گستره محبت امام رضا(ع) بر زائران عاشق
کد خبر: 4088116
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

گستره محبت امام رضا(ع) بر زائران عاشق

مدیر پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: مهربانی امام رضا(ع) آنقدر عظیم است که این برخورد ایشان نه تنها دوستان و شیعیان، بلکه دشمنان را نیز مجذوب و شیفته خود می‌کند.

حرم مطهر رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدوی‌ پارسا، مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، پیرامون ویژگی رأفت امام رضا(ع) اظهار کرد: مهربانی یکی از القاب امام رضا(ع) است که ظاهراً پس از شهادت آن حضرت به ایشان نسبت داده شده و احتمالاً دلیل این امر نیز شهرت ایشان به برآورده کردن حوائج زائران است، زیرا کسی وارد حرم مطهر امام رضا(ع) نمی‌شود، مگر اینکه با حاجت برآورده از آن خارج شود.

وی عنوان کرد: در روایتی بیان شده که حضرت فرمودند: «اگر کسی از راه دور به زیارت من بیاید، من در جای مهم به فریاد او می‌رسم و در روز قیامت او را یاری و از مشکلات قیامت، او را رها می‌کنم و دیگری در پل صراط و لحظه‌ای که از خاک بیرون آمده و در کنار میزان الهی جواب پس می‌دهد».

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: همچنین در روایتی از حضرت رضا(ع) که به توصیف شأن امام پرداخته، آمده است که امام شخصی است که امانت‌دار و رفیق مردم باشد و با امتش نیز با نرم‌خویی و مهربانی برخورد کند و این امام مانند پدری است که به فرزندانش رحم و مروت دارد و مانند برادری است که به برادرش شفقت می‌کند و تمامی اعمال او از سر خیرخواهی نشئت می‌گیرد.

مهدوی‌پارسا اضافه کرد: در این روایت مهربانی و رأفت امام رضا(ع) نه تنها برای مسلمین پناهگاه و مأمن است، بلکه این مهربانی ایشان همه انسان‌ها، حیوانات و همه موجودات را نیز شامل می‌شود.

وی عنوان کرد: در حقیقت با نگاهی به زندگی این امام مهربانی‌ها و سیره اجتماعی ایشان، در می‌یابیم که ایشان با همه افراد و حتی با کنیزان، غلامان، زندانیان و کارگران، اهل مدارا و مهربانی بوده و تمامی حرکات و تصمیمات ایشان، گواه بر رأفت و مهربانی اوست. از این‌رو بدیهی است که چنین برخوردی نه تنها دوستان و شیعیان، بلکه دشمنان را نیز مجذوب و شیفته خود می‌کند.

رأفت امام رضا(ع) پس از شهادت ایشان جاری است

مسئول پژوهش اداره‌کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: البته که این رأفت عام و خاص حضرت نشان‌دهنده محبت ایشان چه در زمان حیات مبارکشان و چه پس از شهادت ایشان است، زیرا معتقدیم که معصومین(ع) زنده، حاضر و ناظر بر اعمال هستند و مهربانی ایشان نیز شامل حال ما و همه آیندگانی خواهد شد که به ایشان عشق ورزیده و به زیارتشان می‌روند که این زیارت می‌تواند حضوری و قلبی باشد.

مهدوی‌پارسا اظهار کرد: در واقع این نوع رفتار امام رضا(ع) را باید در کنار مقام عظیم معنوی آن حضرت قرار داد تا رأفت و مهرورزی که امام داشتند بیشتر تجلی کند.

وی افزود: از این‌رو سرمایه‌داران، کارخانه‌داران و صاحبان شرکت‌های بزرگ باید این بی‌آلایشی، بی‌رنگی و سادگی که محصول رأفت و مهرورزی امام است را در این دنیای مدرن و زندگی مادی پر زرق و برق امروز به عنوان یک الگو، سرلوحه زندگی کاری خویش در برخورد با کارکنان و زیردستان خود قرار دهند و هیچ‌گاه اجازه ندهند که رعایت مسائل اخلاقی و حفظ کرامت انسانی تحت‌الشعاع امور ظاهری قرار گیرد.

انتهای پیام
captcha