مبنای تربیتی صحیفه سجادیه براساس انقطاع الی الله است
کد خبر: 4069296
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان:

مبنای تربیتی صحیفه سجادیه براساس انقطاع الی الله است

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان گفت: تربیت صحیفه سجادیه بر مبنای انقطاع الی الله است بر این اساس معارف بلند این کتاب شریف انسان را از غیر خدا قطع و به قرب الهی می‌رساند تا جایی که انسان به عالی‌ترین مرحله شرافت دست پیدا کند.

حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباسبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد عبادی‌زاده، نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس، امروز 16تیرماه در هشتمین همایش حضرت سیدالعابدین(ع) که در محل دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام محمد باقر(ع)، بیان کرد: امام باقر(ع) تبیین کننده ارزشمند دایره‌المعارف فقه اسلام است. فقهای عظیم الشأن اسلام آبشخور چشمه علم و دانش امام باقر(ع) هستند. امروز وقتی به تراز ارزشمند اسلام مراجعه می‌کنیم روایات ما پر از قال صادق و قال باقر است.

وی اظهار کرد: امید است در هشتمین همایش حضرت سیدالعابدین(ع)، مصادف با شهادت فرزند ایشان و در جوار امام هشتم(ع) که از فضایل سیدالعابدین سخن می‌گوییم که در واقع همه این‌ها رزق مستقلی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده نهایت بهره‌برداری را داشته باشیم.

عبادی‌زاده ابراز کرد: لازم می‌دانم در ابتدای سخنان خود از تلاش خستگی ناپذیر آنان که درصدد ترویج معارف اهل بیت بودند. ما هیچ وقت فکر نمی‌کردیم این بنیان نورانی که به نام سیدالساجدین(ع) نهاده شد به شجره نورانی تبدیل و در ایران و برخی از کشورها با این حرکت همراه شوند و این را جز عنایت حضرت نمی‌بینم.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با اشاره به اینکه امسال نیز مفتخریم همانند سال‌های گذشته کنگره امام سجاد(ع) را در بندرعباس داشته باشیم، تصریح کرد: در باب صحیفه سجادیه سخن بسیار است. این کتاب در واقع گنجینه ارزشمندی است که خداوند متعال در اختیار ما محبان اهل‌بیت(ع) قرار داده است تا معارف آن را به بشریت منتقل کنیم.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم معارف ارزشمند اهل‌بیت عصمت و طهارت را منتشر کنیم، بهترین ابزار برای ما صحیفه سجادیه است، چرا که هیچ‌کس از هیچ مذهب و مسلکی و در هر کجای عالم در مقابل صحیفه سجادیه گارد نمی‌گیرد. ممکن است در مقابل برخی از مسائل مذهبی عده‌ای در برابر ما گار بگیرند، اما معارف ارزشمند صحیفه سجادیه هر تشنه‌ای را به سمت خود جذب می کند.

عبادی‌زاده با اشاره به زندگی آنه ماری شیمل، از محققان اروپایی که صحیفه سجادیه را به زبان‌های مختلف ترجمه کرد، گفت: اهتمام این محقق در ترجمه صحیفه سجادیه به دلیل معارف بلند این کتاب ارزشمند است که مختص افراد خاصی نیست. امروز دنیای مغرب زمین، تشنه معارف صحیفه سجادیه هستند. صحیفه سجادیه یک گنجینه و کلید فتح قرآن است.

امام جمعه بندرعباس با اشاره به بیان امام سجاد(ع) که می‌فرماید: «آیاتُ الْقُرْآنِ خَزائِنُ الْعِلْمِ؛ کُلَّما فُتِحَتْ خَزانَهٌ، فَیَنْبَغی لَکَ أنْ تَنْظُرَ ما فیها؛ آیه‌های قرآن، هرکدام گنجینه علوم (خداوند) هستند، هر گاه گنجینه‌ای باز شود، شایسته است که خوب در آن بنگری، افزود: اگر کلید رمز قرآن اهل‌بیت هستند که البته در حدیث ثقلین به آن اشاره شده و اگر به تعبیر امام (ره) صحیفه سجادیه قرآن ساعد است، لذا قرآن نازل شده را باید توسط عترت بالا برد.

وی ادامه داد: در میان روایاتی که از اهل‌بیت به ما رسیده است، باید عالی‌ترین معارف ارزشمند عرفان را در ادعیه اهل‌بیت یافت. انبیاء مامور بودند به اینکه در حد فهم مردم سخن بگویند، لذا وقتی امام علی(ع) خطبه می‌خواند، در حد فهم و اندیشه مردم عامه بود اما با نگاهی به دعای کمیل امیرالمؤمنین(ع) معارف ارزشمند عرفان را می‌توان در آن یافت.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان با بیان اینکه اساس صحیفه در اصول پنجگانه اسلام متجلی است،گفت: در صحیفه سجادیه می‌توان عالی‌ترین معارف عرفانی را جستجو کرد. براساس تعبیری که در لسان بزرگان داریم قرآن کتاب صامت و آنچه برگرفته از سیره عترت است، از جمله صحیفه سجادیه کتاب ناطق است.

امام جمعه بندرعباس بیان کرد: اگر سنگ بنای معرفت بشر را توحید بدانیم، اساس آن بر پایه حمد شکل گرفته است، لذا اولین دعای صحیفه سجادیه که با حمد آغاز شده دنیای جدیدی به روی ما باز می‌کند. همه اسرار این عالم در حمد الهی است، حمد، عصاره دین است و جز حمد، هیچ چیز در این عالم وجود ندارد.

عبادی زاده افزود: امام سجاد(ع) در اولین دعای صحیفه مقام حمد و حامدین را به زیبایی تبیین فرمودند. با نگاهی به مفاهیم ارزشمند این کتاب می‌توان فهمید که هیچ کجای دنیا نمی‌توان چنین معارف بلندی را یافت.رصحیفه سجادیه طوری انسان را تربیت می‌کند که ارتباطش را با غیر خدا قطع می‌کند و به مرحله انقطاع می‌رساند و این ویژگی خاص این کتاب مقدس نورانی است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد: تربیت صحیفه سجادیه بر مبنای انقطاع الی الله است. معارف بلند این کتاب شریف انسان را از غیر خدا قطع و به قرب الهی می‌رساند تا جایی که انسان به عالی‌ترین مرحله شرافت دست پیدا کند.

انتهای پیام
captcha