شروط لازم برای اعتمادسازی در جذب حمایت واقفان و خیران
کد خبر: 3997332
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۷

شروط لازم برای اعتمادسازی در جذب حمایت واقفان و خیران

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: عینیت بخشیدن به فعالیت‌ها و محسوس کردن آثار وقف و شفافیت در عملکرد و گزارش‌های واضح و روشن از اجرای فعالیت‌ها، شرط لازم برای اعتمادسازی خیران و واقفان در راستای جذب حمایت‌ها است.

شروط لازم برای اعتمادسازی در جذب حمایت واقفان و خیرانحجت‌الاسلام غلامرضا زارع مهرجردی، رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی ضمن اشاره به تأسیس این بنیاد بیان کرد: دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 18 مرکز فعال در 16 استان کشور دارد و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به پذیرش و آموزش دانشجویان قرآنی می‌کند. این دانشگاه تا پایان تیرماه 1400 بیش از 18هزار و 200 دانش‌آموخته داشته و بر اساس تأییدیه‌های تحصیلی صادره بیش از 70درصد این دانشجویان، وارد بازار کار شده‌اند و هم‌اکنون بیش از 3800 نفر دانشجو در سه مقطع كارشناسی، ارشد و دكتری در حال تحصيل هستند.

وی با اشاره به راهبردهای اصلی این بنیاد در ساماندهی و جذب حمایت خیران و وافقان اضافه کرد: در طول تاریخ هر زمان ارتباط قوی و مستحکم میان مردم و حاکمیت برقرار بوده و به عبارتی مشارکت مردم در ساخت و یا استحکام‌بخشی به بنیان‌های اصیل اجتماعی، دینی، فرهنگی و اخلاقی جامعه بیشتر بوده و باور و درک متقابل جریان داشته، آن جامعه به خوبی توانسته موانع پیش رو را کنار زده و پله‌های ترقی را طی کند. باید توجه داشته باشیم که توسعه و پیشرفت و طی کردن پله‌های ترقی بدون پشتوانه و حمایت مردم حتی اگر نیاز مادی هم به آنها نداشته باشیم ممکن نیست. باید نظر مردم را جلب و در آنها ایجاد باور کرد به نحوی که خود داوطلبانه و از روی اختیار و عشق، حمایت و پشتیبانی کنند.

‌‌‌زارع مهرجردی افزود: در جامعه‌ای که مردم مسلمانند و دل‎‌های آنان آکنده از عشق به خدا، قرآن و اهل‌بیت(ع) و روز جزا است، آمادگی کمک و حمایت برای رشد این باورها و اعتقادات وجود دارد. ولی بدون ایجاد حس اعتماد در آنان این مهم تحقق پیدا نمی‌کند. یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود عینیت بخشیدن به فعالیت‌ها و محسوس کردن آنها است به نحوی که بتوانند ببینند و شفافیت در عملکرد و گزارش‌های واضح و روشن از فعالیت، شرط لازم است.

سیاست‌های تشویقی برای جذب‌ حمایت‌های مردمی

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ادامه داد: برگزاری مجمع سالانه و ارائه گزارش به خيرين و اعضا و معرفی خيرين به مردم به‌عنوان يک سياست تشويقی تأثير بسزايی در جذب حمايت‌های مردمی خواهد داشت. از هر وسيله ممكن و مشروع كه سبب جلب اعتماد جامعه شود بايد بهره جست، پيش قدم شدن شخصيت‌های دينی و انقلابی و خيرين سرشناس و مشهور و همه آنهایی كه به نحوی پايگاه اجتماعی خوبی در ميان مردم دارند می‌تواند مشوق خوب و تكيه‌گاه اعتماد مردم باشد.

وی اظهار کرد: بنیاد خیران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در ابتدای راه است و گام‌های نخستین را برمی‌دارد، سخن من ناظر به جذب کمک خیرین در قالب بنیاد و این تشکل مردم نهاد است که از تیر ماه سال جاری با کسب پروانه از وزارت کشور، فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرده است، اما کمک خیرین از بدو تأسیس دانشگاه در همه دانشکده‌های سراسر کشور جاری و ساری بوده است و بخش اعظم فعالیت‌های عمرانی و همچنین تأمین بخشی از نیازمندی‌های دانشگاه در بخش رفاه دانشجویی و فعالیت‌های فرهنگی از ناحیه خیران و واقفان بوده است.

زارع مهرجردی بیان کرد: خيران می‌توانند به رضايت خود مورد هزينه را در پایگاه اینترنتی بنیاد به نشانی khayeran.quran.ac.ir معين كنند كه فرضاً عمرانی باشد يا آموزشی و پژوهشی و يا فرهنگی و رفاهی و يا جاری كه هركدام زيرشاخه‌هايی هم دارد، يا اينكه اختيار را به بنياد بدهند كه هر جا اولويت بيشتری داشت هزينه كند.

