قرآن نفیس به دستخط عزیزالله آذرنگ رونمایی شد
کد خبر: 4010245
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
در گنجینه رضوی؛

قرآن نفیس به دستخط عزیزالله آذرنگ رونمایی شد

یکصد و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌، فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، روز گذشته، 11 آبان‌ماه با معرفی و رونمایی قرآن نفیس به دستخط سیدعزیزالله آذرنگ، اهدایی به گنجینه رضوی با حضور کاتب برگزار شد.

رونمایی قرآن نفیس به دستخط عزیزالله آذرنگبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، به‌ نقل از گنجینه‌ رضوی، یکصد و یکمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی‌، فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، روز گذشته، 11 آبان‌ماه با معرفی و رونمایی قرآن نفیس دستخط سیدعزیزالله آذرنگ، اهدایی به گنجینه رضوی با حضور کاتب برگزار شد. این اثر نفیس به خط نسخ عربی خوش و به سبک عثمان‌طه در 604 صفحه 15 سطری بر روی کاغذ گلاسه به دستخط عزیزالله آذرنگ، عضو انجمن خوشنویسان دزفول کتابت شده است و تذهیب آن توسط سیده‌زهرا آذرنگ و فاطمه ذبیب انجام شده است. از ویژگی‌های خاص این نسخه، تذهیب سرسوره در 114 سوره قرآن به‌صورت دستی و با ظرافت تمام است.

کاتب و اهداکننده این قرآن نفیس با اشاره به موروثی بودن دستخط خوش در میان خاندان خود، اظهار کرد: با توفیق خداوند متعال و ترغیب علی قاسمی از اساتید و مدرسان عالی قم و با همکاری و تشویق همسرم که مدیریت مؤسسه قرآنی جامعة‌النور را در دزفول بر عهده دارد، تصمیم به کتابت قرآن گرفتم.

آذرنگ اظهار کرد: کتابت این قرآن در 21 رمضان سال گذشته آغاز و پس از 10 ماه در شب میلاد امام زمان(عج) به پایان رسید. روزانه برای نوشتن این اثر بین 6 تا 9 ساعت در فواصل زمانی مختلف وقت گذاشتم.

وی با بیان خاطره‌ای از اتمام کتابت قرآن کریم، گفت: کتابت قرآن در ساعت 4 صبح به اتمام رسید و من پس از اقامه فریضه نماز به خواب رفتم و در عالم خواب مقام معظم رهبری را دیدم که با لهجه دزفولی به بنده فرمودند که شما قرآن کتابت کردید و قصد بازدید از قرآن را داشتند.

این کاتب قرآن اضافه کرد: این خواب سبب شد انگیزه بنده در کتابت قرآن مضاعف شود؛ لذا تصمیم دارم دومین قرآن را نیز کتابت کنم و چنانچه توفیق و یاری خداوند متعال شامل حالم شود تا پایان عمر به این کار ادامه خواهم داد.

وی با اشاره به اینکه قبل از کتابت این قرآن به کار نوشتن احادیث، زیارات و ادعیه از جمله زیارت عاشورا مشغول بودم، بیان کرد: زمانی که کتابت این قرآن را آغاز کردم تصمیم بر این بود تا اولین کار را به آستان قدس رضوی اهدا کنم و کارهای بعدی برای چاپ به دارالقرآن کل کشور ارسال خواهد شد.

همچنین ملتجی، همسر این کاتب قرآن اظهار کرد: همسر بنده نیمه شب از خواب بیدار می‌شد و به کتابت می‌پرداخت؛ به‌طوری‌ که تا اذان صبح کار زیبانویسی آیات را انجام می‌داد و بعد از نماز به کار اعراب‌گذاری مشغول بود.

مدیر مؤسسه قرآنی جامعةالنور دزفول یادآور شد: استاد به پیشنهاد بنده از زمان شروع کتابت قرآن تصمیم به اهدای آن به آستان مقدس حضرت علی‌ بن‌ موسی‌الرضا(ع) را داشت و این نیت مقدس سبب شد تا استاد در کتابت قرآن لحظه‌ای درنگ نکند.

وی بیان کرد: ما در فروردین مبتلا به بیماری کرونا شدیم و شدت این بیماری در استاد بسیار زیاد بود. ایشان دعایشان این بود که زنده بمانند و بتوانند کتابت قرآن را به اتمام برسانند و به حرم رضوی اهدا کنند.

سیدعزیزالله آذرنگ‏، در سال ۱۳۳۶ در یک خانواده مذهبی، فرهنگی و هنری در شهر دزفول متولد شد. پدرش نیز در زمان خود یکی از برترین خوشنویسان کشور بود و کلاس‌های خوشنویسی برای هنرجویان تشکیل می‌داد.

یادآور می‌شود، 168 هزار کتاب خطی و چاپ سنگی در کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که از این تعداد 22 هزار نسخه را قرآن‌های خطی و جزوات قرآنی از دوره‌های مختلف تاریخی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام
captcha