حفظ قرآن نیاز به قدرت ماورایی ندارد
کد خبر: 3983222
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۷

حفظ قرآن نیاز به قدرت ماورایی ندارد

نعیمه مقیسه، حافظ کل قرآن کریم گفت: همیشه علاقه به حفظ قرآن داشتم، اما گمان می‌کردم که این کار نیاز به قدرت ماورایی دارد و به همین جهت جرئت و جسارت آن را نداشتم که این مسیر را برای ادامه زندگی خود قرار دهم.

حفظ قرآن کریم نیاز به قدرت ماورایی نداردنعیمه مقیسه، حافظ کل قرآن کریم در خرم‌آباد متولد شد و پس از چند سال، به‌دلیل شغل پدرش در مشهد مستقر شدند و طی حدود 2 سال با حضور در مرکز قرآنی شهید شهریاری در دانشگاه فردوسی مشهد توانسته است، کل قرآن را حفظ کند. وی به تأثیرگذارترین آیه در زندگی خود اشاره و اظهار می‌کند که آیه 19سوره مبارکه نحل «وَاللّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ؛ و خداوند آنچه را پنهان می‌کنید و آنچه را آشکار می‌سازید، می‌داند»، در زندگی من پررنگ شده و در حقیقت  ایمان قلبی خاصی به این آیه نسبت به گذشته پیدا کرده‌ام.

گفت‌وگوی ایکنای خراسان رضوی با وی در خصوص تجربیات قرآنی و مسیری که برای حفظ قرآن طی کرده است را در ادامه می‌خوانیم:

این حافظ کل قرآن کریم اظهار کرد: دوره تحصیلاتم را به دلیل شغل پدر در شهرهای مختلف گذراندم و همین امر به نوعی باعث می‌شد که نتوانم در مرکزی به‌صورت پایدار حفظ قرآن را انجام دهم، اما با این وجود همیشه به این موضوع فکر می‌کردم افرادی که حافظ کل قرآن هستند یک قدرت ماورایی دارند و من این قدرت را در خودم نمی‌دیدم.

وی بیان کرد: من از این جهت فکر می‌کردم نمی‌توانم این کار را انجام دهم، چرا که در حقیقت جرئت و جسارت چنین کاری را نداشتم، اما با توجه به اینکه علاقه داشتم در این مسیر وارد شوم، این مسیر به شکلی برایم رقم خورد که خوشبختانه وارد این راه شدم و از این امر واقعاً خوشحال و خدا را شاکر هستم.

این حافظ قرآن کریم اظهار کرد: این مسیر به این شکل پیش رویم قرار داده شد که پس از پایان دوره کارشناسی مدتی درس نمی‌خواندم و به نوعی وقت آزاد بیشتری را داشتم که در این مدت با خانمی که حافظ قرآن بود آشنا و در کلاس‌های حفظ خانگی ایشان که با همکاری چند نفر برگزار می‌شد، شرکت کردم تا از کم و کیف روند حفظ قرآن توسط افراد دیگر آگاه بشوم.

مقیسه بیان کرد: در این کلاس‌ها شرکت کردم و در همان ابتدا که همزمان با کلاس پیش می‌رفتم باید جزء دو را نیز حفظ می‌کردم که سخت‌ترین آیات را داشت، اما توانستم به خوبی این کار را انجام داده و که خوشبختانه با بازخوردها و عملکرد خوبی همراه شدم. همین بازخوردها مشوق و باعث شدند که تصمیم بگیرم این راه را ادامه دهم؛ بنابراین برای حفظ نیازی به قدرت ماورایی نیست، بلکه این کار نیاز به جسارت و پشتکار فراوانی دارد.

وی اظهار کرد: تقریباً پس از چهار ماه به دلیل شروع سال تحصیلی جدید، روند حفظ توسط اساتید کند شد و تا مدتی با همین روند ادامه دادم، اما پس از مدتی به دلیل اینکه وقت آزاد بیشتری در اختیار داشتم، احساس کردم این جلسات نمی‌تواند آنگونه که می‌خواهم باشد و به نوعی معتقد بودم که در این جلسات خانگی وقت من هدر می‌رود و  می‌توانم با زمان کمتری قرآن را حفظ کنم، چرا که زمان آزاد بیشتری را نسبت به دیگر افرادی که در آن جلسات بودند، داشتم.

