اسلام‌هراسی در هالیوود برای توجیه اقدام علیه مسلمانان
کد خبر: 4073111
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۴۳

اسلام‌هراسی در هالیوود برای توجیه اقدام علیه مسلمانان

نقش هالیوود در ایجاد اسلام‌هراسی نیازمند انجام تحقیقات گسترده‌ای بوده و نشا‌ن دهنده روش‌های مورد استفاده سرویس‌های اطلاعاتی آمريکایی برای به بازی‌گرفتن افکار عمومی و تأثیرگذاری بر آنهاست.

به گزارش ایکنا به نقل از الجزیره، سلیمان صالح در مقاله‌ای به بررسی نقش سینمای آمریکا (هالیوود) در ایجاد اسلام‌هراسی در راستای تحقق اهداف دولت‌مردان و سیستم حکومتی آمریکا پرداخته و به صورت مشخص فیلم «مقررات درگیری» (Rules of Engagement) به کارگردانی «ویلیام فریدکین» را ارزیابی کرده است.

فیلم مقرارت درگیری که در سال 2000 ساخته شده است، تصویری قالبی و منفی از مسلمانان را به تصویر می‌کشد تا تجاوز آمریکا به کشورهای آنها را توجیه کند و داستان آن از روبه‌روی سفارت ایالات متحده در صنعا آغاز می‌شود. جایی که گروهی معترض تظاهراتی را علیه آمریکا به راه‌انداخته و اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت سفارت این کشور می‌کنند.

در این فیلم عرب‌ها به‌گونه‌ای به تصویر کشیده می‌شوند که گویی کشتن آنها ضروری و قابل توجیه است. حتی اگر کودک باشند هم مستحق مرگ هستند.

فیلم در تلاش است تا قهرمان داستان را که یک نظامی حاضر در جنگ ویتنام بوده است، فردی حکیم و دانا نشان دهد که تنها برای دفاع از خود است که دستور به کشتن یمنی‌ها می‌دهد.

نمایش تصویری منفی و عقب‌مانده از مسلمانان در سینمای هالیوود 

سازندگان فیلم برای اینکه تصویر منفی از اعراب ارائه دهند، صنعا پایتخت یمن را شهری کاملاً عقب‌مانده و به دور از تمدن به تصویر می‌کشند که مردمانی عقب‌مانده و غیرمتمدن را در خود جای داده است. کسانی که دائماً میل به خشونت دارند و به همین دلیل است که زندگی آنها اهمیتی نخواهد داشت.

فیلم در تلاش است تا جغرافیا، تاریخ و ساکنان منطقه هدف را به‌گونه‌ای به هم ربط دهد تا از طریق آن مقدمه‌ای برای گفتمان اصلی سینمای هالیوود پیدا کند: ارتباط بین اسلام و عقب‌ماندگی.

با ارائه چنین ذهنیتی است که مخاطب این فیلم برخورد با معترضان ابتدای فیلم و در مقابل سفارت آمریکا در صنعا را قابل توجیه می‌داند و به تصویری از اسلام و مسلمانان می‌رسد که خواسته تهیه‌کنندگان و کارگردان فیلم است.

انتهای پیام
captcha