شورای پنجم؛ اعلام پایان رقابت سیاسی و آغاز دوره‌ای با نگاه مردمی و همه جانبه‌نگر
کد خبر: 3967929
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴
رئیس شورای شهر مشهد مطرح کرد؛

شورای پنجم؛ اعلام پایان رقابت سیاسی و آغاز دوره‌ای با نگاه مردمی و همه جانبه‌نگر

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: پس از انتخابات سال 96، آغاز این دوره را پایان رقابت سیاسی اعلام کردیم و این دوره را آغاز نگاهی تخصصی و مردمی در حوزه مدیریت شهری دانستیم.

شورای پنجم، اعلام پایان رقابت سیاسی و آغاز دوره‌ای با نگاه مردمی و همه جانبه نگربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمدرضا حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، امروز هشتم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری که به مناسبت روز شوراها به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ما در انتخابات سال 96 که به نوعی یک انتخابات با شکوهی را پشت سر گذاشتیم، لیست امید به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب و یکی از جریان‌های درون نظام، در این انتخابات با میزان 6 برابر میانگین شوراهای ادوار گذشته رأی آورد که این میزان رأی برای این دوره از شوراها یک سرمایه اجتماعی به‌شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: ما در سال 96 و پس از انتخابات اعلام کردیم که رقابت سیاسی پایان یافته و گفتیم که این دوره، آغاز یک نگاه تخصصی و همه جانبه نگر به اداره شهر است و به نوعی ما خود را متعلق به همه مردم با تمام سلایق دانستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اظهار کرد: همچنین رویکرد دیگری که اعلام کردیم این بود که شورا به موضوع کارآمدی نیز توجه دارد و محوریت خود را بر روی تعامل و هم‌افزایی با یکدیگر قرار دادیم و بر این باور بودیم که شهر که از یک شرایطی برخوردار بود، باعث شده بود که در دوره گذشته این واگرایی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در شهر تشدید شود.

حیدری عنوان کرد: از این رو با استفاده از این تجربه‌های دوره‌های گذشته، چنین رویکردی را در کار خود وارد کردیم تا بتوانیم در شهر کار مناسبی انجام دهیم و این کاملا در فضای تعاملی که در شورا، دستگاه‌های قضایی، نظامی، مجموعه‌های مختلف و تأثیرگذاری که در سطح شهر هستند، مانند آستان قدس رضوی، شهرداری، عالمان دینی در حوزه علمیه، نماینده ولی‌فقیه و همه چهره‌های شهر وجود دارد، کاملا روشن است.

توجه به هویت و احیای بافت تاریخی حریم رضوی

وی بیان کرد: موضوع بعدی ما تأکید بر هویت تاریخی و فرهنگی شهر مشهد بود که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حقیقت اگر مقوله هویت، به خوبی در فضای جامعه شکل گیرد، به انسجام و مشارکت اجتماعی کمک می‌کند. از این‌رو شورای پنجم به این موضوع توجه ویژه‌ای داشت و ما نمونه این اتفاقات را می‌توانیم آنچه در توس و آرامگاه فردوسی رخ داد شاهد باشیم که این اتفاقات در طی 100 سال اخیر بی‌نظیر هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در راستای احیای بافت تاریخی مانند بازار فرش، کوچه شاهین فر و بازار سرشور، انجام دادیم و آن این بود که برای اینکه خانه‌های تاریخی که ثبت میراث فرهنگی نشده است، اما به نوعی سنت‌های گذشته در آن‌ها لحاظ شده، تسهیلات خوبی را پیش‌بینی کردیم تا این خانه‌ها تخریب نشوند و تبدیل به یک فضای جذاب تفریحی، گردشگری و موزه شوند.

حیدری با بیان اینکه در ادوار گذشته در راستای بافت پیرامون حرم اتفاقات خوبی رخ نداده است، تصریح کرد: اما، ما در دوره خودمان به خانه‌های تاریخی، اماکن مذهبی توجه داشتیم و مسیرهای 16 گانه‌ای را در طرح تعریف کردیم و این مسیرها با اعتبار مناسبی که در این خصوص تخصیص داده شده، می‌تواند تا حدودی دغدغه و نگرانی علاقه‌مندان به این حوزه را حل کند.