این حافظ قرآن اضافه کرد: به همین دلیل آن جلسات خانگی را ترک کردم و با پیگیری‌هایی که داشتم در سال 96 با مرکز قرآنی شهید شهریاری در دانشگاه فردوسی مشهد آشنا شدم و این راه را با کلاس‌های این مرکز ادامه دادم.

حفظ قرآن کریم نیاز به قدرت ماورایی ندارد

مقیسه اظهار کرد: وقتی وارد این مرکز شدم و کلاس‌ها را ثبت نام کردم، نزد خانم شایسته مربی با تجربه طی سال‌ها شاگردی کردم، ایشان یکی از تأثیرگذارترین افراد در زندگی من بودند و هستند.

وی بیان کرد: در سالی که وارد کلاس‌های ایشان شدم، با وجود اینکه دو جزء از سایر افراد کلاس جلوتر بودم، اما ترجیح دادم همزمان با کلاس پیش روم و همان دو جزئی را که حفظ بودم نیز مجدداً در کلاس‌های ایشان حفظ کنم و این مسیر ادامه پیدا کرد و در سال 98 توفیق  حفظ کامل قرآن کریم را یافتم.  خداوند را شاکرم که این مسیر زندگی‌ام را به گونه‌ای رقم زد که  بتوانم در مسیر ماورایی که همیشه فقط در فکرم بود حرکت کنم.

این حافظ قرآن کریم به تأثیرگذارترین آیه در زندگی خود اشاره و اظهار کرد: آیه 19سوره مبارکه نحل «وَاللّهُ يَعْلَمُ مَا تُسِرُّونَ وَمَا تُعْلِنُونَ، و خداوند آنچه را پنهان می‌کنید و آنچه را آشکار می‌سازید، می‌داند»، در زندگی من پررنگ شده و در حقیقت یک ایمان قلبی خاصی به این آیه نسبت به گذشته پیدا کرده‌ام.

استقامت در جهت حفظ قرآن، امری مهم و اساسی است

مقیسه تصریح کرد: طی این چند سالی که از قرار گیری من در این مسیر می‌گذرد به این نتیجه رسیده‌ام که حفظ قرآن کریم نیاز به یک توانایی خارق‌العاده و خاص ندارد، بلکه به یک استقامت و پایداری نیاز دارد، چرا که زمان بسیاری را می‌طلبد و خوشبختانه وجود استاد شایسته در کنار من باعث شد که این استقامت در وجود من نهادینه شود.

وی بیان کرد: در حقیقت این استقامت امر مهمی است، زیرا من در مقطعی، از ادامه مسیر منصرف شدم و معتقد بودم همان چند جزئی را که حفظ کرده‌ام برایم کافی است، اما وجود مربی با تجربه باعث شد که در این مسیر پای‌بند شوم و به راهم ادامه دهم و این کار را به پایان برسانم.

مرکز قرآنی شهید شهریاری؛ موهبت بزرگی برای این دانشگاه

این حافظ قرآن کریم با اشاره به ویژگی‌های مرکز قرآنی شهید شهریاری، اظهار کرد: در واقع باید بگویم که یکی از ویژگی‌های این مرکز دانشجویی بودن آن است و دانشجویان می‌توانند در کنار تحصیل خود در این مرکز به فعالیت‌های قرآنی نیز بپردازند.

مقیسه در پایان سخنان خود گفت: به عقیده من این موهبت بزرگی است که دانشجویان این دانشگاه و البته سایر افرادی که در این دانشگاه تحصیل نمی‌کنند، می‌توانند از وجود چنین مرکزی استفاده کافی را داشته باشند، زیرا در این مرکز از اساتید با اخلاق و با تجربه‌ای استفاده می‌شود که همین امر به نوعی فرصت آموزشی بسیار خوبی را برای حفظ قرآن فراهم کرده است و می‌تواند مؤثرترین عاملی باشد تا افرادی که در این مسیر حرکت می‌کنند، این راه را ادامه بدهند. 

انتهای پیام
captcha