نشانه‌های تقدس حق تعالی + فیلم
کد خبر: 3967883
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۱
چشمه حکمت/ ۱۷

نشانه‌های تقدس حق تعالی + فیلم

استاد عبدالجبار کاکایی، در هفدهمین برنامه «چشمه حکمت» حکایتی در باب نشانه‌های تقدس حق تعالی بیان کرده است.

احترام به حیوانات نشانه‌ای از تقدس الهی + فیلمبه گزارش ایکنا؛ استاد عبدالجبار کاکایی، در هفدهمین برنامه «چشمه حکمت» که به مناسبت ماه مبارک رمضان در خبرگزاری ایکنا تهیه شده، به ذکر حکایتی در نشانه‌های تقدس حق تعالی و محیط زیست از کتاب ارزشمند تذکرةالاولیاء پرداخته است. 

شاید پدیده حیوان‌دوستی و احترام به محیط زیست به نظر بیاید که از ملزومات جهان جدید و از آموزه‌های امروز بشر است. اما در احوال و آثار عارفان وقتی دقت می‌کنیم، پدیده‌های هستی از سنگ و خار بیابان گرفته تا حیوانات را به چشم تعظیم نگاه می‌کردند و در تمام اینها نشانه‌ای از تقدس حق تعالی می‌دیدند. چنانکه برای سفیان ثوری پیش آمد که در کتاب ارجمند تذکرة الاولیا می‌گوید:

و نقل است که از شفقتی که او را بود روزی در بازار می‌گذشت بلبلی را دید در قفس می‌تپید و بانگ می‌کرد و صحرا می‌طلبید. سفیان را دل بر او بسوخت. برفت و آن مرغک را به بهای تمام خرید و دست از او بازداشت. آن مرغک به روز برفتی تا به شب و شب به خانه سفیان باز آمدی. سفیان همه شب نماز گذاردی و آن مرغک در او نظاره می‌کردی و گاه بر او رفتی و بنشستی. چون سفیان وفات یافت او را بر جنازه می‌نهادند.

آن مرغک بیامد و خویشتن را بر جنازه می‌زد و بانگ می‌کرد و خلق به های‌های می‌گریستند. چون سفیان را به خاک کردند، آن مرغک خویشتن به خاک می‌زد و می‌تپید تا از گور آواز آمد که خداوند تعالی سفیان را به شفقتی که در خلق داشت بیامرزید. و مردمان هر گاه که به زیارت او آمدندی آن مرغک را آنجا یافتندی.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha