد خبر: 3935123
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸

مشارکت 83 کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: 83 کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب در خراسان رضوی حضور دارند.

حضور 83 کتاب‌فروشی در طرح پاییزه کتاب در خراسان رضویبه گزارش ایکنا، جعفر مروارید، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، امروز 24 آبان، همزمان با آغاز هفته کتاب و کتابخوانی در سراسر کشور و در حاشیه بازدید از انتشارات جهاددانشگاهی مشهد، اظهار کرد: طرح پاییزه کتاب امسال به‌طور ویژه به دلیل شیوع کرونا و تأکیدی که بر سلامت مردم وجود دارد از امروز آغاز شد. امسال هم سعی شده حمایت بیشتری از کتابفروشی‌ها و ناشران صورت بگیرد و دربازه زمانی یک هفته‌ای افراد به صورت مجازی از طریق سایت‌های خرید کتاب و یا به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها کتاب‌ها را خریداری کنند.

وی ادامه داد: 83 کتاب‌فروشی در سطح استان در این طرح مشارکت دارند و هر نفر (هر کدملی) می‌تواند با دویست هزارتومان خرید، تخفیف 20 درصدی دریافت ‌کند.

مروارید بیان کرد: اعتبار خوبی برای طرح پاییزه کتاب امسال پیش‌بینی شده و افزایش در مجموع چهار برابری را نسبت به فصل قبل داریم، یک میلیارد و دویست میلیون تومان مجموع اعتبار برای مشهد و شهرستان‌ها پیش‌بینی شده که چهار برابر نسبت به طرح قبل افزایش پیدا کرده است. امسال نیز شهرداری مشهد با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این طرح مشارکت داشته است. در واقع در فضای کرونایی کشور که نیازمند همبستگی بیشتر و فرصتی برای اندیشیدن هستیم جامعه فرهنگی مشهد می‌تواند از این فرصت استفاده کند.

تقویت ارتباطات میان‌نسلی به‌وسیله کتاب

وی با بیان اینکه کتاب در کنار ارتباط میان فرهنگی‌ای که ایجاد می‌کند، ارتباطات میان‌نسلی را هم تقویت می‌کند، تصریح کرد: در زمانه کنونی که ما هرچه بیشتر نیازمند خودآگاهی هستیم، کتاب به جامعه فرهنگی و هنری ما کمک کرده و ما از همکاری‌هایی که باید دستگاه‌های مختلف داشته باشند تا فرهنگ کتابخوانی ارتقا یابد، استقبال می‌کنیم، چرا که تمدن اسلامی، جامعه‌سازی و خودسازی نیازمند چنین فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در واقع دستگاه‌های فرهنگی باید همکاری وثیق داشته باشند و بتوانیم آنچه را که شایسته جوان و فکر ایرانی است، در گام دوم انقلاب با فرهنگ‌سازی و مطالعه کتاب محقق کنیم.

مروارید در خصوص موارد حقوقی کپی رایت، افزود: مجموعه قوانینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که اگر شکایتی صورت گیرد، این وزارتخانه موظف است آن را پیگیری کند. به لحاظ شرعی و حقوقی دستورالعمل‌های لازم را داریم و استفتائاتی نیز از مراجع عظام وجود دارد که آن را جزء حقوق مولف می‌دانند و تنها نیازمند فرهنگ‌سازی و بستر قانونی هستیم تا قوانین تثبیت و حقوق معنوی مولف نیز که نتایج اقتصادی و مالی دارد، رعایت شود.

مروارید بیان کرد: در طرح پاییزه، سازمان فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری مشهد طی تفاهمی که با معاونت فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی داشته‌ است، یک اعتبار برابر (وزارت ارشاد 600 میلیون تومان و شهرداری نیز 600 میلیون تومان) با مشخصاتی که وزارت ارشاد مشخص کرده، تعریف شده است که امیدوارم این طرح به نفع مردم و فرهنگ مردم مشهد باشد و توسعه یابد.

وی اظهار کرد: شعار هفته کتاب امسال «دانایی؛ مانایی» است و بر همین اساس در این هفته جلسات مجازی نقد و بررسی کتب به شکل مؤثرتری انجام خواهد شد، باید گفت، بر اساس آمارها، سرانه مطالعه در کشور، 13 دقیقه و در خراسان رضوی 16 دقیقه مطرح شده است.

مروارید ادامه داد: ایده‌ای در اداره‌کل با نظرخواهی از نویسندگان، مؤلفان، ناشران و کتابفروشی‌ها و طبقه نخبه که ذی‌نفعان و مشارکت‌کنندگان هر ساله در نمایشگاه کتاب هستند، مطرح و نظرخواهی شد، در باره اینکه بهترین شیوه در دوران کرونا برای برگزاری نمایشگاه مجازی چیست و طی هماهنگی‌هایی که انجام شد، بنا است نمایشگاه کتاب مجازی را تا پایان سال داشته باشیم و در کنار آن نیز فضاهای حضوری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای گفت‌وگو درباره کتاب و نقد و بررسی نسبت به کتاب، پیشنهاد شده است که در حال بررسی هستیم.

وی بیان کرد: نمایشگاه کتاب را جایی می‌بینیم که در واقع رویدادی است گفت‌وگویی میان جوانان و نسل گذشته، مسئولان و مردم و مخاطبان و مولفان تا اندیشه‌ای رخ دهد و گفت‌وگویی صورت پذیرد و این هدف اصلی است و اگر این امکان وجود داشته باشد، این هدف را در فضای مجازی سامان داد، این ایده را تکمیل خواهیم کرد و اگر هم در آینده فضایی با شیوع کمتر کرونا داشته باشیم با رعایت پروتکل‌ها در کنار نمایشگاه مجازی این بخش حضوری را هم ایجاد خواهیم کرد.

در ادامه نیز افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی ـ هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: علیرغم شیوع کرونا، خوشبختانه شرایط خوبی در چاپ کتاب داریم، اما ناشران ترجیح می‌دهند کتاب را در تیراژ کمتری به چاپ برسانند.

وی ادامه داد: در بخش حمایتی برای خرید کتاب نیز در فصول فروش کتاب با توجه به اینکه یارانه برای خرید در اختیار مردم قرار می‌گیرد، فرصت مغتنمی است.

انتهای پیام
captcha