تربیت 21 حافظ کل قرآن در مرکز شهید شهریاری مشهد
کد خبر: 4116636
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۵

تربیت 21 حافظ کل قرآن در مرکز شهید شهریاری مشهد

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد گفت: ۱۶ سال از طرح حفظ قرآن کریم دانشجویان دانشگاه فردوسی می‌گذرد و تاکنون این مرکز توانسته 21 حافظ کل قرآن کریم تربیت کند.

حافظان قرآن مرکز قرآنی شهید شهریاری دانشگاه فردوسی مشهدمرکز قرآنی شهید شهریاری در دانشگاه فردوسی مشهد واقع شده و فعالیت‌هایی از جمله حفظ کل قرآن در مدت 3 و 5 سال، حفظ سوره‌های منتخب، قرائت قرآن کریم در سطوح 5گانه روخوانی، روانخوانی، تجوید1، تجوید عالی عملی و صوت و لحن، مفاهیم قرآن در دوره‌های تدبر و تفسیر قرآن است.

حمیده دانش‌فر، مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار کرد: طرح حفظ قرآن ویژه دانشجویان از سال 1385 در دانشگاه فردوسی با هدف ایجاد فضای قرآنی در میان دانشجویان ارائه و اجرا شد و تا سال 1393 بیش از 1000نفر از دانشجویان دانشگاه در این طرح شرکت کردند و حافظ قرآن کریم از یک جزء تا حفظ کل شدند.

وی تصریح کرد: از سال 1393 این طرح به مجموعه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی ارائه و سپس مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد مقام معظم رهبری افتتاح شد. با افتتاح این مجموعه در نهاد رهبری، فعالیت مرکز در تمام شاخه‌های آموزشی قرآن در سطح کل دانشگاه‌های مشهد گسترش یافت و این آموزش‌ها در سه شاخه کلی حفظ کل قرآن در 3 و 5 سال، حفظ سوره‌های منتخب، قرائت قرآن کریم در سطوح پنج‌گانه روخوانی، روان‌خوانی، تجوید سطح یک، تجوید عالی عملی و صوت و لحن و مفاهیم قرآن کریم در دوره‌های تدبر و تفسیر قرآن برگزار می‌شود.

مسئول بانوان مرکز قرآنی شهید شهریاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فردوسی افزود: 16 سال از طرح حفظ قرآن دانشجویان دانشگاه فردوسی می‌گذرد و تاکنون این مرکز توانسته 21 حافظ کل قرآن کریم تربیت کند و به‌طور متوسط در هر ترم که منطبق بر ترم‌های تحصیلی دانشگاه برگزار می‌شود، حدود 200 تا 300 نفر متقاضی ثبت‌نام به این مرکز مراجعه می‌کنند. هم‌اکنون در حوزه اجرایی مرکز شهید شهریاری تعداد پنج نفر همکار نیز حضور دارند که همگی به‌صورت داوطلبانه و با علاقه‌مندی در حال فعالیت هستند.

در ادامه فرزانه بیات، مدرس دوره حفظ قرآن کریم در مرکز قرآنی شهید شهریاری، در گفت‌وگو با ایکنا، بیان کرد: از اردیبهشت 1389 حفظ قرآن را آغاز و پس از یک سال و هشت‌ماه موفق به حفظ کل قرآن کریم شدم و از طریق حفظ قرآن، برای دوره کارشناسی وارد دانشگاه شده (اگرچه قبل از آن فوق دیپلم در رشته برق و الکترونیک را گرفته بود)، دوره کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث را در دانشگاه فردوسی قبول شدم و با گذراندن دوره‌های داوری قرآن همکاری خود را با مراکز قرآنی، از جمله مرکز شهید شهریاری آغاز کردم و حدود 6 سال است که با این مرکز همکاری می‌کنم.یکی از بهترین کلاس‌هایی که در مدت همکاری با مرکز شهید شهریاری داشتم، گروه صابرین است که از جزء 21 حفظ قرآن کار آغاز شد که قبل از آن حفظ 21 جزء را با استاد راجی داشتند.

تلنگرهایی که با مرور قرآن به انسان وارد می‌شود

مدرس دوره حفظ قرآن کریم در مرکز قرآنی شهید شهریاری دانشگاه فردوسی مشهد با اشاره به تأثیرات معنوی و برکات حفظ قرآن در زندگی از جمله حل مشکلات زندگی، گشایش در کارها، حسن خلق با اطرافیان، داشتن روحیه قوی هنگام مشکلات و... افزود: علاوه بر آن حافظان قرآن از درصدی قبولی در دانشگاه‌های دولتی، همچنین از تخفیف شهریه در دانشگاه‌های آزاد، پردیس یا غیرانتفاعی برخوردار می‌شود.  

