به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به نقل از روابطعمومی حوزه علمیه خراسان، آیتالله سیدمصباح عاملی، مدیر حوزه علمیه خراسان، 17 دیماه در نشست هماندیشی مدیران مدارس علمیه شهرستانهای استانهای خراسان که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد، با اشاره به انتظار و منویات رهبر معظم انقلاب درباره تحول در حوزه علمیه، اظهار کرد: جای خرسندی دارد که تحول در حوزه علمیه خراسان اتفاق افتاده و از این پس باید به سمت توسعه فعالیتهای تحولی گام برداشت.
وی گفت: باید قدر فعالیتهای تحولی را دانست و البته قانع نباشیم، زیرا همانطور که حرکت تکاملی انسان حد توقف و ایستایی ندارد، تحول نیز هر روز باید مدنظر باشد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه طرحهای تحولی و نخبگانی در عرصه آموزش در حال شکلگیری است، تأکید کرد: جریان نخبگانی، خروجی حوزه است، چراکه آنان، پاسخگوی نیازهای کشور و نظام هستند که انصافا در این عرصه نیز سنگ تمام گذاشته و کارهای بزرگی انجام شده است.
عاملی گزارش ارائه شده درباره موقوفات را از جمله کارهای تحولی خواند و نسبت به فعالیتهای فرهنگی، تبلیغی، پژوهشی و آموزشی در پنج سال اخیر که با همین رویکرد اقدام شده است، گفت: بهطور مثال، تولید دهها نشریه تخصصی علمی پژوهشی از جمله نتایج اجرای این برنامههاست.
مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به حجم بالای فعالیتهای پژوهشی انجام شده، اظهار کرد: این کارها از نظر کمی و با کیفیت بسیار بالا عرضه شده است، همچنین یکی از کارهای تحولی انجام شده، ساماندهی سطح چهار با همکاری اساتید بزرگوار درس خارج است که امور مربوطه با همکاری فوقالعاده ایشان بهطور منسجم و یک صدا اقدام شد.
عاملی به پشتیبانی و حمایت فنی ظرفیت استفاده 10 هزار نفری در بستر فضای مجازی حوزه علمیه خراسان اشاره کرد و افزود: از همان ابتدا و در ایام همهگیری کرونا، همه دروس به صورت مجازی برنامهریزی و حتی در مقطع خارج نیز این امر اجرایی شد.
مدیر حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: بزرگترین کار تحولی انجام شده، حفظ انسجام علمی آموزشی این حوزه از سطح یک تا مقطع خارج است که هیچ آسیبی به دروس نرسید، در همین ایام، فعالیتها و طرحهای تحولی مانند طرح پایش، رقابت علمی نخبگانی فقه و اصول و... در بخشهای مختلف شکل گرفت و اجرا شد و با توجه به این تجربه، این فعالیتهای تحولی باید در همه مقاطع و در سطح این حوزه بیش از پیش شکل بگیرد.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تأکید بر تقویت حرکتها و برنامههای تهذیبی، یادآور شد: هرجا که از علم گفته میشود، به عمل نیز اشاره میشود، از این رو، عالم و استاد باید خودساخته و عامل باشد، زیرا آموزش به تنهایی کفایت نمیکند.
عاملی، ارتباط مدیریتی و پدرانه در مدرسه را براساس آیه 128 سوره توبه که خداوند میفرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ؛ همانا رسولی از جنس شما برای هدایت شما آمد که فقر و پریشانی و جهل و فلاکت شما بر او سخت میآید و بر آسایش و نجات شما بسیار حریص و به مؤمنان رئوف و مهربان است»، از دیگر کارهایی دانست که باید مدنظر مدیران و اساتید باشد.
مدیر حوزه علمیه خراسان بر الگوسازی عملی اخلاق فضیلت و تزکیه از سوی مدیران و اساتید تأکید کرد و گفت: توجه و اهتمام به همین نکته مهم بوده که در طول تاریخ به برکت عالمان متقیِ صالح و پرهیزکار، دین ماندگار شده است.
عاملی گفت: مکانی بهتر از حوزه علمیه برای خدمت نیست که امیدوارم با تلاش و اهتمام نسبت به شکر این نعمت از سوی همه حوزویان به ویژه مدیران مدارس که در راس امور تربیت و تعلیم طلاب هستند، توجه شود.
انتهای پیام