مجمع خیرین بازمانده از تحصیل تشکیل می‌شود
کد خبر: 4108958
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۴

مجمع خیرین بازمانده از تحصیل تشکیل می‌شود

معاون سوادآموزی خراسان رضوی از تشکیل مجمع خیرین بازمانده از تحصیل در استان خبر داد.

مجمع خیرین بازمانده از تحصیل تشکیل خواهد شدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سیدجمال وزیری، معاون سوادآموزی خراسان رضوی، امروز اول دی ماه، در نشست خبری هفته سوادآموزی که در محل سالن اجتماعات امام علی(ع) مجتمع فرهنگی و اقامتی فرهنگیان برگزار شد اظهار کرد: امروزه مسئله سوادآموزی اولویت کشورهاست و تمام کشورها دغدغه سواد آموزی را دارند حتی در کشورهای توسعه یافته نیز به همین روال است فقط درصد بیسوادی فرق دارد چرا که کشور 100 درصد باسوادی مطلق نداریم.

وی افزود: تعریفی که امروز از سواد می‌شود منظور خواندن و نوشتن تنها نیست بلکه انسان باید سواد یاد بگیرد تا توانایی ایجاد تغییر در زندگی را در خود بوجود آورد واین مهم نیازمند رشد است که برای رشد باید چیزهای جدید یاد بگیرد.

وزیری ادامه داد: در تعریف جدید یونسکو بی سوادی از حالت خواندن و نوشتن خارج شده اما آخرین تعریف یونسکو در تعریف سواد توانایی تغییر در زندگی است و به دنبال تعاریف جدید از بی سوادی و باسوادی هستیم .سواد عاطفی، مالی، تحلیلی و سواد انرژی از جمله ابعاد مورد توجه در سوادآموزی جدید است.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی گفت:مسئله سواد آموزی تنها مرتبط با آموزش و پرورش نیست بلکه تک تک احاد جامعه باید برای ارتقاء سواد آموزی تلاش کنند چرا که بر طبق فرمایشات رهبری سواد آموزی یک جریان مهم فرهنگی است.

وی ابراز کرد: در جامعه اسلامی کار و زندگی می‌کنیم لذا بودن حتی یک بی سواد مسئله است رسالت و تکلیف ما توسعه عدالت اجتماعی است.بی سواد ماندن هر کودک مثل یک بمب ساعتی است که به دنبال آن شاهد آسیب‌ها خواهیم بود.

وزیری اظهار کرد:بحث بازماندگان از تحصیل رسالتی است که جدیدا محول شده و در این راستا مجمع خیرین بازمانده از تحصیل راه اندازی خواهد شد.

وی اضافه کرد: همه ما به سوادآموزی نیاز داریم در حوزه سواد رسانه کم کاری کرده‌ایم.عصر ما عصر آموزش و این امر یک رسالت همگانی است.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی تصریح کرد:در دنیا 40 نوع سواد است که از این تعداد 12 سواد که شایسته زندگی ایرانی است و 5 سواد که بایسته است اجرا می‌کنیم.

وی بیان کرد: امروز پس از گذشت 43 سال از انقلاب اسلامی و به برکت خون شهدا در حوزه سوادآموزی جز کشورهای سرآمد و با سواد هستیم و خوشبختانه درصد باسوادی استان خراسان 8 درصد بالاتر از استان‌های دیگر است.

وزیری افزود:خراسان رضوی در بسیاری از حوزه‌های سوادآموزی رتبه‌های اول و دوم کشور را دارد و طی یک سال گذشته در جذب سوادآموزان اتباع خارجی با سه هزار و ۴۷۶ نفر رتبه اول را کسب کرده است.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی بیان کرد: در حوزه جذب سوادآموزان نیز به طور کلی، در همه دوره های سوادآموزی بعد از استان خوزستان با ۲۶ هزار و ۵۸۰ نفر، رتبه دوم کشور را از آن خود کرده‌ایم.

وی ادامه داد: همچنین استان خراسان رضوی در ایجاد و توسعه مراکز یادگیری محلی با ۱۱۲ مرکز یادگیری، رتبه نخست کشور را دارد. در حوزه سوادآموزی بیش از ۱۴ طرح در خراسان رضوی اجرا شده که امسال با رویکرد مثبت دولت و سیاست های وزارت آموزش و پرورش در قالب اجرای طرح مدرسه محور سوادآموزی، به دنبال شناسایی والدین بی‌سواد و پوشش آنها هستیم.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی گفت: تا قبل از این جامعه هدف سوادآموزی در استان، گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بود که امسال چتر پوششی این طرح تا ۶۰ سال افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته طرح مهارت خواندن و نوشتن، طرح حلقه‌های کتاب و کتابخوانی، طرح حمایت از کودکان در معرض آسیب، طرح نماز کلید بهشت، طرح خواندن با خانواده و نیز طرح دانش آموزان زیارت اولی‌ بی سواد در استان برگزار شد.

