حجاب را با مفاهیم قرآن منتقل کنیم
کد خبر: 4103860
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۳
معاون رئیس‌جمهور:

حجاب را با مفاهیم قرآن منتقل کنیم

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به ترسیم زیبای خداوند از حجاب در قرآن کریم، گفت: حجاب را با مفاهیم قرآن به نسل جدید نشان داد.

انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانوادهبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در اجتماع بانوان قرآنی مشهد و تجلیل از زهرا افخمی ریحانه، پیشکسوت قرآنی و داور قرآن کریم، که شامگاه 10 آذرماه، در تالار شهر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: شاید ما حضرت زینب(س) را که اسوه صبر، جهاد و پایداری هستند بیشتر با صبر و استقامت ایشان بشناسیم و این باعث شده که ابعادی چون، مثبت‌نگری، امیدواری، تسلیم حق بودن و حق جستن، بعد زیبا دیدن و رضا به رضای الهی، حضرت پنهان بماند. کسی که دل به خدا سپرده و با او معامله کرده و برای او حرکت کرده جز خیر و نیکی از جانب او نمی‌بیند، لذا همه سختی‌ها را بابی برای رسیدن به رضوان حق می‌داند.

خزعلی افزود: این صبر در واقع بابی است که در کربلا نمایش داده می‌شود و بعد از کربلا شکوفا می‌شود و در طول تاریخ تاکنون باب دیگری از زینب(س) در جهان ما رخ می‌نماید و آن جهاد، تبیین و روشنگری است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ابراز کرد: این بعد خردورزی و تدبیرگری حضرت بود که با جهاد تبیین و روایتگری صحیح آنچه به غلط از اهل ‌بیت در میان مردم شایع شده بود را بازگرداند و شامی را که معروف به لعن علی(ع) بود به مادحین و ثناگویان علی(ع) و خاندان آل‌الله تبدیل کرد.

وی تصریح کرد: حضرت زینب(س) در چند جبهه حضور یافت، حضرت در جبهه جنگ سخت به عنوان پشتیبان، روایتگر، هدایتگر، جهت‌ده، نگهدارنده پشت جبهه و مشوق بود و در جهاد پس از عاشورا به عنوان پرستار بود و در روزهای بعدتر در مواجهه با یزید چه در خطابه و چه در اجابتش در هر دو نهایت بلاغت و فصاحت را برای رساندن حق به کار می‌گیرد و بسیار زیبا صحنه را برمی‌گرداند، به‌گونه‌ای که یزید از ماندن حضرت زینب(س) در شام هراسان است.

زنان در خط مقدم جنگ نرم

خزعلی خاطرنشان کرد: صحنه‌ای را که حضرت زینب(س) ترسیم نمود، لحظه لحظه آن در 40 سال تاریخ انقلاب اسلامی قابل مشاهده است. امروز در سخت‌ترین جنگ که جنگ نرم نام گرفته است، ایستاده‌ایم. امروز زنان در خط مقدم جنگ نرم هستند. اگر در جنگ سخت مردان در خط مقدم هستند و زنان پشتیبان، در جنگ نرم زنان و خانواده در خط مقدم هستند و مردان باید از این زنان پشتیبانی کنند تا در این خط مقدم بمانند و از اصالت، هویت و حریم یک زن مسلمان دفاع کنند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به آیه 104 سوره نساء بیان کرد: خداوند می‌فرماید: «وَ لَا تَهِنُوا فِي ابْتِغَاءِ الْقَوْمِ إِنْ تَكُونُوا تَأْلَمُونَ فَإِنَّهُمْ يَأْلَمُونَ كَمَا تَأْلَمُونَ وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ مَا لَا يَرْجُونَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا؛ و نباید در کار دشمن سستی و کاهلی کنید؛ که اگر شما به رنج و زحمت می‌افتید، آنها نیز (از دست شما) رنج می‌کشند با این فرق که شما به لطف خدا امیدوارید و آنها امیدی ندارند و خدا دانا و حکیم است (و امیدواران را محروم نمی‌سازد).»

وی گفت: باید با ظرافت از خباثت‌های دشمن فاصله گرفت، اما از شیوه‌های دشمن برای آگاهی‌بخشی، شناساندن، روشنگری و... استفاده کرد. دشمن می‌داند از راه اقتصادی با وجود تحریم‌ها و از طریق نظامی نمی‌توانید نقشه‌های خود را عملی سازد، لذا اذهان، افکار، ادراک و نوع نگاه را هدف قرار داده است و در اینجا وظیفه شما قرآنیان از همه سنگین‌تر است. براساس روایات داریم که وقتی فتنه‌ها از هر سو شما را فرا گرفت، به سوی قرآن بشتابید.

خزعلی اظهار کرد: باید مفاهیم قرآن را به کودکان بیاموزیمريال زیبایی‌های قران، نکات کلیدی و اثرگذار قرآن را به زبان روز که نوجوان ما بفهمد باید منتقل کنیم. حفظ و قرائت قرآن بسیار ارزشمند است و خداوند اجر زیادی در آن قرار داده است، اما زنده کردن دل‌ها به قرآن بالاتر از اینها است، لذا به تدبر در قرآن توصیه شده است. تدبری که حرکت‌زا باشد و جامعه را قرآنی کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ابراز کرد: باید حجاب را با مفاهیم قرآن به نسل جدید نشان داد. خداوند به زیبایی حجاب را در قرآن ترسیم می‌کند و می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمً؛ اى پیامبر، به همسرانت و دخترانت و زنانِ مؤمنان بگو: روسری‌های بلندشان را بر خود فرو افکنند و [به صورتشان] نزدیک کنند، که این پوشش نزدیکتر است به اینکه [به پاکى] شناخته شوند تا مورد آزار قرار نگیرند و خدا همواره بسیار آمرزنده و مهربان است.»

وی افزود: براساس این آیه خداوند حجاب را برای حفظ شدن از برخورد نامناسب، مصون ماندن از خشونت قرار داده است، لذا باید این مفاهیم را به دختران منتقل کنیم. اگر مفهوم حجاب تبیین شود، دختران مشتاقانه حجاب را انتخاب خواهد کرد، لذا این مسئولیت ما را که با قرآن مأنوس هستیم، بیشتر می‌کند.

انتهای پیام
captcha