حیدری بیان کرد: بازپیرایی مسیرهای تشرف به حرم مطهر رضوی، ارتقای حس تعلق به شهر، طرح‌هایی مانند محله ما با مشارکت 200 هزار نفر، شورای محلات، چشم شهر، توسعه متوازن و عدالت محور، ارتقای شاخص‌های خدماتی و به ویژه در مناطق کم برخوردار، همچنین توجه به بافت‌های فرسوده‌ای که در مناطق کم برخوردار وجود دارد و حل مشکل مسکن آ‌ن‌ها نیز از دیگر اقدامات ما در طی این دوره چهارساله بوده است.

وی ادامه داد: همچنین از دیگر اقدامات شورای دوره پنجم می‌توان به موضوعاتی چون توسعه مشارکت‌های بخش خصوصی، موضوع شفافیت، مبارزه با فساد، موضوع تقویت و اعتماد مردم، فضاسازی و بهسازی منطقه کشف رود و...، اشاره کرد.

اقدامات شورای پنجم جز با اعتماد و هم‌افزایی مردم صورت نمی‌گرفت

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: به عقیده من در این چهارسال توانستیم عملکرد خوبی داشته باشیم و بدنه شهرداری هم بیش از گذشته ما را همراهی کرد. بحران اقصادی که در طی چهارسال اخیر در کشور حاکم بود و همچنین شیوع کرونا باعث شد که بسیاری از بخش‌های اقتصادی ما و به ویژه بخش‌های دولتی دچار ضرر و زیان‌هایی شوند، اما علیرغم تمامی این مشکلات خوشبختانه توانستیم کارنامه بی نظیری را در بین کلانشهرهای کشور ارائه دهیم و تمام این کارها با هم‌افزایی و اعتمادی که مردم به ما داشتند صورت گرفته است.

تحقق 100درصدی بودجه شهرداری در دوره شورای پنجم

حیدری با تأکید بر اینکه تا پایان دوره پنجم 50 هزار میلیارد تومان تأمین منابع برای این دوره چهارساله انجام خواهد شد، بیان کرد: خوشبختانه در این دوره پنجم شاهد تحقق 100 درصدی بودجه شهرداری بوده‌ایم که این امر نیز یکی از افتخارات ما در طی این چهار سال بوده است و نسبت به گذشته نیز شاخص مهمی است. همچنین در بخش فرهنگی، اجتماعی و حوزه مشارکت‌های اجتماعی نیز به صورت حرف جدی ورود پیدا کردیم و خوشبختانه عملکرد چشمگیری نیز در این حوزه داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: 4 هزار و 800 میلیارد تومان از بدهی‌هایی که دولت به ما داشته را با بدهی‌های خود، تهاتر و 3 هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی جدیدی را تعریف کردیم و 24 پروژه که در سطح شهر رها شده بودند را تعیین تکلیف و فعال کردیم و به نوعی از این طریق اشتغال‌زایی را در سطح شهر ایجاد کردیم.

حیدری بیان کرد: همچنین در بخش خدمات شهری حدود 540 هکتار فضای سبز در این دوره افزایش یافت که 50درصد این فضا در حاشیه شهر هستند. در حوزه فرهنگی اجتماعی نیز اقداماتی چون 429 کودک کار و 4 هزار و 100 شهروند در خانه‌های مهر را ساماندهی و توانمند کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما تلاش کردیم آنچه را که وعده دادیم، عملی کنیم که البته کاستی‌هایی هم در کار ما وجود داشته است. اما در حقیقت ما در حالی این شهر را تحویل گرفتیم که 14سال یک جریان فکری، سیاست‌ها و رویکردهای خاصی در این شهر حاکم بوده است و همین امر باعث شد که مطالبات جدی را به دنبال داشته باشد و قطعا هم نمی‌توان این مسائل و مشکلات را در طی این چهارسال برطرف و به آن‌ها رسیدگی کرد.

اقدامات شورای پنجم را نباید حاصل جریانات سیاسی دانست

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: این اقدامات را نباید محصول جریان سیاسی خاصی بدانیم و تمام این‌‌ها با هم‌افزایی همه ماست، لذا ما باید دعواهای سیاسی را کنار بگذاریم و وارد این دعواها نشویم و ذهن جامعه را درگیر این موضوعات نکنیم، چرا که در آموزه‌های دینی ما نیز به ادب سیاسی اشاره شده و ما نیز باید اخلاق را در رفتار خود رعایت کنیم.