معاون سوادآموزی خراسان رضوی افزود: برای نخستین بار در کشور، چاپ و نشر کتاب های سوادآموزی برای دانش آموزان نابینا با خط بریل در این استان تهیه و چاپ شده است.

وی با بیان اینکه تشکیل مجمع خیرین بازمانده از تحصیل از جمله امور در دستور کار است، افزود: مجموعا ۲۷ هزار و ۱۷۳ نفر حجم ابلاغی سوادآموزی استان در سال تحصیلی گذشته بود که ۲۶ هزار و ۵۸۰ نفر از این رقم محقق شد و امسال نیز همین میزان به استان ابلاغ شده است.

وی اظهار کرد: درصد باسوادی زنان استان هم اکنون به ۸۶.۷ درصد رسیده است در حالی که این رقم در اول انقلاب تنها ۳۵ درصد بوده است.

وزیری بیان کرد: در بحث باسوادی جمعیت بالای ۶ سال خراسان رضوی هم اکنون ۹۱.۵ درصد جمعیت استان باسواد هستند که با توجه به میانگین کشوری که ۹۰.۵ درصد است، نرخ باسوادی این استان یک درصد بالاتر است.

وی افزود: درصد باسوادی کشور در جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال نیز ۹۷.۱ درصد است و حال آن که این رقم در استان خراسان رضوی ۹۷.۹ درصد است.

اجرای 32 برنامه در هفته سوادآموزی

وزیری با اشاره به اجرای 32 برنامه همزمان با هفته سوادآموزی در استان گفت: اجرای برنامه‌هایی در راستای ترویج فرهنگ نماز و انتظار، شرکت در نماز جمعه ، سواد آموزی و رسانه ، تبلیغات در سطح شهر، تهیه بروشورهای اطلاع رسانی، ترویج فرهنگ کتابخوانی و... از جمله این برنامه ها است.

وی برگزاری یادواره شهدا، ایجاد مرکز رشد و ایده پردازی آموزش دهندگان و توسعه عدالت آموزشی در مناطق کمتر توسعه را از دیگر برنامه‌های این نهاد برشمرد.

در ادامه امیر شوشتری، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اظهار کرد: نیمی از افراد جامعه که شامل دانش‌آموزان و والدین آن‌ها می‌شود با آموزش و پرورش در ارتباط مستقیم هستند و این گستردگی ارتباطات نیازمند حمایت است.

اعتبارات اندک منجر به عدم موفقیت در ارائه خدمات مطلوب می‌شود

وی گفت: اندک بودن اعتبارات باعث شده در ارائه خدمات آنطور که باید موفق نباشیم این درحالی است که مطالبات این بخش زیاد است و می‌طلبد کلیه دستگاه‌ها آموزش و پرورش را یاری دهند کما اینکه در سند تحول بنیادین هم این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

شوشتری ادامه داد:همه دستگاه‌ها باید وظایف خود را در قبال آموزش و پرورش انجام دهند چراکه اگر عکس این اتفاق بیفتد تعلیم و تربیت با کیفیت اصلی شکل نخواهد گرفت.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: آموزش حدود ۱.۵ میلیون دانش آموز، با توجه به وجود حدود ۹۰ هزار همکار فرهنگی و ۷۰ هزار بازنشسته، با ساز و کار اداری کنونی آموزش و پرورش جوابگوی همه نیازها نیست اما رسانه‌ها در این زمینه یاریگران خوبی هستند.

وی ادامه داد:در سطح کلان و با نگرش صحیح باید آموزش و پرورش مورد توجه باشد چراکه در این صورت آینده مطلوب و ایده‌آلی خواهیم داشت و اگر خلاف این اتفاق بیفتد آینده درخشان سرزمین ما خدشه دار خواهد شد.

شوشتری تصریح کرد: نهضت سوادآموزی استان تلاش‌های فراوانی برای آموزش سواد در استان داشته و مایه سربلندی استان شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بیان کرد: دبیرخانه ساماندهی بازماندگان از تحصیل توسط نهضت سوادآموزی راه اندازی و ساماندهی امور مربوط در این زمینه در حال شکل گیری است.

وی گفت: اقدامات اساسی برای اولین بار در آموزش سواد زندانیان صورت گرفته است، فراهم شدن خدمات تسهیل گر برای سوادآموزی افراد و تشکیل و ایجاد مجمع خیران سوادآموزی از جمله موارد موفقیت در استان و اقدامات قابل توجه است.

انتهای پیام
captcha