ضرورت پردازش به تبیین تاریخى عاشورا
کد خبر: 3990760
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

ضرورت پردازش به تبیین تاریخى عاشورا

فراتر رفتن از مرزهاى تاریخ‏‌نگارى محض، حرکت از توصیف و نقل صرف پدیده‌‏هاى تاریخى به طرف تجزیه و تحلیل انتقادى آنها، شناخت روابط حاکم بر رخدادهاى تاریخى و ارائه‏ مدل فراگیر و عام بر ساختار حرکتى تاریخ بدون تبیین تاریخى امکان ندارد.

ضرورت پردازش به تبیین تاریخى عاشورا به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حادثه‏ عاشورا حالت زنده‏ فعلى ندارد و یک پدیده‏ تاریخى است، بنابراین فهم و درک حضورى آن ممکن نیست و باید با ابزار خاص ارزیابى و مطالعه شود. عدم تکرار عینى پدیده‌‏هاى تاریخى، ضرایب انحرافى خاصى را در بررسى و ارزیابى مطالعات تاریخى به وجود مى‌‏آورد، بنابراین مورخ و محقق باید ضرایب خاص انحراف را در پدیده‌‏هاى تاریخى و به‌ویژه پدیده‏ عاشورا در نظر داشته باشد.

پدیده‏ تاریخى عاشورا به طور کامل و تمام در اسناد و مدارک تاریخى انعکاس نیافته است و لذا محقق و مورخ باید از روش‏‌ها و فنون استنتاجى و اجتهادى براى تکمیل عدم انعکاس کامل این پدیده‏ تاریخى در مآخذ و مدارک تاریخى استفاده کند.


بیشتر بخوانید:


پدیده‏ تاریخى عاشورا، تنها سرگذشت امیران و رجال سیاسى آن نیست، بلکه در کنارش باید به ساختار اجتماعى، فرهنگى، اقتصادى و سیاسى حیات جمعى جامعه‏ آن روز توجه کرد.

حادثه‏ تاریخى عاشورا به‌تنهایى معنا و مفهومى ندارد بنابراین مورخى که به کالبدشکافى پدیده‏ عاشورا مى‏‌پردازد، باید آن را در زمینه‏ کلى جامعه‏‌اش نگاه کند و چون جمع‌‏آورى تمام مدارک پدیده‏ مذکور امکان ندارد، مورخ باید جامعه‏ گذشته را بازسازى کند.

تشریح اهداف، انگیزه‏‌ها، کنش‌‏ها و اعمال عاملان پدیده‏ تاریخى عاشورا، نیازمند تبیین‏‌هاى تاریخى است و بدون تبیین تاریخى، شناخت زمینه‌‏هاى فرهنگى، اجتماعى، سیاسى و اقتصادى حادثه‏ بزرگ عاشورا ممکن نیست.

تجزیه و تحلیل انتقادى ماهیت قیام عاشورا و کشف عوامل و زوایاى ناپیداى شکل‏‌گیرى آن، بدون کاربست ارکان تبیین تاریخى، تحقق و عینیت نمى‌‏یابد.

تأمل در موارد فوق و تعمق در ماهیت پدیده‏‌هاى تاریخى، به‌ویژه پدیده‏ تاریخى عاشورا، تجزیه و تحلیل مدارک و شواهد تاریخى، استنباط و اجتهاد تاریخى مورخ، اطلاع از معنا و مفهوم پنهان پدیده‏ تاریخى عاشورا، کشف ضرورت‌‏هاى تاریخى پدیده‏ عاشورا نه جبر تاریخى آن و دورى از خطاهاى سهو و عمد مى‏‌طلبد که در عرصه‏ پدیده‏ تاریخى باید قدم را از مرز نقل و گزارش تاریخى فراتر گذاشت و به مرحله‏ اساسى پژوهش‌‏هاى تاریخى، یعنى تبیین‏‌هاى تاریخى وارد شد.

پیشینه‏ تبیین تاریخى پدیده‏ عاشورا

متون متعددى درباره‏ حادثه‏ عظیم عاشورا نوشته شده است که برخى مستقلاً و برخى در کنار بررسى سایر حوادث تاریخى اسلام به تاریخ عاشورا پرداخته‌‏اند. منابع اولیه‏ پدیده‏ تاریخى عاشورا را پنج متن قدیمى و اصیل تشکیل مى‏‌دهند که عبارت‏ند از «مقتل الحسین ابومخنف»، «طبقات الکبرى ابن‏سعد»، «انساب الاشراف بلاذرى»، «اخبار الطوال دینورى» و «الفتوح ابن‏اعثم» که قدیمى‌‏ترین این آثار مقتل‌الحسین(ع) ابومخنف است. منابع مذکور شرح حال مفصلى از جریان عاشورا و حاوى جزئیات و اخبار ریز و دقیقى هستند که از لحاظ مواد خام تاریخى حادثه‏ عاشورا ارزش بالایى دارند.