بیات با اشاره به دشواری‌های حفظ قرآن برای دانشجویان هم‌زمان با تحصیل ضمن یادآوری آیه 39 سوره النجم که خداوند می‌فرماید: «وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى»، تأکید کرد: دانشجویان در کنار تلاش می‌توانند موفق شوند، باتوجه به اینکه روان‌شناسان برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند آلزایمر یادگیری زبان دوم را توصیه می‌کنند، از این جهت حفظ قرآن نیز می‌تواند مفید واقع شود.

این حافظ و مدرس دوره حفظ قرآن کریم مرکز قرآنی شهید شهریاری در پاسخ به نقدی که برخی بر حافظان قرآن وارد می‌کنند که مهم عامل به قرآن بودن است و حافظ قرآن بودن اهمیت چندانی ندارد، گفت: عامل بودن به قرآن با حفظ قرآن ناخودآگاه به‌وجود می‌آید و در تلنگرهایی که با هر مروری از قرآن به انسان وارد می‌شود، نکات جدیدی کشف می‌شود. 

خروج حب دنیا از قلوب

بیات اثر برجسته حفظ قرآن را خارج کردن حب دنیا از دل آدمی دانست و گفت: هر صبح خود را با آیه «فَسَتَذكُرُونَ مَا أَقُولُ لَكُم وَأُفَوِّضُ أَمرِي إِلَى ٱللَّهِ إِنَّ ٱللَّهَ بَصِيرُ بِالعِبَادِ» آغاز می‌کنم و در نافله نماز مغرب سه آیه انتهایی سوره «حشر» را می‌خوانم. از دیگر اثرات حفظ قرآن اینکه برخی رفتارها از جمله خرید در حد ضرورت و نیاز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به باور برخی از داوران مسابقات قرآن درخصوص تأثیر تکرار در آموزش، اظهار کرد: حافظان، صبر و آرامش بیشتری نسبت به سایر شرکت‌کنندگان دارند که ناشی از مأنوس بودن با آیات قرآن است. همچنین به دشواری کنترل برخی رفتارها همچون غیبت پرداخت و انس با قرآن و مرور آیات را از جمله دلایل دوری از این کار دانست.

تربیت ۲۱ حافظ کل قرآن در مرکز شهید شهریاری مشهد

در ادامه زهرا جعفری یکی از حافظان قرآن کریم در این مرکز قرآنی، گفت: بارها محل مشورت دوستان و همکلاسی‌‌هایم در امور مختلف‌شان قرار گرفتم، زیرا سعی کردم به توصیه قرآن، امین صحبت‌ها و درددل‌هایشان باشم.

این کارشناسی ارشد شیمی از دانشگاه فردوسی و حافظ قرآن کریم در مرکز شهید شهریاری با یادآوری این‌‌ موضوع که دوره کارشناسی در دانشگاه اراک با دیدن دوستانی که حفظ قرآن را انجام می‌دادند، زمینه علاقه‌مندی به حفظ قرآن در او ایجاد شده است، بیان کرد: با ورود به دانشگاه فردوسی و آشنایی با مرکز شهید شهریاری تصمیم گرفتم حفظ قرآن را آغاز کنم و حدود 5 سال موفق به اتمام دوره حفظ کل قرآن کریم شدم.

وی با اشاره به شرایط سخت زندگی در خوابگاه برای حفظ قرآن در کنار دروس دانشگاه، گفت: چه بسا در بسیاری مواقع به‌دلیل دشواری‎‌های کار حفظ از ادامه مسیر منصرف شدم، اما لطف خداوند، برکت انس با قرآن، اساتید خوب و در کنار آن دوستانی که سعی کردند شرایط را برای ادامه مسیر فراهم کنند، یاری‌گر من در این مسیر شد.

این حافظ قرآن در مرکز شهید شهریاری ادامه داد: آشنایی با افراد موفق در زمینه حفظ قرآن، گشایش درهای مختلف، رشد یافتن در زمینه اخلاقی و... از جمله تأثیرات انکارنشدنی حفظ قرآن در زندگی‌ من است.

مایه آرامش دوستانم هستم

جعفری بیان کرد: حفظ قرآن و این حس که هنگام قرآن خواندن، خداوند با من صحبت می‌کند، موجب افزایش اعتماد به نفس در من شد و بارها محل مشورت دوستان و همکلاسی‌‌هایم در امور مختلف‌شان قرار گرفتم، به‌گونه‌ای که احساس می‌کنم مایه آرامش دوستان هستم و این همه را جز از قرآن نیاموختم و سعی کردم چنانکه در آیه‌ نخست سوره «مائده» خداوند می‌فرماید: «يأيهَا الَّذينَ ءَامَنوا أَوفوا بِالعُقودِ ...؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، به پیمان‌ها وفا کنید» توصیه شده، امین صحبت‌ها و درد دل‌هایشان باشم.