حیدری اظهار کرد: بحث جدایی شهردار از شورا بازی‌های روانی است، چرا که شهرداری منتخب شوراست و این فضا‌ها وجود ندارد و اینگونه خط‌دهی‌ها اشتباه است. در حقیقت این فضاها، حرکت‌ها و خط دهی به جامعه هیچ تأثیری ندارد، چرا که جامعه ما جامعه آگاهی است. این شهر متعلق به همه است و همه باید دست به دست هم دهیم برای ساخت این شهر که قلب جامعه اسلامی است، تلاش کنیم و برای توسعه همه جانبه آن فکر کنیم.

تأثیر اعضای کنونی شوراها در دوره بعدی

وی با اشاره به انتخاب شورای شهر مشهد نیز بیان کرد: تا کنون 6 نفر از افرادی که عضو شورای شهر مشهد هستند در انتخابات ثبت‌نام کرده و هشت عضو از اعضای کنونی شورای شهر نیز در انتخابات سال جاری ثبت نام نکرده‌اند و براساس آخرین آمار نیز تاکنون نتیجه احراز صلاحیت هیچ یک از این افراد به طور رسمی اعلام نشده و اگر اعلامی هم صورت گرفته قطعی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تأکید کرد: افرادی که در انتخابات این دوره ثبت نام کرده‌اند، به نوعی فداکاری خود را نشان داده‌اند، زیرا کار شورا کار طاقت فرسایی است و از طرفی نیز افرادی که در این انتخابات حضور پیدا می‌کنند، قطعا بر روی مشارکت‌ها تأثیر خواهند داشت و همچنین حضور اعضای کنونی در دوره بعدی نیز در افزایش مشارکت‌ها موثر خواهد بود.

حیدری تصریح کرد: البته در خصوص موضوع عدم احراز صلاحیت‌ها تا جایی که می‌دانم مربوط به مسائل مالی نیست و بیشتر مربوط به رویکرد‌های فکری و سیاسی است، زیرا هیئت نظارت مانند شورای نگهبان عمل می‌کنند اما این در حالی است که عملکرد شورا اینگونه نبوده است. در حقیقت اینکه چه افرادی باشند برای مردم مهم است. بعد از شفاف شدن احراز صلاحیت‌ها، آن را شفاف به مردم اعلام خواهیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: از نهادهای نظارتی تقاضا داشتم که اگر در خصوص هر عضو شورا اطلاعاتی از تخلف داشتند، اعلام کنند و تاکنون هیچگونه تخلفی اعلام نشده است. در این دوره از انتخابات هیات نظارت مانند شورای نگهبان عمل می‌کند که بیش از این چنین روندی وجود نداشته است، از این‌رو نباید بنا به رویکرد، عملکرد و نگاه سیاسی که افراد دارند، از این گردونه حذف شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: برخی از اعضای شورا فعالیت‌ها و کار زیادی انجام می‌دهند و نبایستی این فعالیت‌های آن‌ها نادیده گرفت و چه طور ممکن است که افرادی که اینگونه فعالیت می‌کنند صلاحیتی در این راستا نداشته باشند.

حیدری در پاسخ به سوالی مبنی بر استیضاح شهردار تصریح کرد: تاکنون شورا به فرآیند استیضاح شهردار ورود نکرده است. فرآیند استیضاح اینگونه است که ابتدا اعضا به شهردار تذکر می‌دهند، اگر تذکر وارد شده، تاثیری نداشت، اعضا سوالات را مطرح می‌کنند و اگر همچنان پاسخ شهردار اعضا را قانع نکرد، 5 نفر از اعضا می‌توانند تقاضای استیضاح بدهند. تا کنون اعضا فقط سوال مطرح کرده‌اند، اما هیچ تقاضایی برای استیضاح مطرح نشده، ضمن اینکه استیضاح نیز باید در صحن علنی مطرح شده و رأی دو سوم را کسب کند.

