تواضع و مردمی بودن، مهم‌ترین عامل محبوبیت استاد علمی است
کد خبر: 4053238
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
نکوداشت حاج حسین علمی/9

تواضع و مردمی بودن، مهم‌ترین عامل محبوبیت استاد علمی است

یک قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل محبوبیت استاد علمی، تواضع و مردمی بودن ایشان است که از دوران جوانی و تاکنون از چنین ویژگی برخوردار بوده و هستند.

محمد جواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کریممحمد جواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، به مناسبت نکوداشت استاد حاج‌حسین علمی؛ پیشکسوت قرآنی مشهدی، با اشاره به آشنایی خود با این استاد ارزشمند، اظهار کرد: آشنایی من با استاد علمی به اوایل پس از پیروزی انقلاب اسلامی در جلسات قرآن باز می‌گردد و تاکنون نیز ادامه پیدا کرده است.

وی عنوان کرد: استاد علمی علاوه بر تلاوت زیبایی که داشتند، مجری بسیار قوی، توانمند و خوبی نیز بودند و همواره در کنار اجراهای خود نیز چون از احادیث و آیات هم استفاده و نکاتی را مطرح می‌کردند و همین ویژگی ایشان باعث شد تا جوانان و نوجوانان زیادی به قرآن جذب شوند.

استاد علمی حق بسیار بزرگی بر گردن جامعه قرآنیان مشهد دارند

این قاری بین‌المللی قرآن کریم، اخلاق خوش و ارتباطات خوب را یکی دیگر از ویژگی‌های استاد علمی دانست و گفت: در واقع اخلاق خوب استاد علمی، ایشان را به یک چهره شناخته هم در عرصه اجرا و هم در عرصه تلاوت تبدیل کرده بود و همین محبوبیت و معروفیت ایشان باعث شده بود که پس از مدت‌ها به عنوان رئیس سازمان دارالقرآن انتخاب شوند و سالیان سال در آنجا به ارائه خدمات بپردازند و به واسطه این خدمات ارزشمند ایشان که از زمان جوانی شروع و تا کنون نیز ادامه دارد باید گفت که حق بسیار بزرگی بر گردن جامعه قرآنیان مشهد دارند که این موضوع بر هیچکس پوشیده نیست.

پناهی در پاسخ به اینکه چه عناصری اجراهای استاد علمی جذاب کرده و باعث شده که مخاطبان زیادی به ایشان جذب شوند؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه استاد علمی قاری قرآن بودند و سالیان سال نیز در مسابقات قرآنی استانی و کشوری هم شرکت می‌کردند به همین دلیل راه‌های جذب جوانان را می‌دانستند و همچنین ایشان جلسه دار موفق قرآنی هم بودند و همین جلسه داری ایشان باعث شده بود که رابطه خوب و گسترده‌ای با جوانان داشته باشند و آن‌ها را به خود جذب کنند.

استاد علمی به هیچ عنوان اهل غلو و اغراق نبودند

وی تأکید کرد: یکی دیگر از ویژگی‌هایی که می‌توان برای استاد علمی برشمرد این است که ایشان در اجراهای خود به هیچ عنوان اهل غلو و اغراق نبودند و بسیار معمولی و روان با مخاطبان خود صحبت می‌کردند و همین باعث شده بود که کلامشان نفوذ بیشتری داشته باشد و بسیاری از افراد نیز از مباحثی که ایشان مطرح می‌کردند، بهره‌مند شوند.

استفاده از کلام معصومین(ع) و احادیث در سخنان استاد علمی

این داور بین‌المللی قران کریم اظهار کرد: در حقیقت یک خلوصی در اجرا، تلاوت و کلام استاد علمی وجود داشت که این خلوص به این دلیل بود که سخنانشان بیشتر برگفته از آیات، احادیث و کلام معصومین(ع) بود و این سادگی در اجرای ایشان باعث می‌شد که تأثیر گذاری بیشتری بر مخاطبان خود داشته باشند.

پناهی عنوان کرد: امروزه یکی از موضوعاتی که قابل توجه است و می‌توان آن را به عنوان یک آسیب مطرح کرد این است که قاریان ما گاهی خود را جدای از دیگران می‌دانند و گاهی این جدایی و احساس برتری خود نسبت به دیگران باعث می‌شود که بین آن‌ها و مخاطبان فاصله ایجاد کند.

وی تأکید کرد: در حقیقت چنین آسیبی باید به نقطه قوتی تبدیل شود که برای این کار قاریان ما باید در جلساتی که حضور دارند خود را از جنس مردم بدانند و سادگی و یکپارچگی با مخاطبان را نیز افزایش دهند و با اخلاق خود نز ارتباط بیشتر و بهتری با مخاطبان برقرار کنند و از طرفی هم با روابط عمومی قوی خود جوانان و نوجوانان بیشتری را به این جلسات جذب کنند.

این قاری بین‌المللی قرآن کریم عنوان کرد: از این‌رو باید گفت که استاد علمی بر خلاف برخی از قاریان امروزی از همان سال‌ها جوانی و تا امروز از تواضع خاصی برخوردار بوده و هستند و همین ویژگی یکی دیگر از عوامل محبوبیت ایشان در بین شاگردان و مخاطبان استاد علمی بشمار می‌رود و همچنان هم این محبوبیت وجود دارد.

قاریان همیشه خود را از جنس مردم بدانند

پناهی تأکید کرد: با توجه به این آسیب‌هایی که به آن‌ها اشاره شد، لازم است که به دو نکته اشاره کنم و به نوعی توصیه‌هایی به قاریان نسل امروز است. اولین توصیه این است که قاریان نسل امروز پیشکسوتان خود را هیچگاه فراموش نکنند و همیشه آن‌ها را الگوی خود قرار دهند.

وی با اشاره به توصیه دوم خود به قاریان نسل امروز افزود: دوم آنکه همیشه و در هر موقعیتی خود را از جنس مردم بدانند و هیچگاه خود را از دیگران برتر ندانند، زیرا این برتربینی آسیبی است که برخی از قاریان به این آسیب دچار هستند و این کار باعث می‌شود آن‌ها از دیگران جدا کند، محبوبیت را در مخاطبان ایجاد نمی‌کنند و چه بسا که این کار آن‌ها، دیگران از قرآن دور کند.

انتهای پیام
captcha