مدیران خوش‌فکر قرآنی وارد میدان شوند
کد خبر: 3949205
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۲

مدیران خوش‌فکر قرآنی وارد میدان شوند

یک قاری و مدرس قرآن کریم گفت: برای عملیاتی شدن قرآن در جامعه در گام دوم انقلاب نیازمند مدیرانی خوش‌فکر، اهل تدبر، تفسیر و صاحب‌نظر در حوزه قرآن هستیم.

مدیران خوش‌فکر قرآنی وارد میدان شوندمحمدجواد کاشفی، قاری و مدرس قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره کاربردی شدن مبانی نظری قرآن در گام دوم انقلاب، اظهار کرد: در این راستا دو بعد مورد بحث و بررسی باید قرار گیرد، نخستین بُعد آن مربوط به مسئولان و بعد دیگر آن جامعه قرآنی را شامل می‌شود که در این دو باید نگاه‌ها در گام دوم انقلاب تغییر کند.


بیشتر بخوانید:


وی افزود: در چهل سال اول روی ظواهر قرآن، آموزش و برخی از تفاسیر کار کرده‌ایم در مجموع تاکنون فعالیت‌های قرآنی در بعد تزیینی بوده است، بنابراین ضرورت دارد در گام دوم انقلاب ضمن حفظ مبانی قرآنی که در چهل سال اول آن را کسب کرده‎ایم و در مسیر آن پیشرو هستیم، به سمت عملیاتی کردن مبانی این کتاب شریف پیش برویم.

این قاری و مدرس قرآن کریم ابراز کرد: نگاه ما باید در گام دوم انقلاب به قرآن کریم درون محور باشد، ضمن اینکه در این زمان ضرورت دارد جامعه هدف را تغییر دهیم.

کاشفی بیان کرد: شاهدیم که اکثر افرادی که جذب جامعه قرآنی شده‌اند، از دل خانواده‌های مذهبی بیرون آمدند، لذا در گام دوم انقلاب باید روی گروه‌های دیگر از جامعه کار کنیم و آن عده از افراد را به عنوان جامعه هدف به مسیر قرآنی جذب کنیم.

وی ادامه داد: جامعه هدف در گام دوم انقلاب باید از بین افرادی انتخاب شوند که نگاهشان به دین یک نگاه عامیانه است و در یک فقر فرهنگی هستند، ضمن اینکه جامعه هدف سابق باید حفظ شود.

این قاری و مدرس قرآن کریم  تصریح کرد: نکته دیگری که در این خصوص مطرح است این است که باید جامعه قرآنی و متولیان قرآنی در حوزه قرآن درون محورتر عمل کنند، بخشی از رسالت قاریان و حافظان قرآن ترویج  کتاب الهی است که تاکنون این رسالت را انجام داده و در حال انجام آن نیز هستند.

طرح جامع قرآنی در گام دوم انقلاب ترسیم شود

کاشفی افزود: محافل و مسابقات قرآنی سر جای خود، اما باید یک برنامه جامع در این راستا طرح‌ریزی شود که برای طراحی این برنامه جدید نیازمند افرادی هستیم که اهل تدبر و تفسیر در قرآن بوده و خوش فکرند، نیازمند مدیرانی هستیم که صاحب‌نظر، اهل مطالعه و استاد فن قرآن هستند و به این عده از افراد بها داده و از آنان تقاضا کنیم که آیات قرآن را موضوعی، براساس نیاز جامعه امروزی تفسیر و طبقه‌بندی کرده و سپس این مباحث را بین مردم نشر دهند و جامعه را با این تفاسیر آشنا کنند، چراکه عده‌ای از مردم ما با قرآن آشنا نیستند، تنها آیات از آن را شنیده‌اند، اما از تفاسیر آنان آگاهی ندارند، لذا ضرورت دارد، اندکی پرمغزتر عمل کنیم.

وی اظهار کرد: در این خصوص ضرورت دارد هم مسئولان، متولیان و هم جامعه قرآنی وارد عمل شوند که البته عملیاتی شدن متن قرآن در جامعه نیازمند حرکتی جهادی و دلسوزانه است و باید برای آن هزینه شود.

این قاری و مدرس قرآن کریم تصریح کرد: انتظار جامعه قرآنی از مسئولان و متولیان قرآن این است که نقش حمایتی را به خوبی ایفا کند جامعه قرآنی را بشناسند و با حمایت به آنان بها دهند و جامعه قرآنی هم در قبال این حمایت نقش خود را به درستی اجرا کنند.

موازی کاری مسئولان متوقف شود

کاشفی بیان کرد: نکته دیگر اقدامات موازی کاری است، بنابراین انتظار می‌رود مسئولان دست از این موازی‌کاری‌ها بردارند و فعالیت‌ها یک کاسه شود، از بحث شعاری و صرفاً آمار دادن بیرون آیند و واقع‎بینانه‎تر به مسائل نگاه داشته باشند.

وی اظهار کرد: مبانی قرآن چهل سال است که در کشور پیاده می‎شود و به ثبات رسیده است، روال کار مؤسسات قرآنی، سازمان‎ها، نهادهای دینی و فرهنگی همان روال قبلی و در حال پیشروی است، اما نیازمند آن هستیم که مهره‎ها را شناسایی و نخبگان قرآنی، فرهنگی و مدیریتی را در ابعاد فرهنگی قرآنی جذب کرده و با برنامه پیش برویم.

این قاری و مدرس قرآن کریم گفت: ضرورت دارد مدیران آشنا با مباحث قرآنی در این حوزه بکارگیری شوند، تا بخشی از مشکلات در این حوزه از این طریق مرتفع شود، لذا یکی از مباحثی که در این خصوص مطرح است، نبود جایگزینی مناسب در بخش مدیریتی و در برخی موارد هم عملکرد سلیقه‌ای مدیران است که شاید دلایل منطقی خود را نیز داشته باشند.

کاشفی افزود: نیازمند آن هستیم که در حوزه فعالیت‌های قرآنی شعائری تعریف کنیم، تا از عملکرد سلیقه‌ای مدیران جلوگیری شود، برای نمونه در این خصوص مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام است اما شعائری در این راستا تعریف نشده که به عنوان یک شهر مذهبی نمود داشته باشد.

وی اضافه کرد: آیا در مشهد به عنوان پایتخت معنوی جهان اسلامی اقدامی صورت گرفته که برنامه‌های حرم مطهر رضوی از طریق ماهواره به صورت سراسری پخش شود؟ آیا برنامه‌های این شهر به جهان اسلام مخابره می‌شود؟ در این راستا باید مسئولان جسارت کافی داشته باشند و وارد عمل شوند و در حوزه مرتبط به بهترین نحو عمل کنند.

انتهای پیام
captcha