ضرورت تقویت حرکت تهذیبی در حوزه‌ علمیه
کد خبر: 3946264
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱
مدیر حوزه علمیه خراسان تأکید کرد:

ضرورت تقویت حرکت تهذیبی در حوزه‌ علمیه

مدیر حوزه علمیه خراسان با تأکید بر تقویت حرکت‌ها و برنامه‌های تهذیبی، بیان کرد: هرجا که از علم گفته می‌شود، به عمل نیز اشاره می‌شود، از این رو، عالم و استاد باید خودساخته و عامل باشد، زیرا آموزش به تنهایی کفایت نمی‌کند.

ضرورت تقویت حرکت تهذیبی در حوزه علمیهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به‌ نقل از روابط‌عمومی حوزه‌ علمیه خراسان، آیت‎الله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، 17 دی‎ماه در نشست هم‌اندیشی مدیران مدارس علمیه شهرستان‎های استان‎های خراسان که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به انتظار و منویات رهبر معظم انقلاب درباره تحول در حوزه علمیه، اظهار کرد: جای خرسندی دارد که تحول در حوزه علمیه خراسان اتفاق افتاده و از این پس باید به سمت توسعه فعالیت‎های تحولی گام برداشت.

وی گفت: باید قدر فعالیت‎های تحولی را دانست و البته قانع نباشیم، زیرا همانطور که حرکت تکاملی انسان حد توقف و ایستایی ندارد، تحول نیز هر روز باید مدنظر باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طرح‎های تحولی و نخبگانی در عرصه آموزش در حال شکل‎گیری است، تأکید کرد: جریان نخبگانی، خروجی حوزه است، چراکه آنان، پاسخگوی نیازهای کشور و نظام هستند که انصافا در این عرصه نیز سنگ تمام گذاشته و کارهای بزرگی انجام شده است.

عاملی گزارش ارائه شده درباره موقوفات را از جمله کارهای تحولی خواند و نسبت به فعالیت‌های فرهنگی، ‌تبلیغی، پژوهشی و آموزشی در پنج سال اخیر که با همین رویکرد اقدام شده است، گفت: به‌طور مثال، تولید ده‌ها نشریه تخصصی علمی پژوهشی از جمله نتایج اجرای این برنامه‌هاست.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان با اشاره به حجم بالای فعالیت‌های پژوهشی انجام شده، اظهار کرد: این کارها از نظر کمی و با کیفیت بسیار بالا عرضه شده است، همچنین یکی از کارهای تحولی انجام شده، ساماندهی سطح چهار با همکاری اساتید بزرگوار درس خارج است که امور مربوطه با همکاری فوق‎العاده ایشان به‎طور منسجم و یک صدا اقدام شد.

عاملی به پشتیبانی و حمایت فنی ظرفیت استفاده 10 هزار نفری در بستر فضای مجازی حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: از همان ابتدا و در ایام همه‎گیری کرونا، همه دروس به صورت مجازی برنامه‌ریزی و حتی در مقطع خارج نیز این امر اجرایی شد.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان تصریح کرد: بزرگترین کار تحولی انجام شده، حفظ انسجام علمی آموزشی این حوزه از سطح یک تا مقطع خارج است که هیچ آسیبی به دروس نرسید، در همین ایام، فعالیت‎ها و طرح‎های تحولی مانند طرح پایش، رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول و... در بخش‎های مختلف شکل گرفت و اجرا شد و با توجه به این تجربه، این فعالیت‌های تحولی باید در همه مقاطع و در سطح این حوزه بیش از پیش شکل بگیرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر تقویت حرکت‌ها و برنامه‌های تهذیبی، یادآور شد: هرجا که از علم گفته می‌شود، به عمل نیز اشاره می‌شود، از این رو، عالم و استاد باید خودساخته و عامل باشد، زیرا آموزش به تنهایی کفایت نمی‌کند.

عاملی، ارتباط مدیریتی و پدرانه در مدرسه را براساس آیه 128 سوره توبه که خداوند می‎فرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ همانا رسولی از جنس شما برای هدایت شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت می‌آید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است»، از دیگر کارهایی دانست که باید مدنظر مدیران و اساتید باشد.

مدیر حوزه‌ علمیه خراسان بر الگوسازی عملی اخلاق فضیلت و تزکیه از سوی مدیران و اساتید تأکید کرد و گفت: توجه و اهتمام به همین نکته مهم بوده که در طول تاریخ به برکت عالمان متقیِ صالح و پرهیزکار، دین ماندگار شده است.

عاملی گفت: مکانی بهتر از حوزه‎ علمیه برای خدمت نیست که امیدوارم با تلاش و اهتمام نسبت به شکر این نعمت از سوی همه حوزویان به ویژه مدیران مدارس که در راس امور تربیت و تعلیم طلاب هستند، توجه شود.

انتهای پیام
captcha