وی تصریح کرد: در خانواده نیز حساب من به‌عنوان حافظ قرآن جداست، به این معنی که اگر رفتار نامناسبی از من سر زد، مورد مواخذه شدیدتری قرار می‌گیرم، زیرا انتظار از قرآن‌خوان بسیار است. همین موضوع موجب شده که دقت بسیاری بر روی رفتار و گفتارم داشته باشم.

این حافظ قرآن ادامه داد: از دیگر برکات حفظ قرآن را می‌توانم افزایش احترام به اخلاقیات هنگام حضورم ذکر کنم، به این ترتیب که اگر در خوابگاه به اتاق دوستانی می‌رفتم که مشغول غیبت کردن بودند، به محض ورود من از ادامه گفت‌وگو اجتناب می‌کردند.

وی گفت: حفظ قرآن، صبوری را در من افزایش داده و موجب شده آستانه تحملم در سختی‌های زندگی افزایش یابد، به‌گونه‌ای که در برخورد با مشکلات زود ناامید نمی‌شوم و به‌دنبال حل مسئله از راه‌های مختلف می‌روم.

تأثیر قصه‌های قرآنی بر رفتار و منش فرزندانم

فریده علی‌پور، کارشناس ارشد مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشگاه فردوسی است که از سال 1396 با مرکز شهید شهریاری آشنا و کار خود را با دوره‌های روخوانی و روان‌خوانی آغاز کرده و سپس وارد دوره حفظ شده است.

وی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد با علاقه‌ای که به قرآن داشتم، به‌دنبال مرکزی برای حفظ بودم که با مرکز شهید شهریاری آشنا شدم. قصد داشتم تنها چند جز از قرآن را حفظ کنم، اما جاذبه قرآن چنان مرا به خود مجذوب کرد که به هیچ وجه نتوانستم آن را کنار بگذارم.

این حافظ قرآن کریم در مرکز قرآنی شهید شهریاری با اشاره به اینکه هنگام آغاز این دوره، اولین فرزندش 3 سال داشت و در مدت این 5 سال صاحب دو فرزند دیگر نیز شده که دشواری نگهداری از آن‌ها، کار را بسیار دشوار می‌کرده است، گفت: همراهی مادر و تشویق همسرم یاری‌گر من در این مسیر تا به اینجا شد.

علی‌پور از تأثیر انس با قرآن بر خلق‌و‌خوی فرزندانش و صبوری آن‌ها، بیان کرد: تأثیر قصه‌های قرآنی که شب هنگام برای کودکانم تعریف می‌کنم، بر رفتار و منش زیبای آن‌ها برایم روشن است. اینکه فرزندانم نسبت به قرآن ادای احترام می‌کنند و هیچ‌‎گاه بدون نام خدا کاری را آغاز نمی‌کنند، برایم ارزشمند است.

حفظ قرآن تغییر دهنده برخی رفتارهای نامناسب

وی با اشاره به برکتی که قرآن بر زندگی او و تعامل مثبت با سایرین بر جای گذاشته است، گفت: حفظ قرآن یک‌سری ویژگی‌ها را به‌صورت ناخودآگاه تغییر می‌دهد، با نگاه به 5 سال گذشته تفاوت‌های اخلاقی آشکاری در خود می‌بینم، همچنین خواندن قرآن و تأمل در آن موجب می‌شود نسبت به برخی رفتارهای نامناسب که در میان مردم رایج شده، حساس و از آن برحذر شوم. سوء‌ظن و پرهیز از غیبت از جمله مهم‌ترین آن‌هاست. تکرار روزانه آیه‌های سوره «طلاق» که برای نمونه خداوند در بخش پایانی این سوره می‌فرماید: «وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا؛ خدا راه بیرون شدن (از عهده گناهان و بلا و حوادث سخت عالم) را بر او می‌گشاید»، از جمله عادات من است.

این حافظ قرآن ادامه داد: بارها موقعیت غیبت پیش آمده که با یادآوری آیه 12 سوره حجرات که خداوند می‌فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ؛  اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد! از بسيارى از گمان‌ها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمان‌ها گناه است و هرگز (در كار ديگران) تجسس نكنيد و هيچ يک از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‌‏پذير و مهربان است»، تلنگری بر من وارد آمده و مانع از ادامه گفت‌وگو ‌شده است.

وی در پایان با اشاره به آیه 3 سوره «طلاق» که خداوند می‌فرماید: «وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لَا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِکُلِّ شَیْءٍ قَدْرًا؛ و از جایى که حسابش را نمى‌‏کند به او روزى مى‌رساند و هر کس بر خدا اعتماد کند او براى وى بس است، ‏خدا فرمانش را به انجام‏ رساننده است، به راستى خدا براى هر چیزى اندازه‏‌اى مقرر کرده است.» گفت: در دوره حفظ با آیاتی از قرآن از جمله این آیه انس و الفتی خاص یافتم که موجب شده روزانه آن را زمزمه کنم.

انتهای پیام
captcha