وی با اشاره به اولویت‌ها در نیات واقفان و خیران افزود: در حال حاضر حمایت خیران به آموزش عالی نسبت به گذشته گسترده‌تر شده و این نشان از بالا رفتن سطح نگرش و شناخت مردم به این امر است. مردم عموماً دوست دارند نتیجه و آثار حمایت‌های خود را ببینند، حال اگر متولیان آموزش عالی کشور برای عینیت بخشیدن به آثار و نتایج این کمک‌ها و حمایت‌ها تلاش کنند به نحوی که خیران همان احساس لذت و شادابی که در کمک به ساخت یک بنای علمی دارند در کمک به طرح‌های پژوهشی و علمی و غیره هم داشته باشند، قطعاً حمایت‌ها در این عرصه و سایر عرصه‌های اولویت‌دار گسترده‌تر خواهد شد.

تقویت نگرش دینی، اولویت لازم در نیات واقفان

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: امروزه يكی از معضلاتی كه جامعه و بنيان خانواده را تحت تأثير خودش قرار داده، رواج فرهنگ غرب و سست شدن بنيان‌های اجتماعی، خانوادگی و اخلاقی در جامعه بوده و شكی نيست که اين معضل نتيجه فاصله گرفتن از آموزه‌های دينی، قرآنی و آسمانی است و بنابراین هر چه قدر در زمينه فعاليت‌های آموزشی و پژوهشی قرآن محور تلاش شود كم است، پس اولویت اول جهت‌دهی نیات به اموری است که می‌تواند نگرش دینی و اخلاقی و فکری جامعه را تقویت کرده و سامان بخشد.

زارع مهرجردی ادامه داد: در اساس‌نامه بنياد، مواردی برای شفافیت در اجرای نیات واقفان پيش‌بينی شده است و نه تنها در مورد واقفان كه در مورد همه خيران و واقفان صدق می‌كند. لزوم ثبت عملكرد مالی تشكل در دفاتر مالی رسمی و انجام همه دريافت‌ها و پرداخت‌ها از طريق حساب بانكی مستند به ماده 31 آيين‌نامه تشكل‌های مردم نهاد، لزوم ايجاد امكان دسترسی بازرسان دبيرخانه شورای ذی ربط به اطلاعات و اسناد تشكل، مستند به ماده 33 آيين‌نامه تشكل‌های مردم نهاد، لزوم برگزاری به موقع مجامع عمومی سالانه و ارائه گزارش عملكرد مستند به مرجع صدور پروانه، مستفاد از ماده 19 تشكل‌های مردم‌نهاد از جمله موارد مورد نظر در زمینه شفاف‌سازی است. علاوه بر اين‌ها واقفان می‌توانند خود متولی موقوفه مورد نظر بوده و بر همه دخل و خرج‌ها نظارت داشته باشند. تصمیم داریم تمام فعالیت‌های بنیاد را به موقع گزارش کنیم و خیران را در جریان فعالیت‌ها و دخل و خرج‌ها قرار دهیم.

وی اضافه کرد: در پایگاه اینترنتی بنياد به نشانی khayeran.quran.ac.ir نيازمندی‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن در زمينه‌های آموزشی و پژوهشی، فرهنگی، رفاهی، عمرانی و جاری كه هركدام زيرشاخه‌هايی دارد و شامل همه آنچه می‌تواند در نيت خيران بيايد آمده است، بنابراین خيران می‌توانند به سايت مراجعه كرده و يا اينكه به رابطان بنياد كه در 18 دانشكده سراسر كشور مستقر هستند مراجعه و با راهنمايی آنها اقدام كنند.

زارع مهرجردی تصریح کرد: از نام بنیاد خیران دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم هویدا است که جهت‌دهی‌ها سمت و سوی قرآنی دارد. امروزه موقوفات در مورد عزاداری و به‌ویژه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) فراوان است، اما در مورد سایر موضوعات اجتماعی و فرهنگی موقوفات کمتری داریم، شاید هیچ زمانی به اندازه امروز جامعه انسانی در معرض تند باد حوادث ویرانگر اخلاقی، فرهنگی و فکری قرار نداشته است، به گونه‌ای که انسانیت را به حاشیه رانده است. در این نبرد فکری باید جامعه را در برابر افکار مسموم و مخرب واکسینه کرد. بنابراین باید جهت‌دهی نیت خیران و واقفان به سمتی باشد که تأمین‌کننده سلامت جسم و روح باشد.

رئیس بنیاد خیران و واقفان دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم گفت: جامعه هدف در این بنیاد هر دو گروه هستند، یعنی هم کسانی که برای تحصیل نیاز مادی دارند مانند تغذیه، اسکان، درمان و هزینه‌های تحصیلی و غیره و هم هزینه‌هایی که سبب رشد فکری و اخلاقی و تحصیلی آنها می‌شود و هم توسعه فضاهای متناسب مجموعه علمی و قرآنی که مورد نیاز است.

انتهای پیام
captcha