تبیین بانکداری اسلامی از سوی فقها و دانشجویان متعهد
کد خبر: 3941748
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۹
عبدخدایی مطرح کرد؛

تبیین بانکداری اسلامی از سوی فقها و دانشجویان متعهد

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه یک‌سوم فقه ما درباره مسائل اقتصادی است، تأکید کرد: امروز باید درصدد به‌روز کردن این حوزه برآییم، از این رو فقها باید در کنار علمای فرهیخته و دانشجویان متعهد قرار گیرند و بانکداری اسلامی‌ را تبیین کنند.

تبیین بانکداری اسلامی توسط فقها و دانشجویان متعهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله محمدهادی عبدخدایی، عضو مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته، 27 آذرماه به مناسبت سالروز شهادت دکتر مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، در برنامه‌ای با عنوان «ضرورت ارتباط بیشتر حوزه و دانشگاه» که به صورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: خوشبختانه با فرهنگ و تمدن اسلامی وسیعی که داریم، می‌توانیم در راستای مسائل گوناگونی به خوبی کار کنیم و این در صورتی امکان‌پذیر است که ارتباطی میان فرهیختگان حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: همه علوم می‌توانند علوم الهی باشند، زیرا علم در شناخت و صفات خدا خلاصه می‌شود و غیر از این چیز دیگری نیست، گذشته از این موضوع، برخی از علوم هستند که اسلام به آن‌ها پرداخته، اما به دلیل اینکه در گذشته افراد اطلاع چندانی از این علوم نداشتند، بر همین اساس هم اقدامات زیادی صورت نگرفته است. با وجود اینکه قرآن درباره موضوعاتی چون سیاست داخلی و خارجی اشاراتی داشته است، اما به اندازه‌ای که به حوزه عبادات توجه شده و در این زمینه اقدامات و مقالات زیادی صورت گرفته، به حوزه سیاست توجهی نشان داده نشده و اقداماتی صورت نگرفته است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: افرادی که درصدد از بین بردن ما نیستند، با آن‌ها مشکلی نداریم و باید سیاست معتدلی را با این دسته از افراد داشته باشیم، اما آن دسته از افرادی که درصدد ضربه زدن به ما هستند، باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم و حرف آن‌ها را باور نکنیم.

عبدخدایی با بیان اینکه یک سوم فقه ما درباره مسائل اقتصادی است، تأکید کرد: امروز باید درصدد به‌روز کردن این حوزه برآییم که این کار می‌تواند از سوی فقها انجام شود، البته این کار به تنهایی نمی‌تواند صورت گیرد، از این رو فقها باید در کنار علمای فرهیخته و دانشجویان متعهد، قرار گیرند و بانکداری اسلامی‌ را تبیین کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه شرایط اقتصادی ما خوب نیست، افزود: در طی سال‌هایی که در مجلس فعالیت داشتم، مشکلاتی که وجود داشت را مربوط به ندانم‌کاری‌های افراد می‌دانم، در حقیقت مشکل در این است که برخی از افراد به دلیل جوسازی‌هایی که در جامعه ایجاد کرده‌اند، باعث شده‌اند که از اسلام منحرف شویم و به این امر توجهی نداشته باشیم. با وجود اینکه در اسلام شاهد مباحث اقتصادی هستیم، اما این در حالی است که امروزه اقتصاد ما به اقتصاد غربی، آن هم به صورت زشت و ناپسند تبدیل شده است و در حقیقت اسلام هیچ دخالتی در این حوزه ندارد که بخشی از این موارد مربوط به فشارهای خارجی و بخشی هم مربوط به ندانم‌کاری‎های داخلی و یا اشتباهاتی که برخی از افراد انجام می‌دهند و با این کار دیگران ‌را فریب می‌دهند، است.

عبدخدایی بیان کرد: کشور ما از ثروت زیادی برخوردار است، اما با برنامه‌ریزی‌های نادرستی که صورت گرفته از این ثروت عظیم در مسیرهای دیگری استفاده شده و شاهد هستیم که امروزه بحث ساختمان‌سازی در کشور ما پیشرفت زیادی داشته است و اگر در مسیر تولید و کارخانه قرار می‌گرفت، امروز مجبور نبودیم محصولاتی را که می‌توانستیم تولید کنیم را از سایر کشورها وارد کنیم و این در حالی است که در قرآن نیز به امر توسعه همراه با عدالت اشاره شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در حقیقت اگر این توسعه و عدالت همراه با یکدیگر در کشور ما پیاده می‌شد، شاهد این غرب‌زدگی‌ها نبودیم که تمام این موارد در اثر بازیگری‌های اقتصادی به وجود آمده است، از این رو اگر ملت، قوه مجریه و قضائیه به صورت جدی بر پیاده‌سازی احکام و دستورات اسلامی همت داشتند، قطعاً مانع بسیاری از رشوه‌ها، ربا، اختلاس‌ها و تورمی که در جامعه وجود دارد می‌شد.

وی در پایان بیان کرد: کشور ارزنده‌ای داریم، کشوری با این وسعت که دارای دریا، رود و.... است که همگی منابع مالی و اقتصادی محسوب می‌شوند، اما شاهد هستیم که از این منابع به درستی استفاده نشده است، در صورتی که اگر مبانی اسلامی را در حوزه‌های مختلف پیاده کنیم، می‌توانیم طرح‌های ارزنده‌ای را در همه زمینه‌ها داشته باشیم، از این رو با وجود منابع عظیم حوزه علمیه می‌توان در رابطه با نیازهای امروز جمهوری اسلامی یک تمدن نوین اسلامی را بر پایه کتاب و عترت ایجاد شود.

انتهای پیام
captcha