از سایر منابع مهم تاریخ عاشورا مى‏‌توان به متونى هم‏چون «تاریخ طبرى»، «الارشاد شیخ مفید»، «مقاتل‌الطالبیین»، «مناقب ابن‏شهر آشوب»، «مقتل الحسین(ع) خوارزمى»، «مقتل‌الحسین(ع) امام طبرانى»، «تاریخ الخلفا (مجهول المؤلف)»، «البدء و التاریخ مطهر بن طاهر مقدسى  لهوف ابن‏طاوس»، «کشف الغمه فى معرفة الائمه(ع) عیسى اربلى»، «مقتل الحسین عبدالرزاق مقرم» و از آثار جدید مى‏‌توان به «نفس‌المهموم شیخ عباس قمى»، «عبرات المصطفین شیخ محمدباقر محمودى»، «بررسى تاریخ عاشورا محمد ابراهیم آیتى»، «گوشه‏‌اى از سرگذشت و شهادت امام حسین(ع) على غفورى»، «سالار شهیدان حسین شیخ‌‏الاسلامى»، «نهضت‏ حسینى سیدعلى فرحى»، «مقتل الشمس محمدجواد صاحبى»، «ادب الحسینى و حماسته احمد صابرى همدانى»، «مع الحسین فى نهضته اسد حیدر» و «قصه‏ى کربلا على نظرى منفرد» نام برد.

 سبک نگارش منابع تاریخ عاشورا

اکثر منابع و متون مربوط به حادثه‏ عاشورا، خصوصا قرون قبلى بر پایه‏ روش روایى بنا شده است و سبک و متد تاریخ‏‌نگارى آنها براساس ذکر روایات مختلف تاریخى و نقل و گزارش است، حال یا به شیوه‏ تاریخ‏‌نگارى مکتب حجاز و یا به شیوه‏ تاریخ‏‌نگارى مکتب عراق، به‌صورت تداخل روایات و اسناد و یا حذف اسناد. این منابع از لحاظ مواد خام تاریخى داراى ارزش و اعتبار هستند.

به‌ ندرت دیده مى‏‌شود که منابع و متون تاریخى عاشورا در کنار نقل، به روش ترکیبى به مقایسه، ترکیب، سنجش و ایجاد سازگارى میان روایات گوناگون تاریخى بپردازند. در این میان مى‌‏توان به اخبار الطوال دینورى اشاره کرد که بهره‏‌هایى از روش ترکیبى را در خود جاى داده است.

اکثر متون مربوط به پدیده‏ تاریخى عاشورا از لحاظ متد تاریخ‌‏نگارى فاقد روش تحلیلى‏‌اند. یعنى در کنار نقل روایات تاریخى به تحلیل و تبیین و بررسى علل و نتایج آنها نپرداخته‌ا‏ند، مگر در موارد نادرى که در قرون اخیر به رشته‏ تألیف درآمده‌‏اند که نمونه‌‏هایى از آنها در ذیل بررسى خواهد شد. 

شاخص‏‌هاى تبیین تاریخى چه تبیین قانونمند، چه تبیین عقلانى و چه تبیین روایى جز در معدودى از متون تاریخى حادثه‏ عاشورا که نوعاً در قرن اخیر نوشته شده‏‌اند، مشاهده نمى‏‌شوند و سایر آثار فاقد متدى از لحاظ تبیین تاریخى هستند.

در قرن اخیر حرکت‏‌هاى مطلوبى از لحاظ متدشناسى و روش‏‌شناسى تاریخى در فاز مطالعاتى تاریخ‌‏نگارى صورت گرفته که قابل تأمل است و از لحاظ روش تحلیلى و تبیین تاریخى، با اقسام مختلف آن، محصولات قابل نقدى عرضه شده است که مبحث عاشورا هم از این قاعده مستثنا نبوده است.

کتاب قیام امام حسین(ع)

«قیام امام حسین(ع)»، تألیف سیدجعفر شهیدى، یکى از مورخان معاصر است. مؤلف در حوزه‏ تاریخ‏‌نگارى پدیده‏ تاریخى عاشورا، از لحاظ سبک و متد، اثرى تحلیلى و تبیینى ارائه داده است که به لحاظ پژوهشى و تحقیقى و اعتبار کیفى قابل تأمل است. خطوط محورى سبک نگارش آن را مى‌‏توان این‏گونه شمرد:

در تحقیق و پژوهش تاریخى بر ضرورت استفاده از شیوه‏ علمى تأکید دارد. در خواندن متون تاریخى و تحلیل و بررسى آن، شرایط دیگرى از جمله توجه به وضع جغرافیایى، اقتصادى و اجتماعى را الزامى مى‏‌داند و در تحلیل و تبیین پدیده‏ تاریخى عاشورا توجه خاصى به سه مؤلفه‏ مذکور نشان داده است، برای نمونه، در تحلیل ریشه‏‌هاى تاریخى حادثه‏ عاشورا، به قدرت سیاسى و اقتصادى جامعه‏ آن روز و ترکیب ساختمان اجتماعى و موقعیت جغرافیایى شبه‏ جزیره‏ عربستان مى‏‌پردازد.