تأمین درآمدهای پایدار شهر مشهد

وی به درآمدهای پایدار این شهر اشاره کرد و گفت: از زمانیکه نظام شورای شهری شکل گرفته موضوع درآمده‌های پایدار یکی از چالش‌های مدیریت شهری بوده بدون اینکه ابزارهای لازم را در اختیار داشته باشد، این در حالی است که درآمدهای پایدار نیاز دارد که دولت برخی از اعتبارات را برای او تخصیص دهد و شورا هم برخی از ظرفیت‌ها را در اختیار شورا قرار دهد تا شورا بتواند درآمد پایداری را به وجود آورد.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: اما متاسفانه نه دولت و نه مجلس به این حوزه هیچگونه توجه لازمی نکرده است و تا جایی که این توجهات وجود نداشته باشد این درآمدهای ارتقا پیدا نخواهد کرد و از این‌رو درآمدهای پایدار هیچ ارتباطی به شوراها ندارد، لذا رویکرد دولت‌ها نمایندگان این نیست که اختیارات شورا افزایش پیدا کند تا بتواند به درآمدهای پایدار دست یابد.

حیدری عنوان کرد: ما در بخش زیارت هیچ درآمدی نداریم و تمام درآمدی که به دست می‌آوریم در قالب ارزش افزوده هستند، ما این مصوبه را پیشنهاد دادیم که آن دسته از زائرانی که به مشهد می‌آیند عوارضی را بپردازند اما متأسفانه در هیئت تطبیق ابطال شد و علاوه بر این نیز خواستار مبلغی بالغ بر 120 میلیارد تومان برای زیرساخت‌های گردشگری بودیم که متأسفانه این پیشنهاد هم تأیید نشد.

وی بیان کرد: همچنین این پیشنهاد را دادیم که برای زائرانی که از کشورهای دیگر در راستای حوزه سلامت وارد ایران می‌شوند، عوارضی را در فرودگاه پرداخت کنند که این طرح در فرمانداری بیان شد اما اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع‌دستی استان با این طرح مخالفت کرد، در صورتی که این پیشنهاد می‌توانست بیش از 100 میلیارد تومان بودجه را وارد این شهر کند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیروی انسانی در شهرداری را یک چالش جدی دانست و افزود: اما این در حالی است که انواع نیرو‌ها به روش‌های مختلفی در شهرداری‌های کشور در حال کار هستند. ما در شهرداری مشهد 2 هزار پست خالی داریم و 1500 نیروی شرکتی که می‌توانند در این پست‌ها باشند، اما متأسفانه هیچ مجوزی در این زمینه نداریم.

حیدری اظهار کرد: اما خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته در این زمینه توانستیم از سازمان استخدامی کشور اجازه بگیریم که تا 10 درصد تامین نیرو کنیم که بخشی از آن در اختیار خانواده ایثارگران و 3 درصد آن نیز در اختیار معلولان قرار گرفته است.

وی با اشاره به تأثیراتی که بیماری کرونا بر فرهنگسراها گذاشته است، تأکید کرد: در واقع کرونا بر روی این موضوع تاثیر گذاشته است. سخن ما این است که فرهنگسراها باید خدمات عمومی را در اختیار مردم محله قرار دهند. این در حالی است که جای بعضی از برنامه‌ها در فرهنگسراها خالی است و من این ایراد را می پذیرم و بر این باور هستم که فرهنگسراها باید تبدیل به پاتوقی برای جوانان شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص تغییرات حوزه معاونت فرهنگی شهرداری گفت: در حوزه معاونت فرهنگی تغییر مدیران، نقض است که دلایلی را هم داشته است، در حقیقت باید ثبات مدیریتی وجود داشته باشد، زیرا کار این حوزه که حساس‌ترین حوزه است، سخت است.

حیدری گفت: همچنین فضای بافت حرم با نگاه شورا زیست‌پذیر شده است، اقدامات زیرساختی مناسبی کار شده و فضای سبز منطقه نیز یک و نیم برابر گذشته رشد کرده است. حدود 33 حسینیه و مسجد در دوره گذشته تخریب و جابه‌جا شد که ما در این دوره آن‌ها را حفظ کردیم و 5 مسجد در حال ساخت است، در حقیقت کارهای انجام شده در اطراف حرم کاملا قابل دفاع است.

انتهای پیام
captcha