قرآن در متن حوزه خراسان است
کد خبر: 3941039
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

قرآن در متن حوزه خراسان است

مدیر حوزه علمیه خراسان گفت: مسئله حفظ و انس با قرآن همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در نگاه، گفتمان و عملکرد فرد تأثیرگذار است و در واقع آثار فکری، معنوی و عملی به دنبال دارد.

قرآن در متن حوزه خراسان استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابط عمومی حوزه علمیه، آیت‌الله سید مصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، در مراسم رونمایی از طرح قرآنی«تنزیل» با اشاره به حرکت جدی و کم سابقه معاونت فرهنگی اجتماعی سیاسی این حوزه در زمینه حفظ قرآن، گفت: در این چند سال برای امور قرآنی حوزه با نگاه کمی و کیفی حرکت‌های خوب و تحولی صورت گرفته است.

عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه به اهمیت موضوع حفظ قرآن پرداخت و بیان کرد: مسئله حفظ و انس با قرآن همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، در نگاه، گفتمان و عملکرد فرد تأثیرگذار است و در واقع آثار فکری، معنوی و عملی در مسیر زندگی افرادی که از این انس برخوردار باشند، به جا می‌گذارد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه قرآن کتاب هدایت است و راه، هدف و شیوه طی مسیر را به انسان نشان می‌دهد، افزود: ارتباط این هدایت قرآنی با رسالت حوزوی که همان هدایت دینی، هدایت سیاسی و خدمت اجتماعی است، کاملاً مرتبط است.

عاملی با اشاره به اینکه هر حرکت و فعالیت حوزوی باید ناظر به دو مسئله«درونی» یعنی تحول در اخلاق، رفتار، فکر و شخصیت و مسئله «بیرونی» یعنی توجه به رسالت جهانی حوزویان باشد، اظهار کرد: بزرگترین خدمت به جامعه، هدایت فرهنگی و قرآنی است. از این رو به برکت انقلاب اسلامی به ویژه در چند سال اخیر با عنایت مقام معظم رهبری نسبت به حوزه‌های علمیه و به خصوص حوزه علمیه خراسان، کارهای تحولی خوبی انجام شده است.

مدیر حوزه علمیه خراسان در ادامه با بیان اینکه یکی از کارهای مهم این بود که دروسی مانند قرآن، نهج‌البلاغه و اخلاق در متن درسی این حوزه قرار گیرد، زیرا دروس دیگر به عنوان مقدمه فهم این مسائل است، افزود: برنامه آموزشی و متون حوزوی خراسان، از ابتدای تحصیل یک طلبه با آموزه‌های قرآنی همراه است و به همین علت اگر حفظ قرآن نیز در این عرصه مکمل فعالیت باشد، آموخته‌های طلاب به طور عالی در مسیر، راه و مسئولیت طلبگی درک می‌شود.

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر اهمیت کیفیت در حفظ قرآن و توجه به آثار و برکات اجتماعی، الهی و توحیدی آن در جهان، بیان کرد: اگر حفظ قرآن در کنار کمیت، با کیفیت و در واقع فهم درست کلام الهی انجام شود، دیگر کشوری مانند آمریکا نمی‌تواند برای ملت‌ها ادعایی داشته باشد و خود را کدخدای جهان بداند.

عضو شورای‌عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به طرح قرآنی تنزیل، افزود: این حرکت ارزنده در مسیر تربیت طلبه‌ای در تراز انقلاب و اسلام ناب انجام می‌شود تا هم تحول فردی و هم اجتماعی روی دهد.

عاملی بر استفاده از روش‌های جدید و نوآوری تأکید و بیان کرد: همان‌طور که روش در اموری مانند منبر، تبلیغ و سایر امور اهمیت دارد تا به نتیجه برسد، در این مسئله نیز شیوه‌ها و روش‌ها مهم هستند.

مدیر حوزه علمیه خراسان به شناور بودن برنامه و سطح‌بندی افراد برای حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: در این طرح تعیین زمان، برنامه درسی و استعداد و ظرفیت افراد، مد نظر باشد.

انتهای پیام
captcha