در نگارش پدیده‏ تاریخى عاشورا برای نمونه در اطلاع یافتن امام حسین(ع) از قتل مسلم از روش ترکیبى استفاده کرده و روایت‌‏ها و گزارش‌‏هاى گوناگون را از راه مقایسه، ترکیب، سنجش و ایجاد هم‏خوانى میان آنها مورد نقادى قرار داده است.

روش تحلیلى و تبیینى مؤلف در بررسى علل و نتایج پدیده‏ تاریخى عاشورا هم به تبع روش ترکیبى است و هم تکیه بر دقت‏‌هاى عقلانى و برداشت‌‏هاى عقلانى تاریخى دارد.

شواهدى از تبیین‌‏هاى عقلانى

اطلاع یزید و سران دمشق از جریان نامه‏‌هاى کوفیان و مشاوره‏ یزید با اطرافیان براى حل آن، انتخاب عبیدالله بن زیاد به‌عنوان حاکم کوفه با توجه به نوع تربیت عبیدالله که از دسته‏‌بندى‏‌هاى سیاسى بصره و کوفه آگاهى کافى و به راه‏‌هاى فروخواباندن آشوب، قتل و آدم‏ک‌شى و زندانى کردن تسلط لازم را داشت و زیرکى و موقع‌‏شناسى وى در چنین محیط سیاسى بزرگى قابل توجه بود.

مؤلف، انتخاب عبیدالله بن زیاد به‌عنوان حاکم کوفه را تبیین عقلانى کرده است. ارکان و اضلاع این تبیین عبارتند از توجه به انگیزه‌‏ها و نیات یزید از علت این انتخاب در آن برهه‏ تاریخى، رفتار و عملکرد یزید در قبال دعوت کوفیان، کنش‏‌ها و واکنش‏‌هاى عبیدالله بن زیاد در برخورد با اهل کوفه با توجه به امیال و اهداف ایشان، بیان علل و دلایل عملکرد یزید در قبال کوفیان با توجه به نیات و معیارهاى ایشان که سیکل و گردش یک تبیین عقلانى تاریخى را نشان مى‌‏دهد.

یکى از مصادیق تبیین عقلانى تاریخى، آماده شدن مقدمات قیام امام حسین(ع) است. عدم بیعت ‏با یزید و به رسمیت نشناختن او، شایسته‏‌سالارى حضرت امام(ع) از لحاظ رهبرى بر امت، خصوصیات پست اخلاقى یزید، تسلط یزید بر مسلمانان و ادعاى خلافت او به‌عنوان منکرى روشن، کوشش امام حسین(ع) در زدودن بدعت و نابود ساختن منکر، مرد دین بودن، رضاى خدا و آسایش مسلمانان را دیدن و آگاهى امام از لجاجت‏ یزید بر بیعت گرفتن از او، شاخص‌‏هاى یک تبیین عقلانى تاریخى را مؤلف در این تبیین ارائه داده است که عبارتند از بیان انگیزه‌‏ها و خواسته‏‌هاى امام در عدم بیعت ‏با یزید و آماده کردن مقدمات قیام و نشان دادن معیارها و امیال امام یک بعد از ابعاد تبیین تاریخى است. بیان کنش‏‌ها و عملکردهاى امام با توجه به انگیزه‏‌هاى ایشان در عدم بیعت، شایسته‏‌سالارى امام، تلاش در زدودن بدعت و حرکت ‏به سمت قیام، بعد دیگرى از ابعاد تبیین تاریخى عقلانى ایشان است.

سکوت شهرهاى بزرگ اسلامى مانند مکه، مدینه، دمشق و بصره در قبال حادثه‏ کربلا، تحلیل چگونگى ابلاغ بیعت‏ یزید به امام حسین(ع)، رفتار دوگانه‏ کوفیان در قبال دعوت از امام، چگونگى ورود مسلم به کوفه و تحلیل حضور او با وضعیت داخلى کوفه، برخورد امام با حر بن یزید و فعل و انفعالات ناشى از آن، تحلیل موقعیت مذهبى و سیاسى دمشق و ده‌‏ها مورد دیگر که مؤلف در تمامى این‏ها به تبیین کنش‌‏ها و واکنش‌‏ها، اعمال کارگزاران تاریخى، توجه به خواسته‏‌ها، انگیزه‏‌ها و معیارها پرداخته و ساختار تبیین عقلانى را در آنها رعایت کرده است.

منابع: کتب قیام امام حسین(ع)، انقلاب عاشورا و ensani.ir

انتهای پیام
captcha